Vi lar oss bygge et hus og lurer på hvordan det vanligvis gjøres med avløpsrør fra øverste etasje. Bruker de å bli lagt i mellomgulvet og innervegger, eller under, altså i taket og bygges inn i en liten boks?
Vi har samme spørsmål om hvordan man trekker kanalen fra viften, jeg trodde man førte den opp i taket og så svingte den riktig retning i mellomgulvet. Hvordan gjør dere andre det?
Vi har Kerttu-bjelker, kan det ha noe med saken å gjøre?
Bygger man nytt ser man til å dra så mye som mulig i vegger og bjelkelag. Skal det være tilgjengelig for rensing (renseåpning er ikke feil) får man planlegge en slik, kanskje bak en veggåpning.
Et alternativ, om det passer planløsningen er jo et for formålet planlagt sjakt.
Om det oppstår problemer med at man må ta hull i flere bjelkelagsbjelker, så får man rett og slett forsterke/kortle bjelkelaget på en annen måte, så tilstrekkelig styrke/stabilitet oppnås.
Det var jo nettopp det der med sjakt jeg trodde vi hadde planlagt bort i og med nybygget. Så dere andre har altså sjakt litt her og der for avløpsrør, ventilasjonsrør mm?
Vi har ingen esker/kanal i nybygget vårt.
Avløpet fra overetasjen går i mellomgulvet samt i en innervegg, den innerveggen må selvfølgelig gjøres tykkere for å romme et 110 rør.
Det samme gjelder alle FTX-kanaler, de ligger skjult i bjelkelag og vegger.
Her synes avløpsstammen som går opp, den lille avgreningen er til vasken på badet nede.
(ja jeg vet at røde rør primært er for å ligge i bakken, men akkurat her passet en 2.5m bit jeg hadde til overs fra grunnleggelsen)
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.