Har forsøkt å lese meg til men forstår ikke, ble veldig usikker.

Regelvirke er i 45x145mm, galvnet trådspiker 100x3,4mm

Når jeg skal spikre sammen syll & oversyll med de stående stenderne: Skal jeg slå i 2 eller 3 spiker? (Bilde 1) Når jeg skal feste stående murlokk, hvor mange spiker i hver stender skal jeg slå i? (Bilde 2) Når jeg skal feste murlokket hvor mange spiker/meter og hvor skal jeg slå i spikrene? (Bilde 3)
Havnet ved en feil å kjøpe feil spiker, tok en pakke 125x4.0 spiker. Men det spiller vel ingen rolle om man spikrer i grovere spiker litt her og der!?

• Tegning av en konstruksjon med en horisontal bjelke merket "Syll" festet på tre "Stående reglar" ved hjelp av spik.
  • Illustrasjon av en stående bjelke festet med spiker til en horisontal hammarband i rødt og hvitt.
  • Byggtegning av røde stående bjelker med et horisontalt hammarband på toppen med flere spik fastgjort for sammensetning.
P
A Almost0.5acres skrev:
Har forsøkt å lese meg til, men forstår ikke, ble veldig usikker.

Regelvirke er i 45x145mm, galvanisert trådspiker 100x3,4mm

Når jeg skal spikre sammen svill & oversvill med de stående stenderne: Skal jeg slå i 2 eller 3 spiker? (Bilde 1)
Når jeg skal feste stående bærelekt, hvor mange spiker skal jeg slå i hver stender? (Bilde 2)
Når jeg skal feste bærelekten hvor mange spiker/meter og hvor skal jeg slå i spikeren? (Bilde 3)
Havnet på feil spiker, tok en pakke 125x4.0 spiker. Men det spiller vel ingen rolle om man spikrer i grovere spiker litt her og der!?
Hei,

Vi spikrer i 3 stk gjennom bærelekten inn i stolpen, det samme gjelder svillen. Her kan du bruke dine 125x4.0 for eksempel en i midten, bæreren 2-3 stk avhengig av hvor godt det holder, det er ikke egnet å bruke 125x4.0.
Når du deretter spikrer på den doble bærelekten er det å anbefale at du forskyver skjøtene mot den første bærelekten. Når du spikrer den andre bærelekten så spikre mellom stenderne slik at spikerbelastningen ved stenderne ikke blir for stor, risiko for at det sprekker unødvendig mye. Her er det heller ikke egnet med 125x4.0

Bæreren = som du kaller stående bærelekt
Stender = stående stendere

Håper du forstår, ellers er det bare å ta kontakt igjen...

• Liker
Landbogården
  • Laddar…
Takk Rejäl for svaret. Kjører kun med 100x3,4 spiken. 125-ene får jeg bruke når jeg har med meg en voksen som kan spikre dem inn for meg.

P
A Almost0.5acres skrev:
Takk Rejäl for svaret. Kjører kun med 100x3,4 spiker.
125-erne får jeg bruke når jeg har med meg noen voksen som kan spikre dem inn for meg.
Ja det krever et håndledd av en ekte mann😂

• Haha
Almost0.5acres
  • Laddar…
@Almost0.5acres hvorfor doble toppsviller på bilde 3? Jeg tenker at det blir en unødvendig kuldebro.

P
F fribygg skrev:
@Almost0.5acres hvorfor doble kantbjelker på bilde 3? Jeg tenker at det blir en unødvendig kuldebro.
Man bygger med doble da det blir veldig svakt med en når man bygger i løsvirke, samt at det er mer tilgivende å bruke litt bøyde bjelker da man kan rette opp med det andre laget kantbjelker…

Rejäl skrev:
Man bygger med doble da det blir veldig svakt med en når man bygger i løsvirke, samt at det er mer tilgivende å bruke litt bøyde bjelker da man kan rette opp med andre laget hammarband…
Nå har jo TS også et stående hammarband, så doble liggende 45mm tykke hammarband er nok helt unødvendig og bidrar til unødvendig høy byggekostnad og gir høyt varmetap.

• Liker
tergo
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Nå har jo TS også et stående hammarband, så doble liggende 45mm tykke hammarband er nok helt unødvendig og bidrar til unødvendig høy byggekostnad og gir høyt varmetap.
Slik bygger de fleste løsbyggere… det kan man mene, men den stående tar takstols og bjelkelagsbelastningene har ikke så mye med stabiliteten utover og innover å gjøre.
Men det går å bygge uten med flere stendere og større seleksjon av rettere regler…

Rejäl skrev:
Så bygger de fleste elementbyggere… det kan man mene, men den stående tar takstols- og bjelkelagslastene har ikke så mye med stabiliteten utad og innad å gjøre.
Men det går å bygge uten med flere støttepilarer og større seleksjon av rettere lekter…
At noen bygger overdimensjonert og uten tanke på kostnad og energieffektivitet er nok sant, men neppe nødvendig og litt dumt kan jeg mene.

P
F fribygg skrev:
At noen bygger overdimensjonert og uten tanke på kostnad og energieffektivitet er nok sant, men neppe nødvendig og litt dumt kan jeg synes.
Det er en veletablert metode som har blitt brukt lenge, nesten alle som bygger på denne måten har flere lag med isolasjon så kuldebroen er ingen faktor av stor betydning…
Jeg ville aldri bygge med et hammarband, som jeg har i huset mitt nå så er sørveggen ca 9m uten støtte så det blir en ganske god stabilitet sammenlignet med en…

• Liker
mrmlz
  • Laddar…
F fribygg skrev:
@Almost0.5acres hvorfor doble svill på bilde 3? Jeg tenker at det blir en unødvendig kuldebro.
Har fått høre at man skal ha to svill hvis taksperrene ikke havner over en stolpe(stående regel) og at man legger den øvre svillen omlott i hjørnene som ekstra sikkerhet. Har ikke bjelker i gavlene, bare der taksperrene kommer til å hvile.
Som @Rejäl skriver, blir det 45mm isolasjon på begge sider av ytterveggene.

By the way🫣.
Hvordan ville dere festet trekonstruksjonen til betongplaten?

A Almost0.5acres skrev:
Har fått til meg at man skal ha to hammarband om takåsene ikke havner over en stolpe(stående regel) og at man legger øvre hammarbandet omlott i hjørnene som ekstra sikkerhet. Har ikke bærende bjelker i gavlene, bare der takåsene kommer til å hvile.
Hvordan ville dere festet trestammen til betongplaten?
Har du takåser? Åser som ikke hviler på gavlene? Ønsker bilde!

Det stående hammarbandet er jo kjempebra om du ikke har veggplate direkte under takstolen, men hvorfor to liggende hammarband over det stående?

Med ekspanderspiker, synes det er lett og smidig.

• Liker
Almost0.5acres
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du takåsar? Åsar som ikke hviler på gavlene? Bilde ønskes!

Det stående hammarbandet er jo kjempebra om du ikke har veggregel direkte under takstolen, men hvorfor to liggende hammarband over det stående?

Med expanderspik, synes det er lett og smidig.
Jeg mener (tror) at takåsene ikke har noen større vekt, bærer seg selv på gavlene.
(Kommer selvfølgelig til å regel opp til takåsene på gavlene)
Takåsene av 45x220 plank til det "lille" taket og store tunge limtrebjelker på det større taket.

• En 3D-tegning av et reisverk med takåsar av 45x220 plank for et lite tak og større limtrebjelker for et større tak.
  • Trekonstruksjon med takåsar av 45x220 plank på en uferdig bygning, sett fra siden. Veggrader er enkle rammer uten kledning.
  • Liker
fribygg
  • Laddar…
P
A Almost0.5acres skrev:
Har fått til meg at man skal ha to hammarband om takåsene ikke havner over en stolpe(stående regel) og at man legger øvre hammarbandet overlapp i hjørnene som ekstra sikkerhet. Har ikke bærbjelker i gavlene men kun der takåsene vil hvile.
Som @Rejäl skriver vil det være 45mm isolasjon på begge sider av ytterveggene.

By the way🫣.
Hvordan ville dere festet trerammen i betongplaten?
Hei,

Vi bruker 45x195 som bjelke den som står på høykant og tar takstolens vekt. Det fungerer opp til 1200mm i åpning men vil du kjøre doble 45x145 så fungerer det også.
Bredere åpninger trenger å ha beregning på hvilket limtre som blir passende, dette pleier enten takstolprodusenten levere eller en konstruktør...
Hvis du gjør i henhold til bildene så ville jeg hatt hele stolper i gavlene som du spikrer direkte i takstolen/overarmen for det er ingen grunn til å kjøre korte stolper som så forlenges fra hammarbandet og opp i gavlene..
Vi bruker betongskruer eller betongekspander til innfesting i platen med begynnelse 1st i enden deretter ca 5-600mm cc hva som passer bra typ en imellom hver lomme.
Tenk på bunnsvillgummi mellom bunnsvillen og betongplaten...

Legger ved et bilde av en bra betongskrue, merket spiller ikke så stor rolle.

Ved flere spørsmål eller forklaringer bare rop ut😉

• Betongskrue med sekskantshode og flens, blankforsinket, vist på ESSVEs nettside med produktbeskrivelse.
  • Liker
Almost0.5acres og 2 andre
  • Laddar…
Hei
Takk for bra svar og tipsene. Skal tenke på dette.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.