2.586 lest ·
25 svar
3k lest
25 svar
Hvor finner man lange galvaniserte gjengestenger?
Allvitende
· Västra götaland
· 10 932 innlegg
Det ser jo ut til å være Arvid Nilsson som produserer dem, det burde vel bare være å oppsøke en av de lokale byggevarehandlene som selger de samme og ta dem med hjem derfra?
Jeg tror du overdriver problemets størrelse...
Vanlig galvad 8.8 M24 har vel en bruddgrense på over 20 tonn, trenger du virkelig å trekke med den kraften?
tar du en mer rimelig M12 så er det nesten 7 tonn og en M10 nesten 5, burde holde godt for det du vil gjøre.
Dessuten så holder skjøtemuttere for samme kraft som gjengestangen så det er bare å skjøte på.
Vanlig galvad 8.8 M24 har vel en bruddgrense på over 20 tonn, trenger du virkelig å trekke med den kraften?
tar du en mer rimelig M12 så er det nesten 7 tonn og en M10 nesten 5, burde holde godt for det du vil gjøre.
Dessuten så holder skjøtemuttere for samme kraft som gjengestangen så det er bare å skjøte på.
All gjengestang er ikke 8.8 uten 4.6 altså ganske myk. M24 er kanskje overkill, M20 eller til og med M16 skulle nok duge. Men den må være varmgalvanisert fzv. Jeg har hatt en M14 slik liggende i flere år nær vesthavet for å teste og den er upåvirket!K Kontoristen7 skrev:Jeg tror du overdriver problemets størrelse...
Vanlig galvad 8.8 M24 har vel en bruddgrense på over 20 tonn, trenger du virkelig å dra med den kraften?
tar du en mer rimelig M12 så er det nesten 7 tonn og en M10 nesten 5, burde holde bra for det du vil gjøre.
Dessuten så holder skjøtemuttere for samme kraft som gjengebolten så det er bare å skjøte på.
Angående selve løsningen - det viktige her er å kortle rundt gjenget stangen. Ser ikke helt poenget med å dra stangen gjennom flere gulvbjelker. Stangens oppgave må være å presse "syllen" (+ stolpen) mot kortlingene for å hindre den i å vri seg, og da holder det med ett fag. Kortler du ikke vil bjelkene bare deformere/bøye seg.
Det oppstår ikke drag i gjengestengene, men trykkraft. Derfor vil jeg ikke ha for spinkle gjengestenger, men ordentlig festede kortlinger kan gjøre god nytte mellom bjelke 2-3 fra begynnelsen, og når jeg har fått spenn riktig ytterbalken med rekkverket, så kan jeg nok montere kortlinger der også. Jeg stod og holdt i perfekte tometerslengder hos Hornbach i Trollhättan for en time siden, men de var bare blankforsinkede, som ikke engang står imot fingeravtrykk...C cpalm skrev:Angående selve løsningen - det viktige her er å kortle rundt gjengestangen. Ser ikke helt poenget med å dra stangen gjennom flere gulvbjelker. Stangens oppgave er trolig å presse "syllen" (+ stolpen) mot kortlingene for å hindre den fra å vri seg, og da holder det med et fag. Kortler du ikke, vil bjelkene bare deformere/bøye seg.
Jeg forstår at det er slik du har tenkt deg, men min mening er at du skal la kortlinger stå for trykkraften og (om det trengs) dra sammen det med gjengestang. Årsaken er at bjelkene ikke kan ta opp noen større krefter sidelengs uten at hele sk*ten blir skjev.S star_daddy skrev:
OK, hvordan fester jeg best kortlingene i gulvbjelkene?C cpalm skrev:
På enkleste måte, skråspik for eksempel. Om de ligger i spenn skal det mye til før de rubbes ut av sitt leie.S star_daddy skrev:
Bare så vi har samme bilde av hva du ønsker å oppnå, så er det noe sånt jeg ser for meg:

Stolpen til venstre, gjengestangen i grønt, de to bærelinjene vertikalt, og de to kortlingene horisontalt.
Viktig at kortlingene har riktig lengde og bredde slik at de virkelig tvinger bærelinjen fra å vri seg samtidig som korrekt c/c-mål mellom bærelinjene opprettholdes.
Det ser utmerket ut, stor takk for hjelpen!C cpalm skrev:På enkleste måte, skråspik for eksempel. Om de ligger i spenn, skal det mye til før de forflytter seg fra sitt sted.
Bare så vi har samme bilde av hva du vil oppnå, så er det noe sånt jeg ser for meg:
[bilde]
Stolpen til venstre, gjengestangen i grønt, de to bjelkene vertikalt, og de to kortlingene horisontalt.
Viktig at kortlingene har riktig lengde og bredde slik at de virkelig tvinger bjelken fra å vri seg samtidig som riktig c/c-mål mellom bjelkene opprettholdes.
Klikk her for å svare