Skal pusse et rom i kjelleren. Hvor nøye må gammel maling fjernes? Se filmer nedenfor for hvordan det ser ut... Hvilken puss skal brukes? Trenger anslagsvis å legge på opp mot 10mm.

Faller av i flak bitvis, og jeg opplever at det er som et pulver som har krystallisert seg/samlet seg bak (ber om unnskyldning for den dårlige kameraføringen):

Der sitter det veldig godt flekkvis:

Relatert til vårt kjellerprosjekt som jeg beskriver her: https://www.byggahus.no/forum/threads/ytterligere-et-kjellerprosjekt-villa-fra-34.363717/page-6

//Anders

Ingen som har litt input å gi? :)

Claes Sörmland
Er det vanlig lateksmaling (akrylmaling) for innendørs bruk, så er veggen ganske tett for vanndamp. Det kan være et problem hvis fuktighet må tørke fra veggen innover. Det kan også forklare malingsavskallingen enkelte steder. Fra det perspektivet bør malingen fjernes før pussing med C-mørtel og ny farging med silikatmaling (eller kalkmaling).

En kanskje litt mindre ortodoks syn kunne være at malingen, til tross for at den er tett, har fungert bra. Det er bare det at ingenting varer evig, derfor flasser det enkelte steder. Med det perspektivet bør du kanskje vurdere å pusse på den. Det burde fungere med gipsmørtel. Men det trengs en spesiell primer med sand i for at pussen skal feste på malingen. Her er et eksempel på et pussesystem:

https://www.se.weber/gor-det-sjalv/putsa/putsa-inomhus

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Er det vanlig latexfarge (akrylfarge) for innendørs bruk så er veggen ganske tett for vanndamp. Det kan være et problem hvis fukt må tørke fra veggen innover. Det kan også forklare fargeavskallingen enkelte steder. Fra det perspektivet skal fargen bort før pussing med C-bruk og ny maling med silikatmaling (eller kalkmaling).

En kanskje litt mindre ortodoks syn kan være at fargen til tross for at den er tett har fungert bra. Det er bare at ingenting er for evig, det er derfor den flasser enkelte steder. Med det perspektivet kanskje du skal vurdere å pusse på den. Det burde fungere med gipsbruk. Men det trengs en spesiell primer med sand i for at fargen skal feste på malingen. Her et eksempel på et pussystem:

[lenke]
Var inne hos naboen tvers over gaten i dag. Han hadde malt sin kjeller med silikatmaling. Må si at det minnet veldig mye om min vegg, om enn ti-femten år yngre! :D

Kan silikatmaling også flasse 'flekkvis'? Trodde den mer ble en del av pussen, men kanskje jeg har misforstått... :thinking:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.