Er på jakt etter MDF som tåler fukt bedre (6 mm tykk, i Göteborgsområdet), og finner mange forskjellige sider som forklarer og anbefaler, med mange forskjellige betegnelser som "Fukttrög MDF", "Ute MDF", "MDF Exteriör", "Grønn MDF", "Fuktfast MDF", "Vannfast MDF".
MEN, jeg finner aldri noen som faktisk selger! Det er som snømannen, alle snakker om den, men ingen har sett i virkeligheten.
Så, hvor kan jeg kjøpe en plate av denne omtalte MDF?
MEN, jeg finner aldri noen som faktisk selger! Det er som snømannen, alle snakker om den, men ingen har sett i virkeligheten.
Så, hvor kan jeg kjøpe en plate av denne omtalte MDF?
Hva skal du bruke det til?
Det finnes jo litt forskjellige varianter. Tricoya er vel den mest fuktresistente og egner seg for utendørs bruk. Valchromat og foresco beskrives som fukttrøge.
Samtlige selges av calexico i Göteborg.
Det finnes jo litt forskjellige varianter. Tricoya er vel den mest fuktresistente og egner seg for utendørs bruk. Valchromat og foresco beskrives som fukttrøge.
Samtlige selges av calexico i Göteborg.
Jo, det var et alternativ først, men en plate koster 1500kr, hvilket jeg nesten kunne svelge til de legger på 1000kr i frakt for å slenge med platen på turbilen fra Norrköping. Dels er totalprisen på 2500kr for en plate MDF i seg selv ganske dyrt, men fremfor alt er det helt latterlig å ta 1000kr i frakt (som altså ikke engang er hjem til meg, men fra deres Norrköping-lager til deres Gøteborg-lager). Så nei, handler ikke der...B boohoo skrev:
Platen skal være til en dusjvegg, i stedet for 6 mm glass som normalt sitter i profilene, ettersom jeg vil ha en helt ikke-transparent og helt hvit plate, og det går ikke å oppnå med glass.
Ja, det ville det. Grunnen til at jeg valgte MDF var at jeg først Googlet meg i stykker etter hvit 6 mm akryl eller andre materialer i 6 mm som enten var hvite eller kunne males. Og som er tilstrekkelig store (typ 600x2100), og dessuten har en fin kant, eller kan freses til en fin kant.C CM1234 skrev:
Men tips om slikt (igjen, som man kan kjøpe, enkeltplate, som privatperson!) tas også imot med takk!
Den dusjleverandøren jeg kjøpte profiler og øvrige dusjvegger fra hadde ikke det alternativet, de kunne bare foliere glasset på baksiden, og da blir det blåstikk og ikke hvitt.P polarsson skrev:
Et alternativ er jo å gå til en glassmester. Googlet litt raskt, og Lacobel 600x2100 koster 4000kr. Synes det er for dyrt, når alt jeg vil ha er "en vanlig jævla hvit plate"
Da jeg begynte på prosjektet og kjøpte profilene tenkte jeg på sånne der skjermvegger mellom dusjene i gamle kommunale badehus, og at det burde jo ikke være verken dyrt eller vanskelig å få tak i...
Har ikke funnet tilstrekkelig store, 2100 lange, bare funnet typ 600. Ellers har jeg vurdert det. Med en viss skepsis om hvordan jeg klarer å frese en myk og fin kant så...S sinuslinus skrev:
Kjenner til et par bedrifter i GBG som antakelig kan løse det, dog har jeg ingen peiling på kostnaden for frakt. Plastbiten er en bedrift og Vink Essåplast er en annen. (Finnes garantert andre)H Halling skrev:Ja, det ville det vært. Grunnen til at jeg gikk for MDF var at jeg først Googlet meg til vanvidd på hvit 6 mm akryl eller andre materialer i 6 mm som enten var hvite eller kunne males. Og som er store nok (typ 600x2100), og dessuten har en fin kant, eller kan freses til en fin kant. Men tips om sånt (igjen, som man kan kjøpe, enkeltplate, som privatperson!) mottas også takknemlig!![]()
Perspex 069 er helt hvit og det finnes også den frostede motparten som heter 1T41. Platene er 3050x2030 mm og kan fås kappet til valgt mål.
De der så interessante ut! Skal kontakte dem! Frakt er ikke et problem så lenge de har varene i Göteborg og omegn, jeg tar platen på eget tilhenger uten problem!C CM1234 skrev:Kjenner til et par bedrifter i GBG som sannsynligvis kan løse det, men jeg har ingen oversikt over fraktkostnaden. Plastbiten er en bedrift og Vink Essåplast er en annen. (Finnes garantert andre)
Perspex 069 er helt hvitt og det finnes også den frostede versjonen som heter 1T41. Platene er 3050x2030 mm og kan tilpasses til ønskede mål
Bedreviter
· östergötland
· 2 768 innlegg
Skiltaluminium er et annet alternativ
Har sjekket de der nå, og en plastplate i min størrelse koster nærmere 4000 kr, noe som er på linje med Lacobel.C CM1234 skrev:Kjenner til et par bedrifter i GBG som antagelig kan løse det, men jeg har ingen anelse om kostnaden for frakt. Plastbiten er en bedrift og Vink Essåplast er en annen. (Finnes garantert andre)
Perspex 069 er helt hvitt og det finnes også den frostede motparten som heter 1T41. Platene er 3050x2030 mm og kan kappes til ønsket størrelse
Så tilbake til opprinnelig spørsmål, fuktbestandig MDF, hvor i all verden kjøper man det?
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Legg ned tanken på MDF. Fuktbestandig eller vannfast, det vil ikke fungere.
Bedreviter
· östergötland
· 2 768 innlegg
https://www.trabutiken.se/shop/fukt...ElkNbuT-W0irJMrkUJzgrCRSY46NdUbhoCG6AQAvD_BwE
Men tre og vann blir aldri bra..
Men tre og vann blir aldri bra..