Jeg holder på med å bygge et drivhus og skal planlegge for plantekassene.
Hvilket materiale er best?
Skulle gjerne male dem svarte, går det?
Ønsker tips og råd på den beste løsningen.

Det kommer an på hva du har for ønsker og hvor "renlärig" du er. Ubehandlet tre er vel minst kontroversielt, men da varer de ikke like lenge. Kan behandles ved å svi dem, så holder de litt lenger. Men sannsynligvis ikke like lenge som om du skulle legge en type platonmatte innenfor, eller bruke trykkimpregnert tømmer. Der er det imidlertid risiko for utlekking av stoffer fra trevirket eller plasten, men hvordan man vurderer den risikoen er opp til hver enkelt. Male kan du selvfølgelig gjøre, og hvis det ikke er i kontakt med jorden er det sannsynligvis helt uproblematisk, forutsatt at du ikke har en bøtte gammel blymaling stående...

Det finnes jo også andre materialer å bygge av, cortenstål f.eks. Men det er litt dyrere.

Hvilken størrelse vil det være på kassene? Og hvor mye får det koste?

Vanlig råspont har jeg brukt i 2x1 meters rammer. Det som råtner først er den nederste planken som har jord på 2 sider. Stifter du fast byggplass på innsiden, ned og opp et stykke på utsiden så holder det noe år lenger.

Stålplater holder mye lenger, men er også mye dyrere. Takplate burde gå bra å bruke også. Da har du allerede en svart side du kan vende ut.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hvilken størrelse vil det være på kassene? Og hvor mye får det koste?

Vanlig råspont har jeg brukt i 2x1 meter rammer. Det som råtner først er den nederste planken som har jord på 2 sider. Stifter du fast byggeplast på innsiden, ned og opp ett stykke på utsiden så holder det noen år lenger.

Stålplater holder mye lenger, men er også mye dyrere.
Takplater burde gå bra å bruke også. Da har du allerede en svart side du kan vende utover.
Hvor store kasser trenger man å ha? Drivhuset er 8 kvm og jeg tenkte kasser langs begge sider.
Så hva er passende høyde og bredde?

Så store som mulig.

Hvor langt og bredt er drivhuset?
Du kan ha 2 kasser langs langsidene og 1 gang i midten. Kassene 60-70 cm brede og det som blir igjen til gangen.
Eller 2 smalere kasser langs langsidene og 1 i midten med 2 ganger imellom. Da kan kassene være ca 50 cm.

Om det er jord under burde det være nok at kassene er 20-25 cm høye.

Mål opp et testområde hvor du kan eksperimentere med avstander. Det er bra om du kan nå overalt uten altfor stor anstrengelse. Vi har bed (ikke i drivhus) som er rundt en meter brede, det fungerer bra når man kan nå fra begge sider. En gang trenger å være minst 40-50 cm bred for å få plass noenlunde, i det minste hvis det er "vegger" på sidene av gangen. Dyrker du direkte på bakken kan gangen kanskje være litt smalere. Høyden avhenger av hva du skal dyrke og om du skal ha tett bunn eller ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.