Hei forumet!

Jeg holder på å bredsparkle et rom her hjemme. Og jeg har vanskelig for å få veggene helt jevne og rette. Selve overflaten har blitt jevn og bra. Men jeg har vanskelig for å få veggen til å bli flat, eller hvordan man skal si det. To vegger har jeg lyktes med. Mens to andre er fortsatt relativt bølgete synes jeg.

For eksempel om jeg legger en tapetlinjal på 1,6m på veggen så er nivåforskjellene 1,5-2 mm noen steder.

Og jeg er bekymret for at det skal lage problemer hvis jeg for eksempel skal henge opp en større hylle på veggen. Som jeg hadde tenkt.

Men er dette et problem? Eller er det slik det blir?
 
  • Hånd holder en tapetlinjal mot en vegg for å vise ujevnheter i overflaten. Lys kommer fra en lampe for å fremheve avstand mellom linjal og vegg.
  • En hånd holder en tapetlinjal opp mot en bredsparklet vegg for å vise nivåforskjeller i overflaten.
C
A Adamvest skrev:
Men er dette et problem. Eller er det slik det blir?
Litt avhengig av byggemetode er vegger sjelden særlig plane sett over en større flate.
Målet med bredsparkling er å jevne ut mindre ujevnheter, så jeg forstår at det er en utfordring å forsøke bredsparkle slik at flaten blir helt plan.
 
  • Liker
Adamvest
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Litt avhengig av byggemetode er vegger sjelden særlig plane sett over en større flate.
Målet med bredsparkling er å jevne ut mindre ujevnheter, så jeg forstår at det er en utfordring å prøve å bredsparkle så overflaten blir helt plan.
Ja det er kanskje unødvendig av meg å holde på. Men jeg gjorde en feil under grunnarbeidet. For underlaget er tapet hvor noen hadde sparklet over skjøtene med seriøst 1-2mm sparkel. Så allerede der var det mye ujevnt. Og jeg var litt naiv og tenkte at den forskjellen kan man vel skjule med bredsparkling. Jeg prøvde å fjerne det gamle men det satt som fjell. Men jeg angrer som sagt at jeg ikke brukte litt mer tid med grovt sandpapir bare.
 
  • Veggen med gamle, ujevne tapetrester og delvis fjernet sparkel, viser et påbegynt renoveringsprosjekt med utfordrende overflateforhold.
C
Nei, noen ganger er det vanskelig å bestemme seg for hvor man skal slutte 🙂
Tenker at et rimelig nivå er når det ser bra ut for det blotte øye i strykelys, og til og med tilsynelatende er overkurs for visse "proff-malerer". Men som du sier, setter man noe plant mot veggen kan det så klart vises.
 
  • Liker
Adamvest
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nei, noen ganger er det vanskelig å bestemme seg for hvor man skal stoppe 🙂
Tenker at et rimelig nivå er når det ser bra ut for det blotte øyet i lys fra siden, og til og med virker å være for mye for enkelte "proffmalere". Men som du sier, setter man noe plant mot veggen kan det så klart synes.
Yes! Jeg tror jeg setter en strek nå etter enda en runde og det er kanskje 1mm forskjell når jeg legger tapetlinjalen til. Jeg håper at det kommer til å være tilstrekkelig for å f.eks. henge opp hyller over veggen. Eller det jeg vil spesielt på den veggen, er å henge opp lange bildehyller. Så håper det blir bra!

Takk for svarene! Det hjelper mye å kunne få tilbakemelding fra noen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.