Har et bad der jeg skal sette taklister, hadde tenkt en mindre hulkillist men så slo det meg om det går an å gerede til det i et rom med skråtak?

Øverst tror jeg ikke det er noe problem, men hvordan blir det nederst der veggen møter skråtaket (innringet) ?? Vil gjerne ha en list nederst også nemlig, for det er jo en glippe mellom flisene og taket som ikke er helt pen. Kanskje kan ta hvit silikon der, riktignok. Men helst ikke.

• 3D-modell av et rom med skråtak som viser hjørner der taklister skal monteres. Røde sirkler markerer problemområder der veggene møter skråtaket.
B
det der var vanskelig du. nok kan det gå. du får teste med spillbiter til du får rette snittet

Mm. vinkelen er ca 32 grader om jeg husker riktig.

Du skal forkropp taklisten. Litt vanskelig å forklare, men den som sitter i skråtaket (mellom tak og kneveggen) skal kappes "som vanlig" uten gjæring. Så den som sitter i skråtaket og peker ned mot kneveggen skal gjæres og forkroppes (skjære ut på baksiden) for å passe mot den som sitter på kneveggen.
Jeg holdt på med det samme i julen og fant en god beskrivelse på nettet:
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html

B
er jo så mange vinkler å holde styr på.
for det første ingen 45 graders vinkel vegg og tak.
deretter takvinkelen og listene.
selvfølgelig kan du skjære dem til, men vær forsiktig bare.
tenk over hvor snittet havner. lag en liten juksebit til de ulike hjørnene.
og merk dem også så du vet hva som er opp og ned, venstre og høyre.

Sist redigert av en moderator:
Har et liknende dilemma i andre etasje i 2 rom, orker ikke ta tak i det ennå før første etasje er klart.. :)

men men skal vel gå å sy sammen på noe vis med MYE tålmodighet og tid..

Evt. så har jeg tenkt å bruke list for å slippe selve takvinklene, får se hvordan det blir.

Ellers er vel et tips å utnytte rotfradraget til en snekker som sikkert fikser det der for deg på en maks 1/2 dag :)

• Liker
bridgett
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.