Hvilken spiker til ferdig lakkert gulvsokkel?

• 18 ga T-dykker, med trykkluft dykkerpistol

25 Stemmer 92,6%
  • Spiker/dykker med hvitt hode, håndspikre.

2 Stemmer 7,4%
  • Totalt antall stemmer
    27
Mikael_L
For å spare tid har jeg kjøpt ferdige, hvitlakkerte gulvsokler, men nå vurderer jeg den beste monteringen. Jeg ser to alternativer: Kjør med spikerpistolen og 18 ga T-dykkert. Kjøpe hvitlakkert dykkert eller annen hvitlakkert spiker, og håndspikre.

Spikeren skal inn i 11 mm OSB bak gipsplaten, eventuelt også i syll hvis jeg kommer langt nok ned. Synes dere et annet alternativ er det beste, skriv det som et innlegg.

Og om dere har tips på hvilken hvitlakkert spiker som er best, skriv det også, takk.

Jeg kjører 30 mm dycker med pickan selv om jeg setter ferdigmalt. Hvite spiker blir uansett skadet synes jeg, da kan man like gjerne duppe litt maling om dyckerten vises. Går jo pokker så mye raskere med picka

Sent from my HTC One V using Byggahus

Mikael_L
Raskt svar :) men du stemte ikke? ;)

Kan man stemme fra appen?

Mikael_L
Aha, nei det kan man kanskje ikke ?

Jeg har jo ingen anelse. Min telefon klarer ikke engang MMS ... :x

:) Skal gå inn og stemme fra datamaskinen senere...

Mikael_L
Ja om fargen på den lakkerte spikeren uansett forsvinner når man spikrer den, så kan det jo være det samme om man går etter og dutter hvit farge på den eller andre slags spiker.

Men man må kanskje spikre litt tettere med 18ga T-dykkert?

Jeg har spikret med hvitmalte spiker, de blir mindre synlige enn umalte, men som sagt noe slitte så for perfekt resultat må man likevel pusse. Hadde jeg hatt en spikerpistol hadde jeg brukt den, da hadde jeg kanskje unngått hammermerker i listen og en og annen skjevt spikret spiker :rolleyes:

Mikael_L skrev:
Ja om fargen på den lakkerte spikrallikevel forsvinner når man spikrer den så kan det jo være det samme om man går etter og dutter hvit maling på den eller andre slags spiker.

Men man må kanskje spikre litt tettere med 18ga T-dykkert?
Nå har jeg stemt...

Du som har nye fine rette vegger burde ikke ha noen problemer, i de tilfellene hvor jeg har satt lister på nye vegger med råspont eller osb bak, eller om man klipper dem i bunnsvillen så holder det med et fåtall dykkert, så sitter det som et skudd. Synes det er lettere å få det skikkelig tett med pistolen enn å spikre for hånd.

Uten tvil så hadde jeg smelt på med spikpistolen. Hvit spiker er bare dyrere og så spikrer man forsiktig som en mupp for å til slutt likevel banne over at den ble skrapet så man må male på med hvitt

Som sagt er veggene rette så funker T-dykkert bra, ellers hadde jeg valgt vanlig dykkert og håndspikret. Hvitelakkerte er ingenting å ha, man må jo uansett male over.

Mikael_L
Nå har jeg stemt selv, på hva jeg egentlig håper jeg kommer til å bruke ;), T-stift. T-stifts-pistol finnes, og så slipper jeg å fly av gårde for å kjøpe hvithodete spiker også.

Vinduinnsmygningene sager jeg ut av 16mm MDF, den grunner jeg og maler første strøk, så skyter jeg den fast med t-stift, setter litt fin sparkel i hullene og gjør sluttmalingen så.

Men gulvlisten har jeg jo ikke tenkt å male hele etterpå ... :)

Men jeg tar til meg meningen om at selv hvitmalt spiker må forbedres med litt maling etterpå, i så fall er det jo ikke så veldig stor fordel for den.

90% av lister/fôr/sokler som jeg har satt opp nye, har vært ubehandlet, to strøk før montering, deretter montering, litt latexfug/sparkel der det trengs, så en rask slutstrøkning for å skjule monteringen og få helt "tette" skjøter. Litt overdrevent pedantisk, men sånn er jeg.

Når jeg nå etter noen år har blitt veldig lat, har jeg til de siste rommene kjøpt ferdigmalt og skutt med boltepistolen uansett, og jeg vil nok påstå at det er ekstremt pedantisk å dekke hullene, det er jo minimale merker man gjør, men jeg trenger fortsatt å forbedre skjøtene litt siden huset er gammelt og skjevt, vanskelig å få perfekt gjæring. Så da bruker jeg fortsatt litt latexfug og maling i skjøtene, og da får dykkersmerkene sin del av det også. Men som sagt, litt overdrevet kan noen synes....

(Men som diskutert tidligere angående "detaljer" i f.eks. offentlig miljø, min kåke er ikke en kontorbygning eller kataloghus på et ferdiglagt villastrøk, så jeg vil ha perfeksjon :D )

Mikael_L
Og det er klart, etter man har støvsuget 10 ganger så har det kanskje blitt mer merker enn hva de der små spikerhullene står for. :)

ullberg
Helt klart pistolen (og ja, jeg har stemt). Jeg tror ikke jeg har spikret i en eneste lakkert spiker der lakken ser helt bra ut etterpå (i det minste med tanke på at jeg vil huske at du er ganske ordentlig pedantisk).

Jeg satte opp de siste taklistene i går og ærlig talt tror jeg aldri det hadde blitt noen taklister (knapt sokler og foringer heller) om jeg hadde trengt å spikre for hånd.

At det skal dra tror jeg ikke er noen problem, jeg har for øvrig 20mm gran alt. 14 mm furu men veggene er også veldig ujevne og det var ingen problemer å spenne inn med spikerpistolen (eller snarere, orket jeg å presse listen på plass før jeg smalt klarte spikeren å holde det på plass), får du problemer ville jeg komplettert med enkelte skruer der det trengs.

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.