Hei på dere,

Jeg holder på å bytte vinduer på en fasade. Når jeg har byttet vinduer tidligere, har jeg ikke reflektert over i hvilket fasadelag vinduets ytterside skal sitte uten åpenbart ha satt vinduet i plan med fasaden og deretter klemmet på belistning. Ferdig!

Nå, når jeg leser vindusprodusentens anbefalinger, sier de entydig at vinduet skal sitte i det varme laget, og jeg tolker det som at vinduets rammeflate skal sitte i plan med vindtettesjiktet (håper dere skjønner). Denne monteringsmåten innebærer at vinduet må skjøtes ut med avluftingsdybden under planken (12 mm) + planktykkelsen (22mm) før man kan sette belistning.

Dette virker jo kjempekomplisert. Er dette vindusprodusentenes måte å fraskrive seg eventuelle garantier på? Er det slik man må montere vinduer nå for tiden? Finnes det i så fall noen praktiske løsninger for å skjøte ut, eller er det den lange veien som gjelder? Skal man se bort fra anbefalingene? Har jeg misforstått helt??

Håper på litt råd fra dere forumbrukere!

Ha det godt,

//Per

Har fått meg forklart at vinduet (karmen) skal sitte i linje med ytterkant isolasjon. Dette medfører at foring må skje, oftest både på inn- og utsiden.

Her har du vindusmontørens absolutt beste guide:
http://www.elitfonster.se/Archive/O...ad av fönster i vägg. 5.10.2005.WEBBkvali.pdf

Et vindu skal enkelt forklart verken sitte for langt ut eller inn i fasaden for optimal funksjon. Plassering langt ut har sine fordeler og langt inn sine, som du kan lese i pdf-en fra Elitfönster.
Man pleier normalt å sette vinduer, akkurat som "vojma" sier, i linje med ytre isolasjon eller vindtett lag.
Synes ikke du skal komplisere det som du sier. Sett vinduet der det er enklest å montere og beliste. Om det skiller noen cm har det ingen betydning.
Det viktigste er at du tetter ordentlig rundt vinduet etter alle kunstens regler. Det slurves en del med dette hos noen byggefirmaer.
Elitfönster har ennå en gang svaret på hvordan man tetter :-)

Sitat Elitfönster: "Plasser vinduet i veggens varme del I henhold til TMF sine anbefalinger er tilbaketrukket plassering best av de årsakene som er nevnt nedenfor: I yttervegger oppbygd av forskjellige lag er det alltid en risiko for at vann og kondens forekommer. Dessuten beveger veggkonstruksjonens ytre del seg forskjellig i forhold til den indre varme delen av veggen. Årsakene til at vinduet helst bør plasseres i veggens varme del, dvs. langt tilbaketrukket, er mange: Vann som trenger inn i veggkonstruksjonens luftspalte hindres fra å trenge inn mot veggens romside og vil derfor ikke belaste vinduet. Innfestningen i veggstammen blir sikrere og bedre. Riktig fuge blir lettere å utføre. Vinduets plassering i den varme delen av veggen gir vinduets innside en høyere overflatetemperatur, noe som gjør at kaldras, kaldstråling og overflatekondens motvirkes. En ytre nisje reduserer luftbevegelsene rundt vinduets utside og forbedrer dermed dets varmeisolering. En beskyttet plassering forlenger overflatebehandlingens holdbarhet. Hvis vinduet ikke plasseres i veggens varme del, skal det tas særlig hensyn til detaljutformingen i veggen slik at god lufting og vannavvisning i tilknytning til vinduet kan skje."

Det går altså, men da må man være nøye. Takk for svaret, In Electissimus Fenestre Veritas!

apotekarnes
På gamle hus sitter ofte vinduene i liv med panelet, men da hadde man også treverk av mye høyere kvalitet enn i dagens vinduer. Et vindu som sitter ytterst på den måten utsettes for regn og ruskevær mye mer, og dersom man har en dyp vindusniche innendørs får man også lettere kaldtrekk og dugg/is på rutene, noe som sliter hardt. Jeg synes at dypt inntrukne vinduer er stygt og pleier derfor å sette dem omtrent i liv med vindsperren, noe som gir en lysning på 40mm (spikerregel + panel).

Å lysne er ingen stor jobb om veggen er rett. Husk bare å lage utsparinger nederst slik at du kan skyve inn underbeslaget noen mm for å unngå en sprekk mellom gavlene på beslaget og lysningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.