Murte opp ny skorstein fra mønet forrige høst med hjelp av en dyktig murer. Han avsluttet jobben med å forbedre pussen på murstocken på loftet da den gamle pussen hadde løsnet litt. Vi skrapte bort alt løst først og resultatet så perfekt ut. Da jeg var oppe på loftet for et par uker siden, hadde all ny puss løsnet og dratt med seg mye av den gamle. Det ser bedrøvelig ut Huset er bygget ca. 1925, tror at vi brukte B eller C mørtel. Huset har stått uoppvarmet. Hva skal jeg bruke for å få det til å holde?
Hva jeg har lest meg til så er ren kalkpuss den puss som best klarer å avgi og ta opp fukt uten å sprekke. Hydraulisk kalkpuss er nest best, den er hardere men inneholder heller ikke sement.
Hos meg har pussen også løsnet fra skorsteinen inne på loftet. Jeg har også et hus som står uoppvarmet om vinteren. En bra ting er om du kan sette "hatt" på skorsteinen slik at det ikke regner inn.
Hvordan forklarer murmesteren at det har blitt som det har blitt hos deg?
Min erfaring er at det er fortvilet vanskelig å få murere til å jobbe med kalkmørtel. Kanskje noen murere her på forumet kan forklare hvorfor? Hva jeg har lest meg til imponerer ikke i det hele tatt. De mumler noe om at "kalk brukes bare på gamle kirker" og "nå for tiden gjør man slik" og så går de på med vanlig puss. Derav er min fasade et lappverk av forskjellige sementholdige pusser, som fryser i stykker om vinteren og så fortsetter man å lappe og reparere i det uendelige. Den eneste måten å få kalkpuss er tydeligvis å lære seg å gjøre det selv.
PS. Har du sjekket taket om det er tett ved skorsteinen? Det kan ha rent inn vann den veien som har gjort at pussen løsnet.
Jeg har ikke fått til "mössan" ennå, skal fikse det innen kort tid. Det ligger plater ganske tett mot skorsteinen så hvis det har rent inn vann der, handler det om svært små mengder. Men pussen burde vel tåle litt vann? Eller er det fraværet av mössan som har gjort at det har sprukket?
Jeg har også tenkt å slamme skorsteinen innvendig på grunn av lekkasje, og mange her på forumet anbefaler B eller C bruk til dette. Men da er det jo en risiko for at også dette sprekker og løsner.
Skal jeg kanskje bruke kalkbruk både innvendig og utvendig? Skal det være hydraulisk eller ikke i så fall?
Hva gjelder dine spørsmål om innvendig slamning av skorstein, så håper jeg at andre kan svare.
OM det har trengt inn vann ved siden av skorsteinen og om det vannet har havnet innenfor pussen, så sprenges pussen av når det fryser. Cementholdig puss er tett og stenger inn vannet, ren kalkpuss ventilerer ut vannet. Derfor er risikoen mindre for at pussen slipper hvis du har brukt kalkpuss, selv om det har lekket inn vann. Kalkpussen stenger ikke inn fukt og den tåler også mindre setninger, så det er derfor den er så bra til gamle hus.
MEN, lekkasje ved skorsteinen er aldri bra. Særlig siden dere ikke fyrer regelmessig, for da får skorsteinen ingen sjanse til å tørke opp. Selv små mengder vann gir skader. Så det er absolutt noe du bør sjekke, og kanskje få en blikkenslager til å lage en skikkelig beslag mellom tak og skorstein. Vanskelig å fikse slik lekkasje på egen hånd.
OK Takk for svar! Er det noen andre som vet om man kan bruke kalkbruk for innvendig slamning? (glideforskaling) Og skal det være hydraulisk eller ikke?
Kom på en ting til. En grunn til at pussen løsnet kan være om det ble en kuldeperiode før det nypussede hadde tørket ordentlig. Hva sier din murmester?
Er selv forvirret når det gjelder ulike typer mørtel og puss, så jeg kan ikke gi noen svar, men har noen tanker å bidra med.
Som jeg har forstått det, skal man helst bruke samme type puss som tidligere eller en like svak puss når man reparerer. Hvis den gamle pussen er kalkpuss, så har dere reparert med en mørtel som er betydelig hardere. Kan det ha påvirket?
Dessuten har jeg fått høre at kalkpuss fester dårlig på en overflate som tidligere har vært pusset med mørtel som inneholder sement, så det er ikke problemfritt å gjenskape med ny kalkpuss. Stemmer det, og hvordan gjør man da i så fall?
Har murt på en eksisterende murstock av tegl med leca for å sette inn en vedovn. Har nå begynt å pusse lecablokkene og lagt på et tynt lag løst blandet pussmørtel som grunnlag. Det har stått i fire dager og burde ha herdet greit. Forvannet godt og ettervannet en del. Temperatur inne ca 18 grader. Nå kan man knekke av småbiter og smuldre det mellom fingertuppene. Burde det ikke vært hardere på dette tidspunktet?
Forbanner meg selv for å ha spart og kjøpt byggmax pussmørtel...
Noen som vet om kvaliteten på dette og om det er verdt å pusse ferdig eller banke vekk og pusse med weber/finja/maxit pussmørtel b i stedet?
Ikke noe profesjonelt svar, men en tanke. om det er en luftherdende kalkmørtel så når det ikke sin fulle hardhet før etter flere uker. Hvor mye kraft trengte de for å slå løs biter? En annen tanke er at du kanskje ikke ettervannet tilstrekkelig. Innendørsklimaet er jo veldig tørt......
Håper du får flere forslag på hva problemet kan skyldes.....
Enig. Putsbruk C inneholder en stor del kalk som må herde (karbonatisere) ved å ta opp karbondioksid fra luften. Det tar tid og fremmes av fuktig luft. Spray vann på pussen morgen og kveld så går det raskere.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.