Jeg vil ta opp horisontal kraft i hammarband med følgende konstruksjon. Jeg planlegger å montere en HEB 100 eller 120 bjelke i en betongmur bygget av skallblokk, muren er 190mm tykk. Bjelken er festet ved at jeg monterer den i muren med to bøyler festet med ekspander eller gjennomgående bolt. Jeg lurer på hvor stor horisontal kraft en HEB 100 henholdsvis 120 kan ta opp før bøying overstiger 20 mm. Kan noen peke ut en passende formel å bruke. Selv om noen gir meg en formel vil jeg gjerne ha en vurdering av hvor stor last denne konstruksjonen kan ta opp. Legger ved bilde. Bjelken er totalt 3500mm, 1500mm er festet i muren (fra murkronen og nedover), og bjelken stikker opp 2000 mm over muren og skal festes i hammarbandet for å ta opp horisontale krefter i hammarbandet.
Takk! Jeg er usikker på hvordan jeg skal bruke formelen for en HEB100 eller HEB120, takk for en indikasjon på hvilken kraft som trengs for å f.eks bøyes ut 20 mm
Forutsatt at bjelken er stivt festet i muren kan den ses som en konsollbjelke med lengde 2000 mm. For en punktlast i enden beregnes utbøyningen med nedenfor elementært tilfelle (v_B).
P er kraften, L er lengden, E er elastisitetsmodulen og I er tverrsnittsarealets treghetsmoment.
Elastisitetsmodulen er ca 200 000 MPa for stål. Treghetsmomentet for standardtverrsnitt kan man hente fra produsentens tabeller eller fra formelsamling (eks. den som ble lenket til).
For HEB100 og HEB120 er treghetsmomentet 4,5E6 mm^4 henholdsvis 8,6E6 mm^4 dersom de vendes slik at lasten angriper vinkelrett mot flensene.
For å få utbøyning 20 mm med HEB100 trengs da kraften 20 x 3 x 200 000 x 4,5E6 / 2000^3 = 6,8 kN. Med HEB120 blir kraften omtrent det dobbelte.
Antatt at bjelken er fri mellom bøylene, at den er orientert i sin stive retning og at kraften angriper i toppen så får jeg utbøyning 20 mm i toppen ved en kraft på 4,0 kN for HEB100 hhv 7,8 kN for HEB120.
Takk for et pedagogisk svar! Interessant at det så å si blir dobbelt så "sterkt" om man
får uttrykke seg slik å gå fra HEB100 til HEB120.
Ja om man skal være nøye så blir det dobbelt så stivt (deformasjon per lastenhet). For akkurat bøy har det stor effekt å øke høyden eller på annen måte få mer materiale langt fra tverrsnittets nøytralplan. For at bjelken skal krummes trenger materiale langt ut å strekkes mer (holder imot med større spenning samtidig som vektstangen til nøytralplanet øker. Så det blir dobbel effekt.
Styrken som vi kan definere som lasten bjelken kan bære uten å bli skadet, skiller mindre mellom de to tverrsnittene, ca. 60 % høyere for HEB120 sammenlignet med HEB100.
Da må man regne ut hvilken spenning det blir i bjelken og sammenligne med en eller annen styrkeverdi.
For samme lasttilfelle som tidligere så regnes (maksimal)spenningen ut som bøyningsmomentet dividert med bøymotstanden. Bøymotstanden kan finnes i samme tabeller som treghetsmomentet.
Hvis man velger strekkgrensen (grensen for permanent deformasjon) som styrkeverdi og antar at det er stål S235 i bjelken, oppnår man strekkgrensen ved kraft 10,5 kN for HEB100 og 17,0 kN for HEB120.
Når man dimensjonerer bygninger bruker man normer som inkluderer sikkerhetsfaktorer, da blir den tillatte lasten mindre.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.