Skal bygge et loft med synlige bjelker (dvs ikke lekter). Gjerne antikke bjelker for å matche husets øvrige synlige hanebjelker (se bilde), men etter en del leting på Finn.no og Facebook Marketplace uten hell har jeg begynt å google etter sagbruk (og trelastlager) i Stockholmsområdet som kan sage ca 150x150x4500 bjelker. Men finner ingen! Kan det stemme? Finner flere sagbruk både i nord og sør, men ingenting innen rimelig avstand fra Stockholm. Forslag? Tips?
Tror det er slikt som finnes litt overalt på landet, men ingen som annonserer.
Sett inn en annonse på kjøpes, det burde kunne gi insentiv til noen å vurdere å selge de der enkelte uvanlige bjelkene i passe godt brukt stand istedenfor å lage ved av dem. Ellers er det jo også bra å ha noen slike bjelker ekstra om man har en gammel gård, nettopp fordi det er vanskelig og dyrt å få tak i tilsvarende nytt virke.
Det kan dog ta litt tid før du får napp.
Ellers er jo gjenbrukslagre en mulighet, eller kanskje rivningsfirmaer...
For eksempel Beijer Bygg selger bjelke/Sperre nyhogd. Det skal visstnok være en bestillingsvare, men ikke noe problem å få hjem.
Ellers kan man kjøre rundt på landsbygda, finne en skjev låve og spørre om man kan få komme med et bud på noen bjelker.
Edit: lokale bygningsvern butikker eller tømrere kan nok gi tips også.
Takk, husker at jeg så nettopp de hos Beijer, og de blir kanskje tredjevalget hvis jeg ikke finner noe annet som minner mer om gamle bjelker med "råkant". Å sjekke med bygningsvern butikk høres ut som en utmerket idé!
Tror det er slikt som finnes litt overalt i landet, men ingen som annonserer.
Sett inn en annonse på kjøpes, det burde kunne gi insentiv til noen å vurdere å selge de der enkeltstående uvanlige bjelkene i passe godt brukt tilstand i stedet for å gjøre ved av dem. Ellers er det jo også bra å ha noen slike bjelker ekstra om man har en gammel gård, nettopp fordi det er vanskelig og dyrt å få tak i tilsvarende nytt trevirke.
Det kan dog ta litt tid før du får napp.
Ellers er jo gjenbyggerlagre en mulighet, eller kanskje rivefirmaer...
Gjenbyggerlager - kult, nå kan jeg google litt igjen!
Haha, så den annonsen også - første tanke var at det ville bli en skikkelig jobb bare å plukke ned taket for å komme til noe brukbart, men kanskje verdt å sjekke opp i alle fall - kan jo være noen andre som allerede har gjort den jobben! …og rimelig avstand fra hjemmet…
For den interesserte så var jeg og sjekket ut "timmerstommen" i Trosa som var til salgs på Blocket men de stokkene/bjelkene var enten for korte eller råtne...
Jeg var også innom Beijer og så på sperrene, som var uventet fine - grovskåret med naturlige sprekker. Det får bli disse. Takk for tipsene!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.