30.983 lest ·
14 svar
31k lest
14 svar
Hvor stor er risikoen for å bore i vannrør
Som overskriften lyder, er det noen risiko for at man skulle kunne treffe en vannledning hvis man borer og plugger for noen hyller på vegger samt i taket i en vanlig leilighet i en flerboligbygning bygget på 60-tallet.
Har hørt litt forskjellige ting om dette, en bekjent mener at det nærmest er umulig da boret ville gli av rørene på grunn av formen. Andre mener tvert imot at det er en høyst reell risiko og at man bør bore med forsiktighet og helst så lite som mulig.
Hvordan er det egentlig, det hadde vært interessant å få svar så man kan slippe borreangsten..
Har hørt litt forskjellige ting om dette, en bekjent mener at det nærmest er umulig da boret ville gli av rørene på grunn av formen. Andre mener tvert imot at det er en høyst reell risiko og at man bør bore med forsiktighet og helst så lite som mulig.
Hvordan er det egentlig, det hadde vært interessant å få svar så man kan slippe borreangsten..
Om du nå skulle komme til å treffe på et vannledningsrør i veggen (eller gulvet) så er det mye sannsynlig at du borer gjennom røret og får en ordentlig dusj på kjøpet.
Jeg har ikke gjort det selv, men jeg har flere naboer som har opplevd dette når de har boret i både vegger og gulv, uten å lete fram rørene på forhånd.
Jeg har ikke gjort det selv, men jeg har flere naboer som har opplevd dette når de har boret i både vegger og gulv, uten å lete fram rørene på forhånd.
I en leilighet går stammer og rør loddrett i hele huset, avhengig litt av hvordan kjøkken og bad ligger i forhold til hverandre, samt varmerørene, leiligheter pleier å være speilvendt mot hverandre. Det kan være slik at alt på kjøkkenet går alle rørene i veggen rett bak kjøkkenbenken rett igjennom huset og alt på bad/toalett i en nisje i en baderomsvegg på samme måte. Det man må se etter er hvordan varmerørene går, kommer de opp av gulvene så finnes det ingen rør i de veggene og går frem til en stamme. Hva er det du skal sette opp og hvor i leiligheten, du skal vel ikke henge en bil der med herejösses exspander?
Okei, jeg forstår, handler om en gardinstang i taket og litt hyllekonsoller dvs rødpluggs størrelse, så det handler jo om ca 5-6 cm i dybde. Finnes det noen standard for hvor dypt varmerør ligger? Tenker først og fremst at gardinstangen sitter på samme plass som elementet hos naboen ovenpå.
Er nok ingen fare at du kommer på et rør i taket. Stammer går vanligvis i veggene rett opp mellom etasjene og ligger nærmere hans gulv enn ditt tak, selv om de går i hans gulv. Hyllekonsoller på en vegg et sted er heller ingen fare med, det eneste du skal tenke på er om det sitter en bryter eller vegguttak under der du skal bore, de kan gå rett opp til taket, så hold deg ca 20 cm fra linjen opp.
Betongdekke i 60-tallshus er ofte ca. 16-20 cm tykke avhengig av spennvidde og konstruktørens filosofi. Varmrør som støpes inn i dekket ligger ofte(st) på ca. 5 cm dybde fra øvre overflate, så risikoen for å bore opp til naboens varmerør er ganske liten, betydelig mindre enn om du borer ovenfra og ned …
Kjøp en metall/elektro/regeldetektor. Det gjorde jeg ETTER at jeg boret hull i en vannledning. Siden da har jeg aldri hatt problemer. (Derimot vil fremtidens oppussere få problemer, for de virker vel ikke på PEX...)
Men for å oppsummere, ved normal boring og sunt fornuft burde det ikke være noen større fare rett og slett
Dessverre finnes jo Murphys lov som roter det til. Når jeg boret hull på vannledningen så visste jeg hvor de vertikale stammene gikk, og antok (dumt nok) at rørene derfra og til dusjblanderen gikk vinkelrett på en eller annen måte. Ikke da, de gikk diagonalt! Når panserørleggeren kom for å lodde sammen hullet jeg hadde laget, sa han trøstende: "Du, der skulle jeg også ha boret".S Snabelhund skrev:
ullberg
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 4 026 innlegg
ullberg
Verktøyentusiast
- Stockholm
- 4.026 innlegg
du spør etter risiko, som for meg er sannsynlighet*konsekvens (R=P*K)
sannsynligheten er ikke så stor, som sagt ovenfor - vannstammer går ofte vertikalt med relativt rette utstikk (@b8q får nok være unntaket som bekrefter regelen) så spesielt i tak burde det være lav slh - i så fall mer sannsynlig at du treffer et elrør
Konsekvensen derimot - den kan være ganske stor, spesielt hvis du ikke har gjort din due dilligance og funnet ut hvor avstengningsventiler for din stam finnes, så dette foreslår jeg selv om du borer på relativt "sikre" steder.
/U
sannsynligheten er ikke så stor, som sagt ovenfor - vannstammer går ofte vertikalt med relativt rette utstikk (@b8q får nok være unntaket som bekrefter regelen) så spesielt i tak burde det være lav slh - i så fall mer sannsynlig at du treffer et elrør
Konsekvensen derimot - den kan være ganske stor, spesielt hvis du ikke har gjort din due dilligance og funnet ut hvor avstengningsventiler for din stam finnes, så dette foreslår jeg selv om du borer på relativt "sikre" steder.
/U
Klikk her for å svare