K
D doubleH skrev:
Antar at du har glemt at det er trykkimpregnert som etterspørres...?
Jeg glemte det ikke, mitt tips er like bra eller bedre enn trykkimpregnert trevirke.

K
T Tjrex skrev:
Njaa vet ikke om jeg er enig.

[lenke]
Det gjør ingenting om du ikke er enig 😃.

Jeg snakker om at nøye utvalgt trevirke som sages i passende dimensjoner er bedre enn det trykkede trevirket som jeg kan kjøpe hos byggevarehusene.

F fribygg skrev:
Jeg har lagt merke til at du ser etter trykkimpregnert, men foreslår likevel at du en gang til overveier ditt valg, å kjøpe kjernekjernefuru, eik eller lerk vil sannsynligvis gi en bedre levetid på brygga.

Spør hvorfor 45x95 mm? Det er jo oftest høvlet og det bør du jo knapt ha behov for med en slik plassering ved vannoverflaten. Jeg foreslår at du satser på saget tolvtom fire dvs 50x100mm.
Årsaken til dimensjonshøvlet (45x95) er at jeg skal erstatte eksisterende bjelker i en kaiforing (øverste bjelken er sunn). Den eksisterende bjelken hviler mot betongfundament, og om den erstattes med en grovsaget (50x100) må bjelkene hakkes ut ved hvert fundament for at foringen skal henge vertikalt. Derfor fungerer det trolig ikke heller med "bryggevirke" da bjelkene ofte er uhøvlet og derfor feil dimensjon.

D doubleH skrev:
Grunnen til dimensjonshøvlet (45x95) er at jeg skal erstatte eksisterende bjelker i en kaifasing (øvre bjelken er frisk). Den eksisterende bjelken hviler mot betongfundament og hvis den erstattes med en grovhugget (50x100) må bjelkene hakkes ut ved hvert fundament for at fasing skal henge loddrett.
Derfor fungerer det trolig ikke heller med såkalt "bryggemateriale" da bjelkene ofte er uhøvlet og derfor feil dimensjon.
OK
Selv ville jeg ikke bry meg om en 5 mm helling på en bryggfasing, når isen skyver bryggen kan den jo lett flytte seg en dm eller mer..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.