Hei.
Jeg holder på å bygge en attefallsutbygging på huset mitt. Det skal være kanalplasttak 50mm. Vegger isolert og tolagsvinduer som jeg har kjøpt brukt. Utbyggingen står på pilarer, og der kommer det til å bli 170mm isolasjon i gulvet.

Jeg må fjerne den gamle terrassedøren fordi den står slik til at det blir umulig å innrede fornuftig der den står.

Spørsmålet er nå om jeg skal sette inn en glasert skyvedør, eller om uterommet blir såpass godt isolert at en dør ikke vil være nødvendig?
Hva tror dere?
 
Ikke tilstrekkelig dessverre. Du vil få et stort kaldtrekk fra taket, alt går, men det vil kreve unødvendig mye varme for å kompensere for kaldtrekket. Ditt kanalplasttak har ca 0,8 i u-verdi, mens et tak skal ha ca =0,2-0,4.

Med vennlig hilsen, fremax
 
  • Liker
rillethedude
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Ikke tilstrekkelig dessverre. Du vil få en stor kulderaset fra taket, alt går men det vil trenges unødvendig mye varme for å kompensere for kulderaset. Ditt kanalplasttak har ca 0,8 i u-verdi, mens et tak skal ha ca =0,2-0,4.

Med vennlig hilsen, fremax
Okay. Takk for svaret.

Da ser jeg meg om etter en bra skyvedør. En innglasset. Tror du at det trengs en ordentlig med isolerglass, eller er det nok med en enkel innerskyveglassdør?
 
Isoler gjerne, alt handler om hvor mye energi du vil forbruke :)

Med vennlig hilsen, fremax
 
fremax fremax skrev:
Isoler gjerne, alt handler om hvor mye energi du vil forbruke :)

Med vennlig hilsen, fremax
Takk for hjelpen!

Da tar jeg og leter etter en akseptabelt pen verandadør som tillater meg å bygge inn hele pakka. :)

Burde man kunne holde minst 10 grader i uterommet under den kaldeste vinteren?
Tenkte ha porselensblomst voksende og også fikentre og litt annet smått og godt.
 
Absolutt, det burde gå utmerket! Lykke til og legg ut bilder av byggingen!

Med vennlig hilsen, fremax
 
Takk! Jeg skal prøve å huske å legge ut bilder :)
 
fremax fremax skrev:
Absolutt, det burde gå utmerket! Lykke til og legg ut bilder av prosjektet!

Med vennlig hilsen, fremax
Bonusspørsmål.
Jeg tenker nå å lage en vindusvegg. To meter bred. Trenger jeg fasadeparti, eller holder det med isolerglass for vinteraltan?
 
Du kan bygge egen karm med lekter/trelister og tetningsbånd, se bare til at alt er tett og isolert så trenger du ikke å kjøpe en fasadedel. Er du ikke 100% sikker med målene, hold litt utkikk på finn.no etter feilmålte vinduer eller lignende. Pleier ofte å gå å få for 60-80% av nyprisen.

Med vennlig hilsen, fremax
 
Hvor i landet finnes du?
 
fremax fremax skrev:
Du kan bygge egen karm med lekter/tresprosser og tetningsbånd, bare sørg for at alt er tett og isolert så trenger du ikke kjøpe et fasadeparti. Er du ikke 100% bundet til målene, hold litt utkikk på finn.no etter feilmålte vinduer eller lignende. Pleier som oftest å gå å få for 60-80% av nypris.

Med vennlig hilsen, fremax
Ah! Kjempeidé!

Jeg finnes mellom Jönköping og Falköping

Edit. Det som var så bra med 2 meter er at man da på skånska byggvaror kan få en vinteraltandør med 3 luker = større åpning
 
Hvilken temperatur har du tenkt å holde i vinterhagen om vinteren?

Med vennlig hilsen, fremax
 
fremax fremax skrev:
Hvilken temperatur har du tenkt å holde i uterommet om vinteren?

Med vennlig hilsen, fremax
I uterommet håper jeg at det holder 10-15 grader. Bare slik at porselensblomster og fikentre overlever. Holder det 15-20 så ville det vært enda bedre.
 
  • Liker
fremax
  • Laddar…
Hvilken varmekilde har du tenkt å ha i hagestuen?
 
P para skrev:
Hvilken varmekilde har du tenkt å ha i hagestuen?
Det kommer til å bli vannbårne radiatorer via elpatron
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.