Hvilken spiker til ferdig lakkert gulvsokkel?

• 18 ga T-dykker, med trykkluft dykkerpistol

25 Stemmer 92,6%
  • Spiker/dykker med hvitt hode, håndspikre.

2 Stemmer 7,4%
  • Totalt antall stemmer
    27
Nå kan jeg iof ikke stemme men.

Jeg stiller meg i samme hjørnet som t-dykkert med picka -folket. Men jeg går over en sving med snickerispackla og så dytter jeg litt maling. Ellers synes jeg alle de små hullene synes for mye. Det er så lite ekstra arbeid også.

Sent from my GT-I9000 using Byggahus

Dykkert og spikerpistol. Det gjelder å skyte raskt når man har fått presset inn listen.

Er ikke så nøye siden huset er gammelt, skjevt og vindskjevt. Gulv i buer, vegger i buer, og ikke en vinkel som er i lodd eller 90 grader. Sager så nøyaktig jeg kan etter smygvinkel, og fyller på med latex og maling.

Dykkertspor er dermed det minste av mine problemer. :)

Mikael_L
Ja T-dykkert med trykkluftspistol blir det altså.

Og nå skulle jeg akkurat til å starte, men synes listene ser litt massive ut?

Ja akkurat, jeg har altså ved et uhell bestilt 69mm lister istedenfor 56mm.

Og nå står vi og ser på en lagt list og nøler, mellom å gå for 69mm eller dra og bytte (puhhh).

Hva velger dere selv for lister? Her gjelder det vanlige glatte hvite, enten 56 eller 69mm. Rommene er "normalstore" ca 3-4 meter lange vegger i ulike retninger. 2,5 i takhøyde, ingen taklist, tapet på veggene og eik-lignende laminatgulv. Den ekstra infoen er tenkt for at man skal ha noen mulighet til å gi et råd.

Var det ikke litt halvveis slitsomt å dra og bytte (og tar tid, jeg hadde tenkt å bli ferdig med et rom i dag) ville jeg nok dratt og byttet. Men samtidig ser kanskje 69mm litt mer luksuriøst ut?

Kjør på 69mm, passer nok best med din takhøyde? Og ja, det ser litt bedre ut ;)
Dørfôr?

ullberg
Jeg skjønner faktisk ikke at du vurderer 56mm, sånt har man vel bare i hochqualitäts plattenbauten (miljonprogram), ikke villaer anno 2012?

Sist jeg så på vanlige slanke lister ble jeg irritert over at disse bare lages opp til 95mm, jeg hadde ønsket meg 120. Nå var det funksjonsleilighet med litt høyere takhøyde (2,70 tror jeg vi hadde) men likevel. Til den lille hytten vi bor i nå laget jeg mine egne (fra råplan, trengs bare en CS50 og en rotex for vår litt mer landlige følelse, jeg ler hver gang jeg ser løpemeterprisen på sokkel og fôr). Disse ble 95 for sokkelen og 70 for fôr (på det tykkeste er de vel 20 tykke). Dette for et hus, landlig stil og 2,4m i tak.

Summa summarum: Kjører du med 69, 95 er kanskje i overkant men 56 vil jeg si er for lite.

/U

Sist redigert:
  • Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Kjell_G skrev:
Dørkarmer?
Ikke bestemt. Men definitivt en glatt moderne udekoreret stil.

Nå har jeg latt gulvlisten ligge der en stund og puslet med litt annet i rommet imens.
Så jeg liksom ikke holder på og stirrer på listen, men mer bare skymter den i øyekroken nå og da. Og den liksom krymper... :D

Jeg mener, når vi først la den dit og oppdaget at den var betydelig større modell enn hjemme, så føltes det merkelig.
Og så sto jeg og stirret på den og funderte og stirret, og så ikke annet enn listen, så etter en stund opptok den hele mitt sinn og var kjempestor. ;)

Men nå oppholder man seg jo ikke i rommet på den måten, og når listen bare er en liten del av alt man ser, så får den også riktig dimensjon.
Det føles bra nå, jeg orker ikke dra av sted og bytte og kaste bort over en time i dag.

Men tenk hva sansene kan spille en et puss. :cool:

Spikpicka og Bauwach eller hvordan det nå staves om det er malte lister. Dytte med maling blir styggere enn om man ikke dytter i det hele tatt.

Mmm, størrelse skal jo ikke ha betydning men det blir fine proporsjoner til en speildør f.eks. Kjører selv med 55mm til listverk og 69mm til gulv. Svanhals i taket. Hvit dør med dørkarmer i en lys vegg, sett nedenfra, med en kleshenger festet på toppen.

Sent from the tub

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, akkurat, jeg har altså klart å bestille 69mm lister istedenfor 56mm.

?
43 mm. Så liten som mulig. Synes størrelsen på listen er et mål på hvor flink snekkeren/maleren har vært. Skal ikke trenges mer enn nødvendig ;-)

Mikael_L
Ja nå har soklene sittet oppe i snart ti år, så jeg får vel svelge stoltheten at jeg ikke er så flink snekker. :)

Men om noen lurer så ble det i alle fall spikerpistol med t-dykkert og ingen bytte av lister.

• Haha
  • Liker
GP LeChuck og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.