Jeg bygde en stor terrasse med kraftig rekkverk for over tjue år siden. Rekkverket på den ene kortsiden luter nå betydelig utover på midten der den ytterste gulvbjelken har vridd seg. En måte er å sette en kraftig gjengestang gjennom rekkverksstolpens nedre del og trekke den gjennom to-tre tilstøtende gulvbjelker parallelle med den ytterste. Man kan deretter justere rekkverkslutningen ved at det sitter tykke skiver og muttere ved hver bjelkegjennomføring. Men senteravstanden mellom hver gulvbjelke er ca. 1,35 m, gjengestenger selges i enmeterslengder. De kan skjøtes med mutterhylser, men uten å ha tegnet det opp i målestokk, vet jeg allerede at minst én slik mutterhylse vil havne midt i en gulvbjelke (Murphys lov). Hvor får man tak i lange galvaniserte gjengestenger M24?

J jahallåja skrev:
[lenke]

Høyt Google-resultat ved søk på
gjengestang "M24x2000" galvanisert utendørs
Takk for tipset! Jeg har kjøpt maskiner fra dem men hadde ikke peiling på at de hadde gjengestenger i lange lengder!

• Liker
jahallåja
  • Laddar…
C
Problemet pleier å være frakten. Pakker er f.eks. maks 1,5 m lengde hos Postnord. Derfor selges de først og fremst i 1-meterslengder. Ellers har f.eks. Ahlsell 2-meters hvis du har mulighet til å handle derfra.

C cpalm skrev:
Problemet pleier å være frakten. Pakker er f.eks. maks 1,5 m lengde hos Posten. Derfor at de først og fremst selges i 1-meterslengder. Ellers har f.eks. Ahlsell 2-meters om du har mulighet til å handle derfra.
Kanskje bussfrakt?

Hornbach selger 2 meters lengder, vet ikke om de har akkurat m24

C
S star_daddy skrev:
Kanskje bussfrakt?
Finnes mange alternativer, men det felles er at det blir dyrt og at det går utenfor de vanlige kanalene.

Vet ikke om det fortsatt er sånn, men Conrad hadde i alle fall tidligere fri frakt over 1000:- også på skjemmende artikler. Kan bli en særdeles god handel om man trenger noe hjemkjørt.

Hvorfor ikke bruke skjøtemutre og kappe den eventuelle gjengetangen hvis skjøten havner midt i en bjelke?

• Liker
tergo og 3 andre
  • Laddar…
Det må bli stumt og jeg innbiller meg at det blir bedre jo færre skjøter det finnes...

Rickard.
Alle "seriøse" byggevarehus og alle tilsvarende butikker mot industri har kanaler til å ta hjem slike, så spørsmålet er vel bare om de gidder å anstrenge seg litt og vil gi deg en fornuftig pris, verdt et forsøk synes jeg.

Rickard. Rickard. skrev:
Alle "seriøse" byggevarehus og alle tilsvarende butikker mot industri har kanaler til å ta inn sånne, så spørsmålet er vel bare om de gidder å anstrenge seg litt og vil gi deg en vettig pris, verdt et forsøk synes jeg.
En del av dem handler bare med bedrifter og man må ha et kundenummer hos dem. Og de er skremmende dyre, men storkunder har selvfølgelig minst 50 prosents rabatt...

P
Proffsmagasinet har 2 m-lengder for 440 pesetas og 300 pesetas i frakt.

P
Kanskje kan et mekanisk verksted skaffe en gjennom sine kanaler, om du har noen i nærheten å svinge forbi.

Trenger man ikke gjenger hele veien går det vel an å gjenge endene på en vanlig stålstang?

Den ofrivillige klåparen skrev:
Kanskje kan et mekanisk verksted få tak i det gjennom sine kanaler, om du har en i nærheten å stikke innom.
Jeg jobbet med mange slike før, men ingen av de kontaktpersonene jeg kjente er der lenger, nå er alle helt fremmede bedrifter igjen selv om man går inn i den samme kjente døren og møter den samme slitte dørmatten. Den beste av de beste mistet helt gnisten da sjefen gikk av med pensjon, og nå forfaller huset og det står femten rustne bilvrak på baksiden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.