Skal bytte ut nedre regelen på en kai/brygge-skoning som avhengig av vannstanden havner rett over, i eller under vannflaten. For at regelen skal holde bør den være trykkimpregnert klasse NTR A.
Dog vanskelig å finne akkurat 45x95 i NTR A her rundt Göteborg - NTR A ser ut til å bare finnes i bredere dimensjoner...
Noen som vet hvor det finnes å kjøpe her i nærområdet?

Kan det fungere å kjøpe en bredere dimensjon og deretter kløyve den til den mindre som trengs?

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Kan det fungere å kjøpe en bredere dimensjon og deretter klyve den til den mindre som trengs?
Dessverre ingen bra løsning da det "åpner opp" regelen - treimpregnering når sjelden helt inn i kjernen på regelen, så endeved/sagde flater er ikke like godt beskyttet.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ntr M ser for øvrig ut til å være egnet for konstant kontakt med vestkysten vann.

[lenke]

Uansett kvaliteten burde enhver større byggevarehandel bortsett fra Byggmax/Bauhaus kunne bestille hjem hvilken som helst dimensjon.
Jo, men da det gjelder ganske små volumer, ca 10 lekter, så er ikke byggevarehusene interessert i å ta inn så små mengder.
NTR M går bort da det gjelder ferskvann, dessuten veldig nær kommunens drikkevannsinntak...

Sist redigert:
D doubleH skrev:
Dessverre ingen bra løsning da det "åpner opp" regelen - treimpregnering når sjelden helt inn i kjernen på regelen, så endeved/sagede flater er ikke like godt beskyttet.
Er kjernen i regelen kjerneved gjør det mindre forskjell, impregneringsvæsken trenger ikke inn av samme grunn som vann ikke trenger inn. Men det rimelige er vel å kjøpe 47x200 NTRA og kløyve.

D doubleH skrev:
Dessverre ingen god løsning da det "åpner opp" regelen - treimpregnering når sjelden helt inn i kjernen på regelen, så endetre/sågade flater er ikke like godt beskyttet.
Du kan behandle treet så du får bedre beskyttelse og da spiller eventuell mindre impregnering i noen del mindre rolle. Et par strøk med tretjære og linolje er det vanlige for brygger. Begynn flommende med mer linolje i blandingen og deretter tynne lag med mer tjære. La linoljen oksidere/herde mellom strøkene.

Så er det forskjell på kjerneved og kjernen på en regel. Kjerneveden tar impregnering dårligere, men det gjør den uansett hvor i en regel den finnes, mens kjernen i en regel kan suge til seg som en svamp om det er yteved.

Men hva er definisjonen på "skal holde"? Hva brukte man før? Hvor lenge holdt det? Brukte man trykkimpregnert treverk før? Så vidt jeg husker pleier vanlig treverk av fin kvalitet å vare veldig lenge. Jeg har nesten en følelse av at dagens trykte skitvirke holder dårligere enn utrykt av bra og tett kvalitet.

• Liker
Norrtull og 1 annen
  • Laddar…
K
S Stefan1972 skrev:
”Har nesten en følelse av at dagens trykte skitvirke holder dårligere enn utrykt av god og tett kvalitet.”
Den følelsen er sterkere enn ”nesten” hos meg😃👍.

• Liker
MagHam
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Men hva er definisjonen på "skal holde"? Hva brukte man før? Hvor lenge holdt det? Brukte man trykket virke tidligere? Det jeg husker er at vanlig virke av fin kvalitet pleide å holde veldig lenge. Har nesten en følelse av at dagens trykte skitvirke holder dårligere enn utrykt av god og tett kvalitet.
Da det er veldig vanskelig å finne virke av fin kvalitet (som har vokst sakte), så er det dessverre trykkimpregnert som gjelder for at det ikke skal råtne bort allerede etter noen år...

K
D doubleH skrev:
Da det er veldig vanskelig å finne treverk av fin kvalitet (som har vokst sakte) så er det dessverre trykkimpregnert som gjelder for at det ikke skal råtne bort allerede etter noen år...
Har du prøvd å google på sagbruk nær deg.
Se deg rundt etter "bondesag" alternativt hjemmesager, finnes noen som har type solosag, logosol privat.

Jeg kjøper stokk av et par skogeiere og får det mot godtgjørelse saget privat med en logosol.
Skal jeg bare ha enkelte bjelker tar jeg egen motorsag med en jigg og sager selv.

Men da må du jo synes at det er gøy å skru og fikle selv da😀.

K Kling 1 skrev:
Har du prøvd å google på sagverk nær deg.
Sjekk rundt etter ”bondsag” alternativt hjemmesager, finnes en del som har typ solosag, logosol privat.

Jeg kjøper tømmer av et par skogeiere og får det mot betaling saget privat med en logosol.
Skal jeg bare ha enkelte bjelker tar jeg egen motorsag med en jigg og sager selv.

Men da skal du jo synes at det er gøy å tukle og flikke selv iofs😀.
Antar at du overså at det er trykkimpregnert som etterspørres...?

D doubleH skrev:
Antar at du gikk glipp av at det er trykkimpregnert som etterspørres...?
Jeg har merket meg at du søker trykkimpregnert men foreslår likevel at du en gang til vurderer ditt valg, å kjøpe kjernefuru, eik eller lerk vil sannsynligvis gi en bedre levetid på bryggen.

Spør hvorfor 45x95 mm? Det er jo oftest høvlet og det bør du jo neppe ha behov av med en slik plassering ved vannoverflaten. Jeg foreslår at du satser på saget tolvtoms fire dvs 50x100mm.

• Liker
Kapabel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.