Holder på og bygger en Attefallshus. Akkurat nå er stenderverket nettopp ferdig. Alt føles solid, men jeg føler likevel at jeg bør ha spilene som holder oppe veggene igjen en stund til. Etter hvilket trinn følte dere dere trygge nok til å fjerne dem?
Så lurer jeg litt på takstolene. De er i dimensjon 45x220. De ligger cc 60 og det er ca. 4.2 m mellom bakre og fremre vegg. Ifølge beskrivelsen skal de ikke støttes på annen måte.
Er bare litt bekymret for vekten av taksteinene. Tåler de det, eller hadde dere støttet opp på annen måte?
Jeg ser ingen stående hammarband på bildet ditt, det hadde jeg ønsket om ikke alle takbjelkene har en stående veggstender under seg. 2x10" på 4,2 m med 0,6 m cc holder sikkert for takstein. Det blir stødigere når du har lekt taket og satt plater eller spikerregel på veggene. Hvis du vil ha ekstra stabilitet, setter du først hullbånd diagonalt på de overflatene du vil forsterke.
Med skiver på veggenes innside blir bygget stabilt. Du må selvsagt ha en regelkonstruksjon i den øvre trekanten på gavlene. Spennvidden for takbjelkene er i lengste laget for den dimensjonen om du skal ha isolasjon i yttertaket. Jeg ville ha foreslått c/c 400 mm. Du kan øke takets stivhet nå ved å skruelimskive på over- eller undersiden.
Jeg har bare forsterket med stående hammarband over området der vinduer og dører skal være. Stenderne sitter mer eller mindre i høyde med hver takstol.
Om du ikke orker å felle inn en stående planke som hammarband kan du gå for modellen med å ha hammarbandet utenpå veggreglene, betydelig mindre arbeid og kan skrus opp i dette stadiet også. Styrker og stabiliserer stammen.
Kompletterer du vegger og tak med ordentlig stramme diagonale hullband vil du få huset stabilt uten å bruke dyrt plateateriale.