Hei og Goddag!
Står og river all tretex på overetasjen til fordel for gips. Holder nå på å dra ut alle klammer for tretexen, 13726 av 47819 er nå trukket ut. Men! Må jeg trekke ut clipsene som sitter mellom råsponten? Antar at de fyller en funksjon for holdfastheten. Gipsen vil vel i og for seg spille samme rolle når den først sitter. Hvor følsomt er det med ujevnheter ved gipsing? Har for meg at det er ganske nøye? Har aldri gipset selv før...
Duger det å slå disse så flatt som mulig, eller bør de trekkes ut? Sponten i seg selv er ikke superjevn heller.
Står og river all tretex på overetasjen til fordel for gips. Holder nå på å dra ut alle klammer for tretexen, 13726 av 47819 er nå trukket ut. Men! Må jeg trekke ut clipsene som sitter mellom råsponten? Antar at de fyller en funksjon for holdfastheten. Gipsen vil vel i og for seg spille samme rolle når den først sitter. Hvor følsomt er det med ujevnheter ved gipsing? Har for meg at det er ganske nøye? Har aldri gipset selv før...
Duger det å slå disse så flatt som mulig, eller bør de trekkes ut? Sponten i seg selv er ikke superjevn heller.
Beste svar
Kommer vel an på hvor nøye du vil være samt hvilket resultat du vil ha
.
Når jeg gipsa lignende tak (råspont som var ujevn) så unngikk jeg å legge ned lekter, skrudde gipsen direkte på sponten. Taket var absolutt ikke vannrett men jeg hadde ikke ork til å legge ned lekter for å få det plant. Gipsplaten er jo litt tilgivende så det fungerte over forventning. Det var spesielt 2 steder i hjørnene hvor det skilte ganske mye mellom 2 planker og hvis man ser nøye så ser man at det ikke er 100% plant. Men det er vel som med alt: jeg som har gjort det ser "feilene" andre legger ikke merke til det
Når det gjelder clipsene så ville jeg nok latt dem være, tror ikke disse vil gjøre noe i forhold til at det er plant eller ikke plant.
Når jeg gipsa lignende tak (råspont som var ujevn) så unngikk jeg å legge ned lekter, skrudde gipsen direkte på sponten. Taket var absolutt ikke vannrett men jeg hadde ikke ork til å legge ned lekter for å få det plant. Gipsplaten er jo litt tilgivende så det fungerte over forventning. Det var spesielt 2 steder i hjørnene hvor det skilte ganske mye mellom 2 planker og hvis man ser nøye så ser man at det ikke er 100% plant. Men det er vel som med alt: jeg som har gjort det ser "feilene" andre legger ikke merke til det
Når det gjelder clipsene så ville jeg nok latt dem være, tror ikke disse vil gjøre noe i forhold til at det er plant eller ikke plant.
Da kjører jeg på! Gikk inn i huset forrige mandag... uoppusset siden 70-tallet! For mange steder som trenger tid for å få det 100 %. 90 % er godt nok, takk for svaret!C claym skrev:Kommer vel an på hvor nøye du vil være samt hvilket resultat du ønsker.
Da jeg gipset lignende tak (råspont som var ujevn), droppet jeg å lekte ned, skrudde gipsen direkte på sponten. Taket var absolutt ikke vannrett, men jeg hadde ikke overskudd til å lekte ned for å få det plant. Gipsen er jo litt tilgivende, så det fungerte over forventning. Det var spesielt 2 steder i hjørnene hvor det var ganske stor forskjell mellom 2 planker, og hvis man ser nøye etter, ser man at det ikke er 100 % plant. Men det er vel som med alt: jeg som har gjort det, ser “feilene”, andre legger ikke merke til det
Når det gjelder clipsene, ville jeg nok latt dem være, tror ikke disse forårsaker problemer med hensyn til plant eller ikke plant
https://www.hornbach.se/shop/Platba...B-100-100mm-25m/5722393/artikel-detaljer.html
Kanskje legge skarvplåt bak og binde sammen Vinkelskarvarna så slipper du sprekker.
Kanskje legge skarvplåt bak og binde sammen Vinkelskarvarna så slipper du sprekker.
Kjør ferdigmalt trepanel i taket, pang pang med spikerpistol, klart! Gips: Nakkesleng, gipslunga pga tungt, uhåndterlig, og slipestøv i hele huset. Så kommer du aldri til å få et fint tak med mindre du er en dyktig maler som kan sparkle 
Klikk her for å svare