5.379 lest ·
17 svar
5k lest
17 svar
Hvor bra isolerer 50mm kanalplast?
Side 1 av 2
Hei.
Jeg holder på å bygge en attefallsutbygging på huset mitt. Det skal være kanalplasttak 50mm. Vegger isolert og tolagsvinduer som jeg har kjøpt brukt. Utbyggingen står på pilarer, og der kommer det til å bli 170mm isolasjon i gulvet.
Jeg må fjerne den gamle terrassedøren fordi den står slik til at det blir umulig å innrede fornuftig der den står.
Spørsmålet er nå om jeg skal sette inn en glasert skyvedør, eller om uterommet blir såpass godt isolert at en dør ikke vil være nødvendig?
Hva tror dere?
Jeg holder på å bygge en attefallsutbygging på huset mitt. Det skal være kanalplasttak 50mm. Vegger isolert og tolagsvinduer som jeg har kjøpt brukt. Utbyggingen står på pilarer, og der kommer det til å bli 170mm isolasjon i gulvet.
Jeg må fjerne den gamle terrassedøren fordi den står slik til at det blir umulig å innrede fornuftig der den står.
Spørsmålet er nå om jeg skal sette inn en glasert skyvedør, eller om uterommet blir såpass godt isolert at en dør ikke vil være nødvendig?
Hva tror dere?
Ikke tilstrekkelig dessverre. Du vil få et stort kaldtrekk fra taket, alt går, men det vil kreve unødvendig mye varme for å kompensere for kaldtrekket. Ditt kanalplasttak har ca 0,8 i u-verdi, mens et tak skal ha ca =0,2-0,4.
Med vennlig hilsen, fremax
Med vennlig hilsen, fremax
Okay. Takk for svaret.fremax skrev:
Da ser jeg meg om etter en bra skyvedør. En innglasset. Tror du at det trengs en ordentlig med isolerglass, eller er det nok med en enkel innerskyveglassdør?
Takk for hjelpen!fremax skrev:
Da tar jeg og leter etter en akseptabelt pen verandadør som tillater meg å bygge inn hele pakka.
Burde man kunne holde minst 10 grader i uterommet under den kaldeste vinteren?
Tenkte ha porselensblomst voksende og også fikentre og litt annet smått og godt.
Takk! Jeg skal prøve å huske å legge ut bilder 
Du kan bygge egen karm med lekter/trelister og tetningsbånd, se bare til at alt er tett og isolert så trenger du ikke å kjøpe en fasadedel. Er du ikke 100% sikker med målene, hold litt utkikk på finn.no etter feilmålte vinduer eller lignende. Pleier ofte å gå å få for 60-80% av nyprisen.
Med vennlig hilsen, fremax
Med vennlig hilsen, fremax
Ah! Kjempeidé!fremax skrev:
Du kan bygge egen karm med lekter/tresprosser og tetningsbånd, bare sørg for at alt er tett og isolert så trenger du ikke kjøpe et fasadeparti. Er du ikke 100% bundet til målene, hold litt utkikk på finn.no etter feilmålte vinduer eller lignende. Pleier som oftest å gå å få for 60-80% av nypris.
Med vennlig hilsen, fremax
Jeg finnes mellom Jönköping og Falköping
Edit. Det som var så bra med 2 meter er at man da på skånska byggvaror kan få en vinteraltandør med 3 luker = større åpning