Jeg bor i en leilighet i et hus bygget på 1950-tallet. Jeg lurer på om det finnes noen måte å finne ut hvor mye vekt gulvet i leiligheten min tåler? Hvor mange tunge gjenstander kan jeg ha helt enkelt?
Antar at det finnes mange faktorer som påvirker dette, har dog selv dårlig oversikt, så etterlys gjerne spesifikk informasjon.
Det er i alle fall betonggulv, vet ikke hvor tykke.
//daniel
Antar at det finnes mange faktorer som påvirker dette, har dog selv dårlig oversikt, så etterlys gjerne spesifikk informasjon.
Det er i alle fall betonggulv, vet ikke hvor tykke.
//daniel
I Norge har vi rett mange akvarister som uten problemer stiller inn 500-1000l vann fordelt på noen eller et par kvadratmeter, uten at hus i noen større grad har begynt å rase sammen.
En velfylt bokhylle med tykke oppslagsbøker veier en del de også, og vannsengene braker ikke gjennom gulvet de heller. Pianoer er som regel ikke noe problem, man kan få mekke litt for å få dem til å stå plant.
Så lenge det du setter på gulvet er noenlunde stille så vil jeg påstå at du kan sette hva du vil på dine gulv. Om du derimot skal ha en "stångjärnshammare" eller lignende som forårsaker svingninger så finnes det visse grunner til å begynne å se over konstruksjonene.
En velfylt bokhylle med tykke oppslagsbøker veier en del de også, og vannsengene braker ikke gjennom gulvet de heller. Pianoer er som regel ikke noe problem, man kan få mekke litt for å få dem til å stå plant.
Så lenge det du setter på gulvet er noenlunde stille så vil jeg påstå at du kan sette hva du vil på dine gulv. Om du derimot skal ha en "stångjärnshammare" eller lignende som forårsaker svingninger så finnes det visse grunner til å begynne å se over konstruksjonene.
Takk for ditt svar Swetrot! Har enn så lenge kunnet unngå stångjärnshammareSwetrot skrev:I Norge har vi rett mange akvarister som uten problem stiller inn 500-1000l vann fordelt på noen eller et par kvadratmeter, uten at hus i noen større omfang har begynt å rase sammen.
En velfylt bokhylle med tjukke oppslagsbøker veier en del de også, og vannsengene braker ikke gjennom gulvet de heller. Pianoer er som regel ikke noe problem, man kan få mekke litt for å få dem til å stå plant.
Så lenge det du stiller på gulvet er noenlunde stille så vil jeg påstå at du kan stille hva du vil på dine gulv. Om du derimot skal ha en "stångjärnshammare" eller lignende som forårsaker svingninger så finnes det viss grunn til å begynne å se over konstruksjonene.
Grunnen til at jeg spør er at jeg snart skal flytte inn enda et lite metallskap som dog veide ca. 50 kilo, derfor begynte jeg å fundere på alvor over risikoen for at gulvet raser sammen...
Klikk her for å svare