Jeg skal bygge en møbel som i stil skal likne en tønne. Så rundt den vil jeg ha stålbånd. I den vanlige handelen finner jeg bare på rull, og det er ikke solid nok for min del. Så spørsmålet er om det finnes et sted som selger tunnband i ulike dimensjoner?

Må jo finnes noen som vet? :)

Blir nok vanskelig å få tak i da det er omkretsen som bestemmer for bandet, har du snakket med en plåtis av eldre sort, de er ganske lure og kan lage dine band etter beskrivelse.

Ettersom det ikke lages så mange tønner i dag, tror jeg ikke det virkelig finnes tønnebånd å kjøpe (jeg tar gjerne feil da jeg selv gjerne vil lage noen tønner)

Spontant høres en blikkenslager ut som feil yrkeskategori, ville heller tro en smed?

J jonaserik skrev:
Blir nok vanskelig å få tak i da det er omkretsen som bestemmer for bandet , har du snakket med en blikkenslager av eldre sort, de er ganske lure og kan lage dine band etter beskrivelse.
Jo, var redd for det, at etterspørselen er lav...

Antar at vanlig plattstål skulle duge utmerket, 20x2 eller kanskje 25...

13th Marine 13th Marine skrev:
Ettersom det ikke lages så mange tønner i dag så tror jeg ikke helt det finnes bånd å kjøpe (jeg tar gjerne feil da jeg selv gjerne ville laget noen tønner)

Spontant høres en blikkenslager ut som feil yrkesgruppe, ville heller tro en smed?
Det lages mange tønner for fremstilling av sherry og whisky også i dag. Men ikke i Sverige selvfølgelig.

Bildgoogla "fassreifen" eller "barrel hoop"

Sist redigert:
"Problemet" med tunnband (om ikke jeg husker feil) er at man setter de på tønnen da de er glødende varme, båndet krymper deretter når det avkjøles..

Men om man ikke vil ha funksjonen at de strammer sammen treet kan hvilken som helst verksted med en vals/engelskhjul/tilstrekkelig fantasi lage ringer i stål..

Violina Violina skrev:
Problemet" med tunnband (om ikke jeg husker feil) er at man setter de på tønnen da de er glødende varme, båndet krymper så når det avkjøles..
Om de sitter på ekte trefat trenger de ikke å varmes. Fatet er jo større mot midten så båndene kan slås ned til de klemmer tilstrekkelig hardt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det lages mange tønner for produksjon av sherry og whisky også i dag. Men ikke i Sverige selvfølgelig.
For så vidt helt riktig, jeg tenkte hovedsakelig på innenlandsk produksjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.