S
Hvor stor spennvidde på en takstol av typen "rammeverk" kan man ha på et verksted om man vil ha en leilighet på loftet? Jeg vil ikke ha noen bærende innervegger eller limtrebjelker som tar plass i verkstedet under leiligheten.

Jeg vil gjerne bygge verkstedet 7,3x12m.
Ville denne takstolen fungere uten støtte av bærende innervegg?
http://www.lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/7245-38.pdf

Er det ikke best å sjekke med Lundqvist som har gjort konstruksjonen, de kan jo sånt der?

S
De svarer ikke på e-post. Tenkte mest å høre om noen vet om det i det hele tatt går.

Mikael_L
Skal du ha boligareal ovenfor og kun bruke konstruksjonsklassifiserte lekter (dvs maks 45x220 C30) så bør du kunne fikse bortimot 5 meter spennvidde dersom du har knevegger uten last som på skissen i din PDF. 4-4,5 meter spennvidde skal i alle fall ikke være noe problem.

Over 5 meter spennvidde må du begynne å forberede deg på å ha bærevegg i etasjen under, og da blir det plutselig ganske lett å nå 8 meter spennvidde.

S
Å ha hjertvegg i et verksted føles som å vaske opp i toalettet. Føles som jeg tross alt må mekke med limtrebjelker og søyler i verkstedet for å lykkes med en overetasje. :(

Mikael_L
Alternativer for å få mer spennvidde er f.eks.
støpt og godt armert betongdekke.
lage mellometasjen av kraftige limtrebjelker, si et sted rundt 90x405 90x450, så burde det kunne klare spennvidder på rundt 7 meter. OBS dette var en ren mellom-tommel-og-pekefinger-estimering. Det må naturligvis beregnes ordentlig. Det ville vært kjempefint hvis du klarte deg med dimensjonen 66x315, men jeg tviler.

Tenk på at det må bli to forskjellige brannceller, så egenvekten på dekket blir dessuten høyere pga brannsikring av gips osv.

Foruten limtre så finnes alternativene kerto-bjelke og lettbjelke (masonite beams), men de vil sannsynligvis ikke gi noen stor forskjell i dimensjon sammenlignet med limtre. Men bør likevel sjekkes opp i forhold til dimensjon og pris, så man velger det beste alternativet.

Så finnes det muligens en litt esoterisk løsning til, en "hjertemur" på overetasjen i stedet. Dvs mellometasjen henger med en støtte i midten fra takkonstruksjonens møne i stedet. Jeg antar at man dimensjonerer og produserer takstolene med denne loddrette bærende støtten mellom møne og underramme direkte.
Hvis du kan få til en planløsning på ØV selv med en slik vegg, kan det være verdt å sjekke opp.

S
Akkurat nå heller det mot denne løsningen med delvis hjertvegg og delvis limtrebjelke. Hva tror dere?

• Planløsning med hjertvegg og limtredrager, viser romfordeling med verkstedsbod, bad og trapper. Oppmålinger inkluderer kattloft.
P
jeg bygde 7.2x13. Visserlig ikke rammeverk men bare cc120. Snøsonen 1.5
Det finnes en halvgammel bok som heter takstolsboken som det følger med et windowsprogram modell eldre der man kan beregne selv på toksoler.
Jeg gjorde det men stolte ikke helt på meg selv da man ikke jobber med det. Så jeg hyret en ingeniør men han kom frem til akkurat den samme takstolen som jeg, bare at han brukte 2 meters skjøtevirke mens jeg la noen ekstra minutter og droppet skjøten.

• Liker
hurk og 1 annen
  • Laddar…
Man bør jo kunne ha en bærende innervegg på ovenpå etasjen for i leiligheten trengs det vel ikke større bredde enn 4 meter.

Stålbjelke er en fin oppfinnelse ellers! :) (den grønne bjelken på skissen.

Det er ikke alltid hjerteveggene går til overetasjen.
Mitt hus er et 1½ plan der takstolene "A" spenner 8,40 m

Det er for å få mindre nedbøyning i bjelkelaget at man "trenger" hjertveggen

Har verksted i en gammel låve og har en konstruksjon ung som TS ønsker det. Hev mellomgulvet og satte inn limtre 63x 495 mm med spennvidde 8 meter, det er beregnet for 270 kg / m2 som er et mellomting mellom industri og bolig. CC 1100 (veggens stolper sto med den avstanden) Oppå gulvet står det støtter for høgbenet, og det finnes en hanbjelke ganske langt opp. Kunne ha så slank som 63 mm da taket og gulvet holder orden på bjelkene (risiko for at det velter) Fikk et forslag på tykkere men lavere limtre også, men dyrere. Protte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.