Jeg har planer om en benkeplate til kjøkken som arbeidsbenk i et kombinert kontor / syrom. Planen er å feste den i veggene og lengden skulle bli ca. 1,5m. Platen er 38mm tykk, men klarer den dette uten støtte under fra benkeskap som det er tenkt. Den kommer til å hvile på bjelker på tre av fire sider...

Hva tror dere, blir det tilstrekkelig stabilt?

Legger ved bilde av hullet der platen skal sitte...

• Rom med vindu og et tomt hjørne hvor en bänkskiva skal monteres. En grønn krakk står i hjørnet. Veggene er hvite, og tapetserte på én side.
Troligvis, men jeg ville ha satt noe under forkant også, hvorfor ikke en L-profil i stål eller aluminium slik at man kan holde nede dimensjonen på profilen, en regel ser så klumpete ut.

/Kent

Hemmakatten
Vi har en 30mm tykk treplate av stavlimt valnøtt, 170cm lang og 60cm dyp, som hviler på tre sider. Har vært der i nesten et år nå. Brukes som "kontorbord" med PC mm.

Snekkerboden; mener du at det er en risiko for nedbøyning av platen hvis man ikke stabiliserer under forkanten?

Ja, om den er i spon så finnes det en _liten_ risiko om man belaster den.

/Kent

Hemmakatten
Takk. Som jeg tolker det innebærer det ingen risiko for vår plate, siden den er massiv. Mens derimot, om p-plass plate er laminat med sponplate i midten, finnes det en_liten_risiko for nedbøying.

Akkurat som jeg ønsket å fremheve det også. Sponplate er liksom formstabil, men ikke like stivt som stavlimt mm, der er liksom ingen fibre for det. Nå er 38 mm tykt, men jeg tror ikke man finner noen produsent som tør å si at den holder formen uten avstivning på den lengden.

/Kent

Kan jo legge den der og se hvordan det virker og sette på en vinkeljern om det trengs i fremtiden...

Hemmakatten
Et lite oppfølgingsspørsmål (bare for å lære og forstå). Hvis man har laminat med sponplate inni og oppdager etter en stund at den har bøyd seg noen millimeter. Kan man da sette en forsterkning på undersiden og få platen til å bli rett igjen? Og dessuten uten at laminatet sprekker?

Ja, de platene er ganske "bøyelige" så det skal mye til før overflaten sprekker.
Det finnes også forskjellige kvaliteter på disse platene, de bedre har et tettere og finere lag nærmest overflatene og pleier å være betydelig stivere enn de med samme tetthet i sponet gjennom hele.

/Kent

Det er en skive fra Ikea jeg tenkte å kjøre...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.