895 lest ·
7 svar
895 lest
7 svar
Hvor finne; aldersbestandig list, ca 1*4 cm av fukttolerant, trykktolerant materiale
Finnes det noe materiale som er egnet for å lage luftspalte bak en pussplate hvis man skal pusse et trehus. Jeg vil gjerne lage luftspalten av en list av mer fuktbestandig materiale enn tre og gjerne et materiale som kan utgjøre en fuktbarriere.
En idé er å sette en remse aldringsbestandig plast utenfor listen altså mellom luftspaltlisten og pussplaten.
En idé er å sette en remse aldringsbestandig plast utenfor listen altså mellom luftspaltlisten og pussplaten.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 innlegg
Test kabelkanal. Finnes i aala dimensjoner.
Du vil unngå trekledning på et trehus? Innbiller du deg at du kan få en helt gjennomvåt puss og pussbærende plate eller hva er det du er ute etter?
Hvis så er tilfelle er nok det enkleste å bare bruke standard trekledning men å skru den opp med passende plastbrikke mot stenderverket.
Hvis så er tilfelle er nok det enkleste å bare bruke standard trekledning men å skru den opp med passende plastbrikke mot stenderverket.
japp jeg tenkte at jeg ville at pussveggen skulle sitte lenge og at avstandlisten er svakeste leddet. Men jeg kan ta feil.M myrstack skrev:
skal jeg ha plastbrikke så burde den vel sitte mellom trelist og pussbærende plate eller så bruker jeg bare en smal stripe aldringsbestandig plast på trelisten så holder den kanskje litt lenger
Teoretisk sett tror jeg du har et poeng med hvor brikken skal sitte. Praktisk sett tror jeg det er mye enklere å sette den under listen ved monteringen, og så når platen skal på er det bare å treffe listen som vanlig.U utbygget skrev:Ja, jeg tenkte at jeg ville at pussveggen skulle sitte lenge og at distanselisten er det svakeste leddet. Men jeg kan ta feil.
Skal jeg ha plastbrikke, bør den vel sitte mellom trelist og pussbærende plate, eller så bruker jeg bare en smal remse aldersbestandig plast på trelisten så holder den kanskje litt lenger.
Jeg tenker meg imidlertid at i et scenario der du har så utrolig gjennomfuktet puss at du risikerer at fukt trekkes inn fra pussbærende plate til stenderverket, så er det snarere den sannsynligvis ekstreme relative fuktigheten i luften som sirkulerer i luftspalten som vil øke fuktbelastningen på stenderverket ditt, snarere enn hva som kan trekkes inn med kapillarkraft gjennom listene. Pussbærende plater er jo vanligvis ganske kapillarbrytende med
ja, tankene har gått i den retningen med at det er fuktig.M myrstack skrev:Teoretisk så tror jeg du har et poeng på hvor brikken skal sitte. Praktisk tror jeg det er veldig mye enklere å sette den under listen ved monteringen, og så når platen skal på er det bare å treffe listen som vanlig.
Tenk meg dog at i et scenario der du har så utrolig gjennomfuktet puss at du risikerer at fukt trekkes inn fra pussbærerskiven til stommen, så er det snarere den trolig ekstreme relative fuktigheten i luften som sirkulerer i luftspalten som vil øke fuktbelastningen på din stamme, snarere enn hva som kan trekkes inn med kapillærkraft via listene. Pussbærerskivene er vanligvis ganske kapillærbrytende med
Og treffe brikken når pussen skrus dit går neppe.
Men jeg tenker at om pussen er 75, så blir treet 75, og det er litt høyt, men om jeg har plast mellom tre og puss, så klarer treet seg litt lenger.
At fukt skulle fanges innenfor plasten er også en risiko, men der tenker jeg at den kan gå i sidelengs.
Klikk her for å svare