33.416 lest ·
10 svar
33k lest
10 svar
Hvilket lim skal brukes for å lime gipsplater på vegg?
Jeg holder på å renovere et soverom. Veggen er en blanding av tapet, lettbetong, fliser. Jeg har besluttet meg for å lime renoveringsgips 6mm på veggene. Hvilket lim skal jeg bruke? Jeg har lest på dette forumet at PL400 og PL600 har blitt totalforbudt på byggeplasser på grunn av helserisikoen. Har lest litt om ferdigblandet gipsbruk, blant annet Megaron (Byggmax). Ardex S 48 virker bra men er altfor dyrt. Har selv brukt No More Nails til mindre liminger og det har fungert bra. Det viktigste, bortsett fra at platene ikke faller ned, er at det ikke er helseskadelig siden man tilbringer en god del tid i et soverom. Hjelp takk.
Jeg leste det som sagt på dette forumet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fogskum-till-foenster.185398/page-2
Skrevet av Lantbrukarparet
PL400 samt PL600 er jo totalforbudt på større bygg, ettersom dampene man utsettes for setter en hel del viktige funksjoner ut av spill når man utsettes for disse.
Har tidligere jobbet som byggmester, og det var under den tiden jeg fikk vite nettopp om fugeskummet, men også om at PL400/600 var totalforbudt. ;D Og tro meg... Man har gjort en hel del tabber da man brukte disse tubene da man ble skikkelig høy av dampene. :x
Grunnen til at jeg tok opp dette var for å gjøre brukeren oppmerksom, samt tenke seg om en gang til før han utsetter seg. Noen kan klare hvor mange som helst, mens andre kan gå på en smell første gangen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fogskum-till-foenster.185398/page-2
Skrevet av Lantbrukarparet
PL400 samt PL600 er jo totalforbudt på større bygg, ettersom dampene man utsettes for setter en hel del viktige funksjoner ut av spill når man utsettes for disse.
Har tidligere jobbet som byggmester, og det var under den tiden jeg fikk vite nettopp om fugeskummet, men også om at PL400/600 var totalforbudt. ;D Og tro meg... Man har gjort en hel del tabber da man brukte disse tubene da man ble skikkelig høy av dampene. :x
Grunnen til at jeg tok opp dette var for å gjøre brukeren oppmerksom, samt tenke seg om en gang til før han utsetter seg. Noen kan klare hvor mange som helst, mens andre kan gå på en smell første gangen.
Beste svar
Det er skitsnakk.
Kreftfremkallende stoffer finnes i alt, f.eks. størstedelen av våre matvarer.
Du kan trolig ikke utføre en eneste oppgave i byggefasen uten å bli utsatt for kreftfremkallende stoffer. Å være bekymret over noen tuber med lim er helt ærlig ikke berettiget.
Kreftfremkallende stoffer finnes i alt, f.eks. størstedelen av våre matvarer.
Du kan trolig ikke utføre en eneste oppgave i byggefasen uten å bli utsatt for kreftfremkallende stoffer. Å være bekymret over noen tuber med lim er helt ærlig ikke berettiget.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 299 innlegg
Hvilket som helst konstruksjons/montasjelim vil gjøre jobben.
Tec7 er bra men unødvendig dyr.
Tec7 er bra men unødvendig dyr.
Ok, jeg kanskje tolket innlegget fra Lantbrukarparet på feil måte. Klart det ikke er bra å sniffe lim uansett fabrikat. Det er trolig en helt annen sak når platene sitter på veggen og limet har herdet. Da kjører jeg på PL600 om ingen andre har et bedre forslag.
Takk for et bra svar C.Lundin.
Takk for et bra svar C.Lundin.
PL600 funker jo bra for sånne jobber, vannbasert og ganske harmløst sammenlignet med andre kjemikalier
utdrag fra sikkerhetsdatablad
AVSNITT 8: Begrensning av eksponeringen/personlig beskyttelse
· 8.1 Kontrollparametere · Stoffer med yrkeshygieniske grenseverdier som bør overvåkes: Produktet inneholder ingen relevante mengder av stoffer med arbeidsplassrelaterte grenseverdier som skal overvåkes. · Ytterligere henvisninger: De ved fremstillingen gjeldende listene har blitt brukt som utgangspunkt.
· 8.2 Begrensning av eksponeringen · Personlig verneutstyr: · Generelle beskyttelses- og hygienetiltak: Sedvanlige forsiktighetsregler ved håndtering av kjemikalier skal følges. Vask hendene før pauser og etter arbeidet. Unngå kontakt med øyne og hud. · Åndedrettsvern: Bruk åndedrettsvernutstyr ved utilstrekkelig ventilasjon.
(Fortsatt s
utdrag fra sikkerhetsdatablad
AVSNITT 8: Begrensning av eksponeringen/personlig beskyttelse
· 8.1 Kontrollparametere · Stoffer med yrkeshygieniske grenseverdier som bør overvåkes: Produktet inneholder ingen relevante mengder av stoffer med arbeidsplassrelaterte grenseverdier som skal overvåkes. · Ytterligere henvisninger: De ved fremstillingen gjeldende listene har blitt brukt som utgangspunkt.
· 8.2 Begrensning av eksponeringen · Personlig verneutstyr: · Generelle beskyttelses- og hygienetiltak: Sedvanlige forsiktighetsregler ved håndtering av kjemikalier skal følges. Vask hendene før pauser og etter arbeidet. Unngå kontakt med øyne og hud. · Åndedrettsvern: Bruk åndedrettsvernutstyr ved utilstrekkelig ventilasjon.
(Fortsatt s
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 299 innlegg
Presis Tec 7 er perfekt å ha hjemme, men skal man gjøre større prosjekter kan man like gjerne kjøpe noe for 50:-/300ml
Min stemme går til et ferdigblandet flislim, for eksempel denne
https://www.byggmax.se/catalog/product/view/id/73283/s/färdigblandad-fix-p18097/
Skal man opp med gips og vil få det både stivt og kunne håndtere litt nivåforskjeller, synes jeg ikke tynne strenger av for eksempel pl400 er nok, selv om platene selvsagt sitter med dette.
https://www.byggmax.se/catalog/product/view/id/73283/s/färdigblandad-fix-p18097/
Skal man opp med gips og vil få det både stivt og kunne håndtere litt nivåforskjeller, synes jeg ikke tynne strenger av for eksempel pl400 er nok, selv om platene selvsagt sitter med dette.
Klikk her for å svare