Nissens
Jeg har isolert ytterveggene i en garasje og har innenfor stolpene et installasjonslag med liggende 45x45 lekter. I disse har jeg skrudd 12 mm liggende konstruksjonsfiner med 40 mm skruer, og relativt tett mellom skruene slik at de tåler belastning. Rett bak fineren har jeg plast (dampsperre) som jeg ikke vil ha hull i.

Nå tenker jeg å skru opp stående enkelgips på fineren, den er 13 mm, men langs den falsete kanten man skruer mye i er den bare litt over 11 mm tykk.

Så, nå skulle jeg ønske meg 12+11 mm = 23 mm gipsskrue for å skru opp gipsen med.

Problemet er at de korteste gipsskruene jeg finner er 19 respektive 25 mm lange, altså enten for korte eller litt for lange...

Finnes det typ 22-23 mm gipsskrue å finne noen steder?
 
Har du isolasjon utenfor 45-ene også? I så fall er det vel mellom 45-ene og stenderverket du skal ha plasten sånn at 45-ene faktisk danner et installasjonslag på innsiden av plasten? Det er vel hele poenget med et installasjonssjikt, at man slipper å punktere plasten for alle boksene, flexrør og alt annet skit man henger opp på veggene? Hver eneste spiker eller skrue du setter opp i framtiden vil jo punktere plasten bak kryssfineret?
 
Nissens
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har du isolasjon utenfor 45-erne også? I så fall er det vel mellom 45-erne og stenderne du skal ha plasten slik at 45-erne faktisk danner et installasjonslag på innsiden av plasten? Det er vel hele poenget med et installasjonslag, at man slipper å punktere plasten for alle boksene, fleksrørene og alt annet skit man henger opp på veggene? Hvert eneste spiker eller skrue du setter opp i fremtiden kommer jo til å punktere plasten bak kryssfinerplatene?
Ja, jeg har isolasjon mellom 45-reglene.

Nei, siden det er en garasjebygging der det i lange perioder kun vil være typisk +5 grader, så havner duggpunktet i installasjonsrommet, derfor skal plasten være rett bak platene. Hadde det alltid vært typisk +20 grader innendørs, så kunne plasten vært lenger inn i veggen.

Det er ikke mange punkteringer i plasten, mest el-bokser, men de er lette å få tilstrekkelig tette. Det var mer arbeid i skråtaket med alle takstolreglene (W-takstoler) som skulle tapes.

Og nei, siden jeg vet hvor kryssfineret sitter og hvor tykk den er, så bruker jeg naturligvis ikke så lange skruer at de går inn i plasten.

Men spørsmålet mitt er altså om det finnes 22-23 mm korte gipsskruer?
 
Sist redigert:
  • Liker
Tomtom79
  • Laddar…
merk opp 45-ernes CC også på gipsen og skru inn vanlige gipsskruer der. Da gjør det ikke like mye at det går gjennom siden skruene da havner i 45-erne. Deretter kan du komplettere med noen korte skruer langs med gipsskjøtene.
 
  • Liker
tergo
  • Laddar…
J
@Nissens - Jeg er litt i samme situasjon nå, men skal ha to lag gips, så trenger to forskjellige lengder. Uansett, fant du noen gipsskruer som var 22-23mm?
 
Nissens
Rejäl skrev:
Her har du..

[lenke]
Absolutt ikke, disse er for hardgips og fungerer ikke på vanlig gips. Det er for små hoder på dem for vanlig gips…
 
P
Nissens Nissens skrev:
Absolutt ikke, disse er for hardgips og funker ikke på vanlig gips. Det er for små hoder på dem for vanlig gips…
De har vi brukt i spesifikke tilfeller når ikke skruen har fått gå gjennom underliggende platemateriale..
 
Nissens
J Json_ skrev:
@Nissens - Jeg er litt i samme situasjon nå men skal ha to lag gips så trenger to forskjellige lengder. Uansett, fant du noen gipsskruer som var 22-23mm?
Etter mye leting fant jeg ikke noen 22-23mm korte gipsskruer, fant 19mm på f.eks. Hornbach - men de er dessverre for hardgips og har for små hoder for vanlig gips.

Etter litt testing kom jeg fram til at det fungerer med 25mm gipsskruer. De 2mm de er for lange rekker ikke til å skade plasten bak. En fordel er jo at de også fester i hele dybden av kryssfiner.
 
Sist redigert:
  • Liker
Json_
  • Laddar…
Nissens
Rejäl skrev:
De har vi brukt i spesifikke tilfeller når ikke skruen har fått gå gjennom innenforliggende platemateriale..
Det er mulig, men de er ikke ment for vanlige gipsplater, jeg ville aldri ha tatt sjansen med for små skruehoder. Ikke så gøy å måtte gjøre om jobben etter noen år.
 
J
Nissens Nissens skrev:
Etter mye leting fant jeg ikke noen 22-23mm korte gipsskruer, fant 19mm på f.eks. Hornbach - men de er dessverre for hardgips og har for små hoder for vanlig gips.

Etter litt testing kom jeg frem til at det fungerer med 25mm gipsskruer. De 2mm de er for lange, er ikke nok til å skade plasten bak. En fordel er jo at de også fester i hele dybden av finéret.
Takk for svar! Var også inne litt på den varianten.
 
  • Liker
Nissens
  • Laddar…
Skru i de liggende reglene og lim de stående skjøtene.
 
Nissens
J Json_ skrev:
Takk for svar! Var også inne litt på den varianten.
Lim eldes og å la pappen på baksiden holde gipsen på plass føles risikabelt, men ideen å sette lengre skrue i de liggende lektene er bra, deretter kan man jo skru resten med 25 mm skrue. 😊
 
  • Liker
Json_
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Lim eldes, og å la pappen på baksiden holde gipsen på plass føles usikkert, men ideen om å sette lengre skruer i de liggende lektene er bra, så kan man jo skru resten med 25 mm skruer. 😊
Akkurat så får det bli, takk :)
 
  • Liker
Nissens
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.