The bed is very heavy: imagine it like a Transformer between a wardrobe and twin size bed: https://imgur.com/a/L7M1WmA
Since in my country in Southern Europe these kinds of walls in use here in Sweden aren't very common, I would like to know which kind of wall plugs (dowels) should I buy to fix the bed to the wall.
A metallic "plugg"?
How many centimeters long?
Do you have an example link or name/image?
The bed itself provides two metal plates which 4 holes each (0.6 cm) but leaves to the customer to purchase the plugs according to the wall type: https://imgur.com/a/GCOgkHz
Hvis veggen er betong, bør du bruke passende plastplugg. Sjekk ut Fisher SX for eksempel, det er en vanlig, god plugg. Under dokumenter kan du finne lasttabellen som sier at SX 8x40 kan tåle en last på 0,7 kN (dvs. ca. 70 kg). Når du monterer skruene så nær hverandre kan det hende du må redusere det litt, men sannsynligvis ikke i betong.
Et annet eksempel er ESSVE N 8x40. Sjekk "Broschyr" nederst på siden for bæreevne. N8x40 kan ta en trekkbelastning på 80 kg. Minimum borhullsdybde er også gitt av den samme tabellen.
De praktiske belastningene vil være langt unna dette på grunn av konstruksjonen av sengeskapet, men bruk alle hullene når du fester senga til veggen.
Når det gjelder skruer, bruk en god kvalitet 6x50 mm treskrue.
Som et fremtidig tips, last opp bildene direkte til forumet, det er lettere å se på dem inline enn å følge linker.
Velkommen til forumet!
Om veggen er betong bør du bruke egnede plastplugger. Sjekk ut Fisher SX for eksempel, det er en vanlig, god, veggplugg. Under dokumenter kan du finne belastningstabellen som sier at SX 8x40 kan bære en last på 0,7 kN (dvs. ca 70 kg). Når du fester skruene så nært hverandre, kan du kanskje måtte redusere det litt, men sannsynligvis ikke i betong.
Et annet eksempel er ESSVE N 8x40. Sjekk "Broschyr" nederst på siden for belastningskapasitet. N8x40 kan ta en trekkbelastning på 80 kg. Minimum boredybde er også angitt av den samme tabellen.
De praktiske belastningene vil ikke være i nærheten av dette på grunn av konstruksjonen av sengeskapet, men bruk alle hullene når du fester sengen til veggen.
Når det gjelder skruer, bruk en god kvalitet 6x50 mm treskrue.
Som et framtidstips, last opp bildene direkte til forumet, det er lettere å se på dem i teksten enn å følge lenker.
Takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg!
I stedet for nylonplugg, hva med en haug med metalliske EXPANDERSKRUV M6 (6x50) i stedet?
Jeg tror at dette vil redusere sjansene til null for at sengen kollapser på deg etter noen måneder med trekking.
Det finnes også en rekke forskjellige betongskruer som går direkte inn i betongen. De vil fungere absolutt bra i "ny" (les:ikke 50 Y/O) betong, som veggene dine består av.
There are also a variety of different concrete screws that goes directly into the concrete. They will work absolutely great in "new" (read:not 50 Y/O) concrete, which your walls consists of.
Takk for ditt svar!
Akkurat hva jeg tenkte på.
Det er bedre å bruke selv 50-79 kr for hver metall ekspander men være 350% sikker på at sengen vil bli der uansett hva.
Hvis jeg ser på kN for EXPANDERSKRUV M6 (6x50) nevnt ovenfor er det 2.8... det i kg betyr 285!
8 av dem og sengen min går ingen steder, ikke engang om 10 år fra nå.
Exactly to what I was thinking of.
It's better to spend even 50-79kr for each metal expander but be 350% sure that the bed will stay there no matter what.
If I look at the kN of the EXPANDERSKRUV M6 (6x50) mentioned above is 2.8... that in kg means 285!
8 of those and my bed doesn't go anywhere not even in 10 years from now
Du har helt rett. Men det jeg mente, var skikkelige skruer. Hvis du googler "betongskruv" vil du få mange treff. "Lättbetongskruv" er noe helt annet, og jeg er sikker på at de også vil dukke opp i treffene dine.
Jeg vil fraråde metallutvidere siden de er irriterende å fjerne. Du må bruke en vinkelsliper eller tilsvarende og kutte dem jevnt med veggen. Det er ingen sjanse for at sengen din krever så mye fastgjøring.
Betongskruer er litt vanskelige å finne i små dimensjoner. Hvis hullene i festet er 6 mm bør du sannsynligvis bruke en 5 mm skrue, noe som ser ut til å være vanskelig å finne. Å bruke en nylonplugg gir deg også litt spillerom med hullene hvis de ikke er perfekt justerte, i motsetning til betongskruer.
Jeg har tenkt på å kjøpe den samme murphy-sengen til min 24 kvm leilighet. Det hadde vært fint å ha litt mer plass her inne.
Hvis du kunne legge igjen en anmeldelse her eller i en annen tråd etter at du har satt den opp, ville det bli satt stor pris på!
I mitt tilfelle må sengen enten monteres på en murvegg eller en vegg laget av en blanding av betong, aviser, tre og "hönsnät" (vet ikke hva metoden heter).
Skal jeg bruke samme plugg som rvf for murveggen? Er det i det hele tatt mulig å feste noe til den andre veggen?
Betongskruv er litt vanskelige å finne i små dimensjoner. Hvis hullene i festet er 6 mm bør du sannsynligvis bruke en 5 mm skrue som ser ut til å være vanskelig å finne. Å bruke en nylonplugg gir deg også litt spillerom med hullene hvis de ikke er perfekt justert, i motsetning til betongskruv.
Jeg brukte bare et par timer på å søke hos de store DIY-kjedene i Sverige (Jula, Clas Ohlson, Bauhaus, Biltema, Beijer...), men den minste størrelsen jeg kan finne betongskruv i er 6 mm. Noe som dette:
Kan ikke finne hvor mange kN denne tåler. ESSVE har også noen betongskruv (6.3x50), beregnet for 80 kg, men kanskje de ikke passer til sängskåpsbeslag, og de er kun tilgjengelige online.
Også skruer laget av store merker som Fischer virker vanskelig å finne i kjedene...
Noen betongskruv er også beskrevet av produsenten som ikke tilstrekkelige for belastningsrelaterte aktiviteter, så man må virkelig gå dypt inn i spesifikasjonene til skruen (hvis de er tilgjengelige..).
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.