Hei!
Jeg vil sette opp en TV hjemme, men veggen jeg skal sette den på er gips (enkel vil jeg gjette..). Usikker på hvor stenderne sitter, men hvis jeg har hørt riktig, sitter de litt på feil sted (er en ganske kort vegg). Kunne eventuelt bare feste den ene delen av veggfestet i den.

Så mitt spørsmål er hvor mye tror dere en gipsvegg tåler uten å feste festet i stenderne? TVen min veier bare 9 kg.
Takk for svar! :) Min utleier var ikke til så stor hjelp...

Kjør med mollys så funker det!

9 kg er ikke så mye. I prinsippet holder det med en gipsekspander for å klare det...

Takk, så bra! Var redd for at veggen ikke skal holde. Hvor mange Mollys tror dere er nok?

Festet vil vel trenge minst to, for å henge horisontalt. I prinsippet er det tilstrekkelig. Men man bør kanskje sette på to til for litt ekstra margin.

Det er ingen risiko for at TV-en faller ned av seg selv, men det kan jo være lurt å ha litt margin, i tilfelle noen støter borti den, eller et barn prøver å klatre på den.

Hvis du setter molly, så sørg for å bruke et "ekspansjonsverktøy". De koster ikke mye. Mange velger bare å skru inn skruen, så pluggen utvider seg av skruens trekkraft. Da kan man risikere at pluggen begynner å rotere i stedet. Og ettersom pluggen har mothaker som går inn i gipsplaten, forvandles den straks til å bli en bor, etter et par rotasjoner har den boret seg helt gjennom gipsplaten, og man må gjøre en litt kinkig reparasjon. Med ekspansjonsverktøyet, trekker man i stedet ut skruen, slik at den utvider pluggen uten roterende kraft.

Enig med hempularen.

Et alternativ for å gjøre det mer stabilt er å skru fast en overdimensjonert Mdf som skrus i stenderne på hver side av TV:ens feste. Det bør vel være stendere med cc30?

Tusen takk for tipsene!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.