Hvor finne rundstav 50mm diameter i Stockholm? 44mm er for liten. Den skal være ca 150 cm lang.

Sist redigert:
Hva skal rundstaven brukes til?

Som skaft på en slegge.

150cm lang? Hvor tungt er sleggehodet? Det blir en veldig stor og tung slegge.

Vanlig rundstokk i for eksempel furu i en slik dimensjon vil ikke holde for noen harde slag da. Et rundt skaft med 50mm i diameter vil dessuten være svært vanskelig å holde om - skaftet bør nok ha mindre dimensjoner og være ovalt.

Ja, det skal være en jævel til slegge, det verste man kan tenke seg. Skaftet går vel ellers å forsterke uten å begynne å gråte av anstrengelsen. Jeg har veldig store hender, så 50 kan fungere, men jeg er ikke sikker. Ovalt er også det beste, men jeg kunne ikke finne noe slikt. Men kanskje skal jeg teste med en 44mm.

44mm rundstav i furu vil ikke holde for noen spesielt harde slag. Har du allerede et sleggehode? Skal du slå ned pinner til sirkustelt eller hva skal du gjøre? Ofte kommer man ganske langt med en vanlig 4-6 kg slegge.

Jeg skal slå ned øresundsbrons wirefester for hånd i fjell. Staten hadde ikke råd til maskiner.

Jeg tror heller ikke det holder, jeg tenkte å bruke et jernrør i stedet. For grepet kan man surre på samme tape som til innebandykøller, og kanskje presse det litt ovalt i et skruestativ. Refleksjoner?

Det skal finnes ferdige sleggeskaft 900 lange og 52/32 skaftøye 10 kg slegge, skaftøye 58/34,5 for 15 kg, rekker det ikke med slike?

Finnes hvor? (mer svar enn "jernvarehandel" takk)

bågfils-bert skrev:
Finns hvor? (mer svar enn "jernhandel" takk)
Finns hvor? Akkurat som du skriver: jernhandelen. Flere svar har jeg ikke siden jeg har langt til Stockholm. Men ifølge Google med en søkning på släggskaft har Fenixgruppen skaft i flere forskjellige størrelser. Täby Järn AB er en av eierne. Lundqvist Maskin & Verktyg ser ut til å ha det, i likhet med Beijer Bygg (det skaftet ser ut til å være smalere)

Rett ved brofestet finnes det et Bauhaus, de burde ha dem.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.