5.811 lest ·
5 svar
6k lest
5 svar
Hvor får jeg tak i en tre meter lang planke!?
Det høres jo helt dumt ut, men faktum er at jeg ikke finner det. Jeg har et vindusparti med dobbeltvinduer og trenger å lage en vindusbrett som er 290 cm lang og 22 cm dyp som jeg skal male hvit. Flyplanhøvlet finnes i maks bredde 18,5, limtreplater ser ut til å bare finnes opp til 240. Limt bjelke fantes, men da blir det 5 cm tykt og det blir litt vel heftig. Tenkte benkeplater, men disse fantes også bare i 250-lengde unntatt oljet eik som fantes i 4-meterslengde for 4000 kr (liiite mye penger å bruke på en vindusbrett). Har vært på Hornbach, Bauhaus, K-Rauta, Beijer og kontaktet lokalt snekkeri og de sistnevnte hadde MDF-plater i riktig lengde men vil helst ha ekte tre. Noen forslag?
Lengden burde ikke være noe problem. Normalt sages trevirke i lengder lengre enn 3 meter.
Derimot vil du ikke finne en 22 cm bred planke med mindre den er spesialsaget, f.eks. som Swappe foreslår, å sage ned en 45 mm til tynnere.
Mitt forslag er at du kjøper 21*118 som du deretter limer sammen og sager ned til 220 mm. Det vil gi et betydelig bedre resultat når det gjelder formstabilitet og kvalitet.
MDF er dog betydelig mer formstabil i disse breddene. ;-)
Derimot vil du ikke finne en 22 cm bred planke med mindre den er spesialsaget, f.eks. som Swappe foreslår, å sage ned en 45 mm til tynnere.
Mitt forslag er at du kjøper 21*118 som du deretter limer sammen og sager ned til 220 mm. Det vil gi et betydelig bedre resultat når det gjelder formstabilitet og kvalitet.
MDF er dog betydelig mer formstabil i disse breddene. ;-)
Jeg fikk tak i et skikkelig sagverk - OlsäterSågen i Värmland! (Selv om det er 30 mil herfra, men hva gjør man ikke...) De høvlet raskt ned litt virke til riktige dimensjoner, så nå har jeg min fine planke på plass!
Kred til dem!
Kred til dem!
Klikk her for å svare