Jeg tenker å støpe en ordentlig skål til innendørs bruk. Tykkelsen kommer til å ligge på 3-6 cm. Jeg vil at den skal ha en genuin middelalderfølelse og vil bruke en mørtel som er så hvit som mulig og minner i strukturen litt om en gammel pussfasade.

Men hvilket materiale skal jeg egentlig bruke? Det er en hel jungel der ute jo! Hvit sement, hvit murmørtel, kalkmørtel...

Hva bruker man til pussfasade? Hva kan passe når man skal støpe for eksempel skåler og fat?
De må jo holde godt og ikke forvitre eller brytes når man tar i dem.

Jeg tenkte å lakkere skålene for å få en litt mer holdbar overflate. Finnes det lakk som er beregnet for stein?

Oi, mange spørsmål, om jeg bare får hjelp med ett blir jeg glad for det! Jeg er helt nybegynner innen dette emnet :)

Ved pussfasade brukes murpuss eller pussmørtel. Det er bedre å støpe med betong som blir hardere. Sjekk ut trådene om hvordan man støper en kjøkkenbenk under kjøkken.

Det kanskje ikke er støping som er den beste løsningen. Særlig ikke om du vil ha litt middelalderstil.
Jeg ville spurt en keramiker om det finnes en passende leire du kan jobbe med og evt. få brent hos denne mot viss betaling. Keramikkurs tilbys jo dessuten til gode priser hos f.eks. Medborgarskolan m fl, det kan jo være en mulig vei mot målet.

Lykke til!
/Ronnie

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.