Tegning av snitt gjennom gavelvegg viser isolasjon, veggregel, bjelke, sted med mugg, og et spørsmålstegn ved en svart del, muligens kondens. Lurer på hvor vanlig eller feilkonstruert min vegg er og hvordan man skulle gjort det i stedet? Har laget en enkel snittvisning av min gavlvegg for å beskrive problemet, men bjelken merket med ? er svart på undersiden og min teori er at inneluften har kommet inn i veggen og steget opp og kondensert på undersiden og fukt kan deretter ikke slippe ut. Villa bygget i 1960

Er det noen dampsperre i veggen?
Er alle bygningselementene du har tegnet opprinnelige?

• Liker
Henningelvis
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Er det noen dampsperre i veggen?
Er alle bygningselementene du har tegnet originale?
Ja og ja, dampsperren er en papp men alufolie

Hadde samme konstruksjon og problem på min kåk bygd -66

Isakare Isakare skrev:
Hadde samme konstruksjon og problem på min kåk bygd -66
Hva gjorde du med saken?

1960 var dampsperre et nesten ukjent begrep, i hvert fall blant vanlige byggmestre. Det finnes med som krav i BABS 1960, men slo nok ikke gjennom på bredden før etter ytterligere noen år. Den vanligste dampsperren som kom senere var asfaltpapp. Byggplast fantes overhodet ikke på 60-tallet. Hovedårsaken til innføringen av dampsperre var at kondens senket mineralullens isoleringsevne. Man kan ikke snakke om byggefeil når et hus er bygget på den måten som var vanlig da det ble bygget. Deretter synes jeg at seksjonen gjennom gavlveggen er litt uventet. Det vanlige er nok at sagsponisoleringen går hele veien ut til gavlpanelet.

J justusandersson skrev:
Deretter synes jeg at seksjonen gjennom gavlveggen er litt uventet. Det vanlige er nok at kutterspån-isoleringen går hele veien ut til gavlpanelet.
Takk for infoen, ang kutterspånen så går det over vegg og ut mot panel, litt utydelig skisse bare

M martin h82 skrev:
Hva gjorde du med saken?
Dampbarriere ifølge råd fra en snekker.
Rev bort alle taklister, tettet alle skjøter i gipsplatene med latexfug. Malte 3 lag maling nøye på vegger og tak, 2 lag 20 eller om det var 30 glans og så et lag vanlig veggmaling 7 glans, tapet på de veggene vi ville ha det etter malingen.
Malingen blir som et lag plast og reduserer damptrykket drastisk.
Selve skaden vasket jeg med klorin, og malte på Cuprinol treimpregnering (finnes sikkert ikke å kjøpe lenger)
Innredet loftet etter det, så jeg kom aldri mer til området for å sjekke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.