Takk. Dette blir ingen lett match. Har vært på en av de større byggevarekjedene, men de hadde ingen god idé om noen løsning i det hele tatt. Ca 15 kvm var temmelig uinteressant. Får vel teste Hornbach, de er kanskje litt mer forbrukerrettet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man kan bruke i prinsippet hvilket som helst treslag hvis man overflatebehandler det på riktig måte. Til og med bastupanel i osp er brukbar. Alle varianter av edeltre blir unødvendig dyrt. I Skåne finnes det mange små snekkerier som kan høvle opp selv mindre partier til ønsket bredde og profil. Bruk en ekte oljebasert beis for å få riktig tone.
Utformingen av takfoten har betydning for hvordan regnet påvirker fasaden. Løsningen som vises på Willab Gardens bilde er pen, men ikke optimal. Uterommets orientering i forhold til himmelretninger bør man også ta hensyn til.
Utformingen av takfoten har betydning for hvordan regnet påvirker fasaden. Løsningen som vises på Willab Gardens bilde er pen, men ikke optimal. Uterommets orientering i forhold til himmelretninger bør man også ta hensyn til.
/
Fant skikkelig fine paneler i Holland, for eksempel saget nederst på siden.
http://www.tablazz.nl/product/gevelbekleding-thermowood
Takk, bra idé, ja det må ikke være edeltre men gjerne høvlet overflate, lasur hadde jeg allerede i tankene. Overflaten vil mest eksponeres mot sør og vest så det kommer til å slite.justusandersson skrev:Man kan bruke i prinsippet hvilket treslag som helst om man overflatebehandler det på riktig måte. T.o.m. bastupanel i asp er brukbar. Alle varianter av edeltre blir unødvendig dyrt. I Skåne finnes det mye små snekkere som kan høvle opp også mindre partier til ønsket bredde og profil. Bruk en ekte oljebasert lasur for å få riktig tone.
Takfotens utforming har betydning for hvordan regnet påvirker fasaden. Den løsningen som vises på Willab Gardens bilde er pen men ikke optimal. Uterommets orientering i forhold til himmelretninger bør man også ta hensyn til.
Fant skikkelig fine paneler i Holland, for eksempel saget nederst på siden.
http://www.tablazz.nl/product/gevelbekleding-thermowood
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Min hollandske er ikke perfekt men hva jeg forstår snakker de om termobehandlet tre, noe man nok kan få i Sverige også. Jeg er dog tvilende til dette, først og fremst av økonomiske grunner. De aktuelle profilene synes jeg er for brede. Jeg ville foreslå en dobbelfasbord panel ca 20x70 mm. Den får en avrundet karakter men med tydelige horisontale markeringer. Jeg har selv latt produsere en del panel for eget behov men ikke i Skåne men i Blekinge.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Typen er bra, gir nok lignende effekt som den jeg foreslo, men jeg kan ikke se noen grunn til en tykkelse på 26 mm. Det er nærmest et problem med risiko for sprekkdannelse mm. Utvendig panel bør nok ligge rundt 20 mm om det ikke inne særlige grunner.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ble noe feil. Siste setningen skal være: "Utvendig panel bør nok ligge rundt 20 mm om det ikke finnes særskilte grunner."
Jeg ser jo at det står villab garden på bildet. Spør dem om hvor de klarer å få tak i den til uterommet.
Målene du er ute etter er nok lettere å, akkurat som nevnt, be et høvleri ordne for deg. Ser jeg raskt på nettet finnes det bare de "vanlige" variantene å få tak i, i akkurat sedertre iallfall.
Gjør et høvleri det blir det også mer personlig.
Målene du er ute etter er nok lettere å, akkurat som nevnt, be et høvleri ordne for deg. Ser jeg raskt på nettet finnes det bare de "vanlige" variantene å få tak i, i akkurat sedertre iallfall.
Gjør et høvleri det blir det også mer personlig.
Klikk her for å svare



