Har en tradisjonell murpeis 0,85x0,95m med 5 kanaler som jeg skal sette en innebygd kamin opp mot.
Det vil bli en av modellene nedenfor, alle har glass på tre sider uten sprosser og giljotin/heissluke. Samler alle modeller for å lette for andre som er på jakt etter nettopp en slik innsatskamin.

Kratki NBC/NBU
Contura i51
Scanspis 5004
Romotop Heat/Cara
MCZ Forma T95
Spartherm Arte 3RL
Brunner Panorama
RAIS Visio 3
Kalfire Heat Pure 90-3
Caminetti Montegrappa TEC3

Alle ser ut til å være laget av stål i stedet for støpejern. Rett meg hvis jeg tar feil, men stål er vel ikke like motstandsdyktig mot varme som støpejern. De innebyggingene jeg har kjent på i virkeligheten har ikke vært noe varme etter fyring. I mitt tidligere hus hadde jeg en innmurt støpejernsinnsats, her kunne man kjenne varme i nesten et døgn etter fyring. Kan det være ødeleggende for kaminen og for ikke å nevne heiseanordningen, å bygge den inn i f.eks. varmelagrende teglstein?

Så til hovedspørsmålet. For å bygge inn en slik kamin. Hva skal jeg bruke for materiale? Teglstein, lettbetong, vermikulitt? Fungerer det også med gips? Ønsker å få en betongfarget pusset overflate som bygger ut minimalt. Og som i mitt tidligere hus, kunne fyre i timer uten at det blir for varmt å være i rommet.

Takk på forhånd!

Sist redigert:
Skamotec isolasjonsplate på 50 mm er nok det tynneste man kommer unna med.

E Evolved skrev:
Har en tradisjonell murstock 0,85x0,95m med 5 kanaler som jeg skal sette en innebygd peis mot.
Kommer til å bli en av modellene nedenfor, samtlige har glass på tre sider uten sprosser og giljotin/heiseluke. Samler alle modeller for å gjøre det lettere for andre som er på jakt etter akkurat en slik innsatspeis.

Kratki NBC/NBU
Contura i51
Scanspis 5004
Romotop Heat/Cara
MCZ Forma T95
Spartherm Arte 3RL
Brunner Panorama
RAIS Visio 3
Kalfire Heat Pure 90-3
Caminetti Montegrappa TEC3

Alle synes å være laget av stål i stedet for støpejern. Rett meg om jeg tar feil så er vel stål ikke like motstandsdyktig mot varme som støpejern. De inbyggninger jeg har kjent på i virkeligheten har ikke vært det minste varme etter brenning. I mitt tidligere hus hadde jeg en innebygd støpejernsinnsats, her kunne man kjenne varme i nesten et døgn etter brenning. Kan det være ødeleggende for peisen og for ikke å snakke om heiseanordningen, å bygge den inn i f.eks. varmelagrende tegl?

Så til hovedspørsmålet. For å bygge inn en slik peis. Hva skal jeg bruke for materiale? Tegl, lettbetong, vermikulitt? Fungerer det også med gips? Ønsker en betongfarget pusset overflate som bygger ut minimalt. Og akkurat som i mitt tidligere hus, kunne fyre i timer uten at det blir for varmt å være i rommet.

Takk på forhånd!
Hei!
Hvordan løste du det til slutt?
Jeg er på jakt etter type minerit men med samme mål som gipsplater... Men finner ingenting...

• Liker
Keviin
  • Laddar…
Hvilken skive/blokk brukte du?

Ja, hvordan gjorde du det?

R Rasmuzs skrev:
Ja, hvordan gjorde du det?
Jeg brukte Cembrit fibercementplate. Samme dimensjoner som standardgips. I flukt med gipsveggene ved siden av.

Den er brannsikker. Så ingen utenpåliggende isolasjon var nødvendig.

Malt alt sammen med vanlig veggmaling etterpå, og det har holdt for varmen så langt.

• Liker
Kardan79
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.