Hei! Har lett mye på det norske nettet, men finner ikke noe om dette...
Jeg skal bygge en markisekonstruksjon som man kan se på uteplasser med 2 stålstolper som er festet i bakken og mellom dem en limtrebjelke. På limtrebjelken festes så en markise til hver side.
1 hvor kjøper jeg stålstolpene se vedlagt film
2 hvor kjøper jeg "foten" til stålstolpen som jeg så skal feste i terrassegulvet se vedlagte bilder
3 Alternativt hvor kan jeg kjøpe dette brukt og så bare kjøpe nye markiser?
Man lager en tegning og leverer til sin smed/stålverksted. Ikke noe man kjøper ferdig. Å bare feste i tredekket er ikke nok...det er store krefter den innfestingen utsettes for.
Takk for svar. Men...
Burde det ikke finnes noen standard å kjøpe? Har sett mange løsninger der søylen har "ferdig" plass for å legge inn limtredrageren. Mener du at alt er tilpasset? Foten synes jeg også at jeg har sett samme type på mange steder, typ den jeg viser på bildet bare med større "plate".
OK, jeg godtar at jeg må feste sterkere enn å bare skru i terrassegulvet. Jeg har stålbjelker under tredekket som faktisk er en brygge. Så når jeg først har søyle og "fot", tenker jeg at det blir en form for sveising eller en annen løsning for å feste i stålbjelken som jeg har under tredekket. Dessverre er ikke stålbjelkene plassert nøyaktig under der søylen skal ned. Så det blir en del fundering på hvordan det skal løses...
Noen andre som har forslag til hvor jeg finner føtter og stolper?
Ingen idé å dra til Jula. De har ikke slike ting. Det Thamström77 sannsynligvis har sett er en galvanisert stolpesko av metall som er vanlig når man setter et rekkverk på f.eks. terrassen. Du trenger grovere ting.