Holder på å forberede meg for å sette takgipsen til innertaket i garasjen og trenger litt råd og tanker rundt hvilken retning som blir best og mest praktisk å sette takgipsen på. Situasjonen er som følger:
22 graders takvinkel
Åpent opp i mønet
1200mm cc på takstolene
hanebjelken/underarm består av en 70x45 regel som det deretter har spikret to stykker 95x28 på respektive side av reglen (med felles overkant).
Gipsplatene er allerede kjøpt og er 2500x900x13 med forsenkninger langs langsidene (for sparkelremse).
Seksjon ser ut som følger (cc for gles er 300 for de første 7 nedre panelene, deretter blir det litt tettere for de øvre tre):
(Initialt, og helt frem til nylig har jeg tenkt å ha liggende plater, derfor det underlige avstanden på de øvre lengdene med glespanel, der hadde jeg tenkt å ha en delt plate øverst)
Nå til mitt dilemma, siden jeg har valgt å ha åpent opp til mønet, trenger jeg å ta ut hakk i gipsplatene for å komme rundt underarmene, noe som medfører en del arbeid. Som jeg ser det har jeg to alternativer:
Liggende plater som går langs med glespanelen (bilde sett fra siden, grønn er gipsplater, mørkegrønn gipsplatesskjøter, og blå er seksjon av underarmen for takstolen):
Med litt flaks og dyktighet vil skjøten mellom den første og andre platen havne akkurat der underarmen går ut i rommet. Dette vil gjøre det ganske enkelt å hugge ut for underarmen. Ulempen med denne løsningen er at det generelt anbefales å sette platene vinkelrett mot glespanelen, samt at det blir mange kortender å fase ned og sparkle.
Alternativ to er stående plater:
Siden jeg har kjøpt plater som er 900 brede, går de ikke jevnt opp med takstolsavstanden, og det blir derfor ganske store hakk som må gjøres og også sparkles igjen. Fordelen er selvfølgelig at platene går vinkelrett mot glesen samt at jeg ikke får noen kortender å sparkle da platene er 2500mm lange og avstand fra overgangsbjelke opp til mønet er 2530mm, dvs. de er 30mm for korte, men det burde gå å trylle bort med en eller annen list, enten nede ved overgangsbjelken eller oppe i mønet.
Så hva blir lettest, gå for alternativ en, trikse med mengder av kortender (fase av, sette kortlinger, papirremse og sparkle) eller alternativ to der jeg må jobbe en del med å sette igjen gluggene som blir for uthakningen? Hva ville du valgt?
Skal du ha det enkelt og pent uten å måtte montere en taklist, så kjører du tvers over lektene, kjøp en rull med metallbånd, en du bruker til å skjøte gips med, den er som et hullbånd med hull i midten, så du kan bøye den 90 grader hvis du vil.
Denne monterer du også på overkanten av vegg-gipsen som møter takgipsen, så de skrus i samme, da kan du gipse tett, deretter dra litt malingsfug i vinkelen, så male taket og veggen uten glipper og uten taklist. Metallbåndet kan du også bruke ved skjøter, taket sprekker ikke på samme måte som om du bare bruker tre som krymper litt over tid ellers i tverrskjøtene.
Ska man har det enkelt o snyggt utan att behöva montera en taklist så kör tvärsöver glesreglarna , köp ut en rulle plåtband , en du använder för att skarva gip med, den är som ett hålband med hål i mitten, så du kan vika den 90 grader om du vill.
Denna monterar du även på överkant vägg gips som möter upp takgipsen så dom skruvas i samma, då kan du gipsa tätt, sedan dra lite målarfog i vinkeln , sedan måla taket och väggen utan glipor o utan taklist. plåtbandet kan du även använda vid skarvar, taket spricker inte på samma sätt som om du bara använder trä som krymper lite med tiden annars i tvärskarvarna.
Tack för svaret, det här med plåtband kände jag inte till, blir helt klart det uppe i nock. Har stenväggar, så övergång vägg till tak kommer bli en mjukfog, t.ex. målarfog borde duga till det.
Vad sägs om denna lösning (om jag tolkar det du skriver rätt), skivorna vinkelrätt mot glesen och uppe i nock:
Hålband mellan de två glesarna, sen får jag fylla ut med 3-4 cm gipsbitar som fyller ut den biten som saknas (skivorna är 2500mm, behöver 2530mm. Sedan pappremsa och spackel på det.
Takk for svaret, dette med plåtband kjente jeg ikke til, blir helt klart det oppe i mønet. Har steinvegger, så overgang vegg til tak kommer bli en mykfug, f.eks. målarfog burde dug til det.
Hva synes du om denne løsningen (om jeg tolker det du skriver rett), platene vinkelrett mot glesen og oppe i mønet:
[bilde]
Hålband mellom de to glesen, så får jeg fylle ut med 3-4 cm gipsbiter som fyller ut den biten som mangler (platene er 2500mm, trenger 2530mm). Så papirremse og sparkel på det.
Blir bra, da holdes gipsplatene sammen av plåtbandet og blir en enhet, da minimerer du sprekker, hålband eller plåtvinkler bruker man også ved hjørner på huset, der mange får bretter eller sprekker, på den måten unngår du at det skal skje.
En rull på 25 meter pleier å ligge rundt en 500 kr, men et must når du skal bygge uten taklister i et trehus.
Blir bra, da holdes gipsplatene sammen av metallbåndet og blir en enhet, da minimerer du sprekker, hullbånd eller metallvinkler bruker man også ved hjørner på huset, der mange får folder eller sprekker, på den måten unngår man at det skal skje.
En rull på 25 meter pleier å koste rundt en 500 kr, men et must når du skal bygge uten taklister i et trehus.
Hvordan pleier proffene å gjøre når de setter denne platen oppe i mønet? Klippe til hele lengden, bøye den og deretter feste den midlertidig med skruer som har forsenket hode (slik at gipsplaten havner jevnt mot platen/glesen)?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.