Jeg skal bygge en terrasse og tenkte bruke trykkimpregnert furu i de klassene som anbefales. Ikke noe rart altså.

Jeg har blitt anbefalt å ikke kjøpe det billigste som finnes på byggevarehusene og kjøpe noe i høyere kvalitet. Men hvor finner jeg slikt? Noen tips om en spesiell forhandler i nordlige Stockholm-området?

M
Beijer Bygg har hatt samtlige klasser, men om de lagerfører det nå vet jeg ikke. De skriver dog om hvilke klasser som finnes og hvordan de skal brukes, hvilket kanskje kan tolkes som at de i hvert fall kan ta inn på bestilling.
---------------------------------------
Neden klippet fra: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=12066

Trekvalitetsklasse NTR/M er først og fremst beregnet for konstruksjoner i sjøvann på vestkysten, men kan også brukes i jord eller vann, der det stilles spesielt store krav til bestandighet og styrke, for eksempel for grunnpæler.

Trekvalitetsklasse NTR/A er beregnet for treverk i permanent kontakt med jord eller ferskvann, samt i konstruksjoner, også over bakken, der personsikkerheten krever at de ikke svekkes eller som kan være vanskelige å inspisere og bytte ut.

Trekvalitetsklasse NTR/AB er beregnet for treverk som er utsatt for vær og vind eller kondens, men som ikke er i kontakt med jord eller vann og der utskifting av skadede deler eller personsikkerheten ikke er av avgjørende betydning.

Trekvalitetsklasse NTR/B er beregnet for utvendige snekkerier som vinduer og dører.
---------------------------------------------------

magentis.

PS. Gran går ikke å trykkimpregnere, så alt som selges er furu. DS.

Jeg var litt uklar. Å finne materialet i riktige impregneringsklasser virker ikke å være så vanskelig, men det jeg leter etter er å finne det i god kvalitet.

Hvordan forskjellen i kvalitet er mellom ulike varehus har jeg ingen anelse om, men det håper jeg at dere her på byggahus kan hjelpe meg med.

M
Det skal ikke være noen forskjell, ettersom det er klassedelt. Dessverre har jeg en følelse av at det er litt så som så med etterlevelsen... Selv kjøper jeg trykkimpregnert kun hos ByggMax, etter å ha fått levert rene utskuddsvirket fra Silvan en gang... Men om de er bedre eller verre enn noen annen vet jeg ikke..., men det jeg har brukt har i hvert fall ikke vært dårlig. Ulempen er vel at ByggMax har så stor omsetning av impregnert, at det er så nylig "trykket" at det ofte er både surt og dermed blytungt :-)

magentis

magentis skrev:
...
magentis.

PS. Gran går ikke an å trykkimpregnere, så alt som selges er furu. DS.
Hvorfor går det ikke an å trykkimpregnere gran?

Jeg har fått granvirke trykkimpregnert, og det ble grønt som annet trykkimpregnert virke...

/ATW

M
ArneTW skrev:
Hvorfor går gran ikke å trykkimpregnere?

Jeg har fått granvirke trykkimpregnert og det ble grønt som annet trykt virke...

/ATW
Ja, det vil se trykkimpregnert ut, men granens fiber/sammensetning fungerer ikke å bruke trykkimpregnering på. Derfor er det i prinsippet verdiløst å trykkimpregnere gran, det blir ikke bedre enn vanlig malt råtebeskyttelse. Det går sikkert an å lete opp en mer teknisk forklaring på Internett.., jeg bare vet at det er sånn, å kan ikke gi et bedre svar.

Eller så er det sånn at jeg tar feil, å at man har funnet en god måte å impregnere gran..., kanskje må undersøke saken uansett, så jeg ikke påstår saker som ikke lenger er sant..

magentis

M
Jeg kom på at det finnes et sagbruk utenfor Falun (finnes sikkert flere) som bare sager Lærketrær.., gjorde det i hvert fall. Skaff et par bord fra Lærk så slipper du råteproblemet på mønebordene.

magentis.

magentis skrev:
Ja det kommer til å se trykkimpregnert ut, men granens fibre/sammensetning fungerer ikke å bruke trykkimpregnering på. Derfor er det i prinsippet verdiløst å trykkimpregnere gran, det blir ikke bedre enn vanlig malt råteskydd. Det går sikkert å lete opp en mer teknisk forklaring på Internett.., jeg bare vet at det er så, å kan ikke gi et bedre svar.

Eller så er det så at jeg tar feil, å at man har funnet en bra måte å impregnere gran på..., kanskje må undersøke saken likevel, så jeg ikke påstår ting som ikke lenger er sant..

magentis
Ser ut til å gjelde fortsatt, å dømme av følgende SLU-oppgave:

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00002766/

Sitat: "....granen får kun en overfladisk beskyttelse da dens ved har begrensede forutsetninger til å ta opp impregneringsvæske (Nilsson, T. & Björdal, C., 2006)."

En variant er jo å skaffe kjerneved (furu) til de utsatte delene, fungerer jo like bra som trykket yteved. Et trelastlager kan jo ta inn om de ikke har noe liggende.

magentis skrev:
Ja det kommer til å se trykkimpregnert ut, men granens fibre/sammensetning fungerer ikke å bruke trykkimpregnering på. Derfor er det i prinsippet verdiløst å trykkimpregnere gran, det blir ikke bedre enn vanlig malt råtebeskyttelse. Det går sikkert å lete opp noen mer teknisk forklaring på Internett.., jeg bare vet at det er så, å kan ikke gi et bedre svar.

Eller så er det så at jeg har feil, å at man har funnet en bra måte å impregnere gran på..., kanskje må undersøke saken uansett, så jeg ikke påstår ting som ikke lenger er sant..

magentis
Det er riktig. Furuens splintvedceller har tverrforbindelser som gjør at impregneringen kan trenge inn. Granens celler har ikke dette, noe som innebærer at impregneringen blir liggende på overflaten. Litt som å marinere kyllingfileter med olje; det går ikke.

I uvitenhet prøvde vi med å trykkimpregnere gran... Jeg skal sørge for å ta et bilde slik at vi kan bekrefte den dårlige inntrengningen.

/ATW

I
Kvaliteten på trykkimpregnert (altså ikke trebeskyttelsesklassen) avhenger av to ting: hvor treverket har vokst, hvor stor dimensjon det er tatt fra.

Kan du finne saktevokst furu (fortrinnsvis vokst i Norrland, men noe import fra våre nordlige naboer og Russland kan også duge) er det i de fleste tilfeller å foretrekke fremfor sydved, vokst på småländske høylandet. (Egner seg bedre til å lage flymaskinpropeller av enn til byggformål.)

Om treverket er tatt fra større furu med stor stamdiameter er det bedre enn det som er tatt fra mindre stamdiameter. Forskjellen sees på krumning i årringene i endeflaten. (Så rett som mulig gjelder.) Og finner du treverk med årringer på tvers av treverkets flatside kan du nesten banne på at det er liten furu som er gjennomsaget og trykt = aller dårligste sortens treverk.

I de aller fleste tilfellene tas trykkimpregnert treverk fra liten stamdiameter. Det er heller aldri kjerneved, bare ytterved, siden kjernen ikke går å trykkimpregnere pga. for stort harpiksinnhold.

Det går derfor nesten like bra å bruke norrlandsvokst kjerneved av furu til konstruksjoner som ikke er altfor mye utsatt for fukt, som dårlig kvalitet trykkimpregnert.

Alternativet: varmebehandlet treverk er en mye bedre beskyttelse enn trykt.

Tillegg: ditt spørsmål: hvor finner jeg høyere kvalitet? er svaret: vend deg til et sagbruk. Hadde du bodd her på vestsiden ville jeg ha henvist deg til Högströms Tre i Svanesund.

Sist redigert av en moderator:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.