Hei! Jeg skal fikse et rom i en kjeller på en skole. En av veggene ser slik ut:
Min idé er å dekke denne veggen med for eksempel OSB-plate og deretter tapetsere over med en fin tapet. Er dette en god idé? Hva heter materialet som veggen nå består av?
Det er en ganske stor vegg, så kostnaden er viktig for hva jeg nå velger å dekke den med.
Alt godt, Tilde
Min idé er å dekke denne veggen med for eksempel OSB-plate og deretter tapetsere over med en fin tapet. Er dette en god idé? Hva heter materialet som veggen nå består av?
Det er en ganske stor vegg, så kostnaden er viktig for hva jeg nå velger å dekke den med.
Alt godt, Tilde
Takk for svar! Jeg forstår. Det bør være isolasjon da det er ytterveggen som har treullit. Har du noen annen idé som ikke krever å pusse veggen?J Jansson69 skrev:
Kan man montere for eksempel kryssfinerplater som man maler i stedet?
I så fall noen sementbaserte plater da det er i en kjeller gips og treplater er ikke å anbefale da disse trekker til seg fukt og mugner..T Tilde Saaf skrev:
Men det å sette opp plater er ikke heller helt enkelt på treullit..
Men ettersom dere har rørtrekkinger på veggene så er en tynnere puss det eneste fornuftige..
Hvis du nøyer deg med en noenlunde glatt overflate som males, er vel puss et utmerket alternativ. Da blir det ikke noe organisk materiale i veggen som kan mugne over tid.
Så velger du riktig type maling som er tilpasset kjellere. En diffusjonsåpen maling som slipper igjennom eventuell fukt pleier å være best over tid.
Osb/plywood er vel først og fremst bra hvis man har behov for å enkelt skru fast litt tyngre gjenstander i veggene. Men det blir jo en del styr å sette platene bak element og rør.
Å smøre litt puss burde være enklere.
Så velger du riktig type maling som er tilpasset kjellere. En diffusjonsåpen maling som slipper igjennom eventuell fukt pleier å være best over tid.
Osb/plywood er vel først og fremst bra hvis man har behov for å enkelt skru fast litt tyngre gjenstander i veggene. Men det blir jo en del styr å sette platene bak element og rør.
Å smøre litt puss burde være enklere.
Klikk her for å svare