Hei,
her gjaldt det ikke riktig å bygge hus, men båt, men tenker at spørsmålet bør være somewhat nærtliggende:
Har du noen råd, hvor kan jeg finne en massiv furubjelke?
Optimalt ville dimensjonen vært 115 x 105 mm høvlet - men vi kan kjøpe større og høvle selv.
Vi trenger minst 3 meter, om nødvendig kan det nok være delt i kortere seksjoner.
Litt halvpanikk har oppstått, så primært interessert i tips på steder der det kan løses på 1-2 dager innenfor Västra Götaland, så vi selv kan komme og hente.
Hvor jakter dere andre på panikkmaterialer?
her gjaldt det ikke riktig å bygge hus, men båt, men tenker at spørsmålet bør være somewhat nærtliggende:
Har du noen råd, hvor kan jeg finne en massiv furubjelke?
Optimalt ville dimensjonen vært 115 x 105 mm høvlet - men vi kan kjøpe større og høvle selv.
Vi trenger minst 3 meter, om nødvendig kan det nok være delt i kortere seksjoner.
Litt halvpanikk har oppstått, så primært interessert i tips på steder der det kan løses på 1-2 dager innenfor Västra Götaland, så vi selv kan komme og hente.
Hvor jakter dere andre på panikkmaterialer?
Båt! Med tanke på dim, så høres det mer ut som et skip.
Treskipsfolket i min båtklubb jager virke hele tiden. Deretter legger de det i stabler på friområde som vi disponerer og dekker for regn. Helst vil de at det skal ligge noen år før de bruker virket. Derfor ligger noen hundre m3 eik og furu og slenger der jeg har min båtplass. Det er tørket for skipskonstruksjon og klart til bruk.
I feil landsdel dog. Men om dere har veiene forbi så går det å få hjelp med litt planlegging.
Mvh Findus
Treskipsfolket i min båtklubb jager virke hele tiden. Deretter legger de det i stabler på friområde som vi disponerer og dekker for regn. Helst vil de at det skal ligge noen år før de bruker virket. Derfor ligger noen hundre m3 eik og furu og slenger der jeg har min båtplass. Det er tørket for skipskonstruksjon og klart til bruk.
I feil landsdel dog. Men om dere har veiene forbi så går det å få hjelp med litt planlegging.
Mvh Findus
Joda, hva jeg forstår ligger vi like under grensene for å regnes som skip. Men nesten der...findus42 skrev:
Men lengden på bjelken vi skal kjøpe er ikke fulle 3 meter på ett sted, men det er i tre forskjellige seksjoner.
(Seiglivet lekkasje med råteskade som følge, akkurat der bjelkene møtes.)
Hmm... Jeg regner med at det er litt for kort tid, men det er vel ikke mulig å løse noe allerede i kveld?findus42 skrev:
Treskipfolket i min båtklubb jakter tømmer hele tiden. Deretter legger de det opp i stabler på friområder som vi disponerer og dekker for regn. Helst vil de at det skal ligge noen år før de bruker tømmeret. Derfor ligger noen hundre m3 eik og furu og flyter der jeg har min kaiplass. Det er tørket for skipshåndverk og klart til bruk.
I feil landsdel dog. Men hvis dere har veiene forbi så går det å få hjelp med litt forutseenhet.
Mvh Findus
Hvis jeg tolker deg som at det er i stockholmsområdet du holder til?
Potensielt kunne vi også sett på eik hvis det finnes interesse for å selge (det er vi på vei til å kjøpe til en vegg ombord), men det er nettopp bjelken som jeg har litt panikk over, der var planen i hvert fall furu.
Vi har en person som har tatt permisjon noen uker for å jobbe med ting ombord, men innså sent at vår tenkte leverandør fikk problemer med dimensjonene...
Medlem
· Blekinge
· 12 296 innlegg
Er det en opsjon å lime sammen 3 stk 2x6 tommer med epoksylim? Holdfastheten øker, sprekkdannelse minsker.
Det ville ikke være like pent, men det er nok uansett et tenkbart alternativ. Deretter medfører det også et par mm tynnere enn nåværende, men det går nok an å jobbe seg rundt det...T Thomas_Blekinge skrev:
Ikke førstevalget, men høres ut som en rimelig redning. Takk!
Edit: Blir nok ikke i det hele tatt for tynt, bare mitt hode som summerer feil...
Så den feilen utgår, men det ville nok fortsatt blitt penere massivt, en stor bit av det som byttes sitter på synlig sted.
Men vi vurderer det uansett!
Sist redigert:
Der er nok også problemet mest estetisk, funksjonsmessig gjetter jeg at det ville gått bra (må innrømme at jeg har veldig dårlig peiling på hvordan limtrestolper oppfører seg).V vectrex skrev:
Det jeg har lært er at furu er mer råtemotstandig enn gran, og det er nettopp råte som er grunnen til at bjelken må byttes (og ser ut til å ha blitt byttet av en tidligere eier).nimhed skrev:
Det virker generelt å være en veldig notorisk lekkasje der. Vi har klart å redusere lekkasjen, men ikke få den til å stoppe helt, jakten pågår fortsatt for å se hvilken vei det faktisk kommer inn.
Limt tre skal visst være betydelig mer utsatt for råte enn massivt. Det sier i alle fall de som prøvde å renovere tremastskonnerten Vega. Hun er bygget på limte spanter og tydeligvis hadde fukt blitt fanget mellom limflatene i de indre lamellene, så spanterne som virket friske på overflaten er gjennområtne inni. Renovererne begynte å spante om hele skroget, men da de hadde kommet en tredjedel av lengden var pengene slutt og der står hun i et kjempestort halvmidlertidig skur.
Nå ser det ut til å ha ordnet seg for trådstarteren, men jeg tenkte bare å legge til en kommentar siden saken ble diskutert.
Jeg har for øvrig en hel del 6 tommers furublokker og 5x5 tommers gran i lager.
Nå ser det ut til å ha ordnet seg for trådstarteren, men jeg tenkte bare å legge til en kommentar siden saken ble diskutert.
Jeg har for øvrig en hel del 6 tommers furublokker og 5x5 tommers gran i lager.
Litt sen respons (ikke hjemme og mobilen min er ikke helt villig til å skrive svar her), men joda, det har løst seg! Det ble en temmelig overdimensjonert furublokk vi fikk tak i, hos et verft som jobber med nettopp treskip og -båter. Det ble en langsom ferd med en vääääeldig lav skoda fabiaH heimlaga skrev:Limet trevirke er betydelig mer utsatt for råte enn massivt. Så sier i alle fall de som prøvde å restaurere tremasteskonnerten Vega. Hun er bygd på limte spant og tydeligvis hadde fukt blitt innesperret mellom limfugene i de indre lamellene så spantene som virket friske på overflaten er gjennområtne inni.
Restauratørene begynte å spante om hele skroget men da de hadde kommet en tredjedel av lengden var pengene slutt og der står hun i et kjempestort halvprovisorisk skur.
Nå synes det jo å ha ordnet seg for trådstarteren men jeg tenkte bare legge til en kommentar siden saken ble diskutert.
Jeg har for øvrig en hel del 6 tommers furublokk og 5x5 tommers gran i lager.
Resultatet blir at den nye bjelken blir i massiv furu, så vi slipper risikoen for fukt i limfugene. Takk for din input uansett, dels nyttig å høre, dels alltid interessant når noen nevner treskipsprosjekter jeg ikke har hørt om før.
Klikk her for å svare