Jeg bygger disse arbeidsbukkene https://egenbyggt.com/sv/shop/ovrigt/enkel-sagbock-diy-guide/ og lurer på hvilket platemateriale jeg bør kjøpe for å bruke som arbeidsflate å plassere på dem. Det er lettere arbeider som maling, planting, skruing etc. det vil bli brukt til. Platene vil bli festet med tvinger ved behov og benken som helhet vil bli oppbevart demontert i garasjen når den ikke er i bruk.

Hvilken plate burde jeg kjøpe? Kryssfiner? MDF?

Billig benkeplate av eik for å få noe hardere?

• Liker
yonna og 1 annen
  • Laddar…
OSB så kan du bytte ut platen når den blir for solkig.
En annen variant er å kjøpe et bord på en loppis/blocket elker søke på gi bort-annonser og bare beholde bordplaten.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
P
F Funcadelic skrev:
Jeg bygger disse arbeidsbukkene [lenke] og lurer på hvilket plate materiale jeg bør kjøpe for å bruke som arbeidsflate å plassere på dem. Det er lettere arbeider som maling, planting, skruing etc. det kommer til å brukes til. Platen kommer til å settes fast med tvinger ved behov, og benken som helhet kommer til å bli lagret demontert i garasjen når den ikke er i bruk.

Hvilken plate burde jeg kjøpe? Kryssfiner? MDF?
Problemet med kryssfiner mm, blir når du får vann på dem i og med at du vil plante på benken..
Jeg ville anbefale en billig eikeskive som lakkes for at den skal tåle fuktigheten..

• Liker
Funcadelic
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Problemet med plywood mm, blir når du får vann på dem i og med at du vil plante på benken..
Jeg ville anbefalt en billig eikeskive som lakkes for at den skal holde mot fukt.
Hva skjer når den får vann på seg? Slår den seg?

Jeg vil først og fremst foreslå en brukt rustfri oppvaskbenk, tror ikke du kan få en bedre og mer holdbar overflate gratis eller under 500kr.

Et alternativ kan kanskje være en vanlig lastepall?

• Liker
Funcadelic
  • Laddar…
P
F Funcadelic skrev:
Hva skjer når den får vann på seg? Slår den seg?
Plywood skikter seg hvis du utsetter den for fuktighet..

• Liker
Funcadelic
  • Laddar…
Vi har en overflødig bit OSB-plate som vi legger på sagbukker ved behov. Fordelen er at vi ikke trenger å være redde for den når vi sager, borer m.m. Den var allerede saget i når vi reddet den unna byggavfallet.

Om dere vil ha en glatt, pen plate og ikke har tenkt å bore og sage i den, kan dere se på f.eks. Ikeas ferdigkappede laminatbenkeplater for kjøkken. Så lenge de er hele, tåler de jo også søl.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Jeg er mest ute etter noe jeg absolutt ikke trenger å være redd for, og som jeg kan få tak i ganske billig. Hvordan blir det med en osb-plate hvis det kommer fuktighet etc. på? Brukte bord var også en god idé.

Eikplater føles egentlig best, men de er ganske dyre hva jeg kunne se.

F Funcadelic skrev:
Jeg er mest ute etter noe jeg absolutt ikke trenger å være redd for og som jeg kan få tak i ganske billig.
Europapall

• Haha
Sernando
  • Laddar…
F Funcadelic skrev:
Jeg er mest ute etter noe jeg absolutt ikke trenger å bekymre meg for, og som jeg kan få tak i ganske billig. Hvordan blir det med en obs-plate hvis det kommer fuktighet etc på den? Brukte bord var også en god idé.

Eikeskiver føles egentlig best, men de er ganske dyre hva jeg kunne se
Jeg bygde lave benker til krukkene i drivhuset av OSB. Jeg malte dem med en eller annen tilfeldig hvit maling vi hadde hjemme, kan ha vært baderomstakmaling. Det var ikke noe problem at det regelmessig dryppet vann og jord på dem. Den umalte vi har som snekkereunderlag har nok aldri blitt våtere enn noen regndråper, så jeg kan ikke uttale meg om umalt plate.

Største problemet med OSB er at det er ujevnt, men man kan jo legge på en bit MDF eller lignende de gangene man vil ha helt jevnt underlag. MDF ville jeg ikke hatt som underlag hvis det kan bli vått.

• Liker
  • Haha
Funcadelic og 1 annen
  • Laddar…
P
F Funcadelic skrev:
Jeg er mest ute etter noe jeg absolutt ikke trenger å være redd for og som jeg kan få tak i ganske billig. Hvordan blir det med en OSB-plate om det kommer fuktighet etc på? Brukte bord var også en bra idé.

Eikeplater føles egentlig best men de er ganske dyre hva jeg kunne se
Går jo an å male en OSB-plate eller å kle den inn med byggplast og stifte fast på baksiden. En aspekt å vurdere er jo vekten på platen hvis du skal montere opp og ned samt flytte bordet.

• Liker
  • Haha
Funcadelic og 1 annen
  • Laddar…
osb-plater er vanligvis vokset så de bør tåle litt fuktighet

S
Bare for å få med alle typer benkeplate, så trekker jeg til med en vanlig limtreplate, valgfri størrelse og tykkelse. Ikke mange hundrelapper for en slik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.