Hei!
Bygger en H-formet plantekasse med murblokker. Den skal pusses og males på utsiden, MEN hva skal jeg ha som overflate på innsiden?
(Den skal altså fylles med plantejord og står ganske solrikt/tørt med veldrenert bunn/underlag. ca 60 cm høy)

mvh
Joel

...fortsetter med egne tankeforslag:
- Byggplast?
- Isopalmatte (blå/svart med knopper)?
- Bare pusse?
- Pusse og male, lik utside?
- Pusse + kald asfalt?

...hjelp! ;-)

Min første tanke er Platon-matte, men så tenkte jeg at det kanskje ikke trengs. Jeg fraråder direkte fra kallasfalt og byggplast. Kan vel komplettere med markisolering som forslag hvis du har tenkt å lage en varmbenk. Å pusse på innsiden tror jeg er bortkastet møye.

Observer at jeg bare har meninger om saken, ingen direkte erfaringer fra murt pusset plantekasse, bare fra muring, pussing og plantekasser!

Takk, da dropper vi kallasfalt og byggplast.
"Esken" er altså som et hevet bed, uten tak, ingen direkte varm- eller drivbenk.
Hva med å kle innerveggene med 3 cm markisoleringsplater? Vi vil ikke ha for mye fuktvandring i muren siden det kommer til å vannes en hel del.
Platonmatte kanskje et bedre alternativ enn markisoleringsplater?

Om det bare er for fuktvandringen kanskje det ville funket å påføre et par lag med tettesjikt på innsiden?

ylven skrev:
//..Jeg fraråder direkte fra kald asfalt og byggeplast...//
Hvorfor skulle kald asfalt være dårlig? Høres praktisk og effektivt ut. Burde jo ikke bli noe problem med at det låser fukt siden det er en blomsterkasse? Eller har jeg gått glipp av noe?

Ok, om vi snur på steken: Forestill deg en murt kaldmur, med fyllmasse/jord bak. Hva slags overflate har innsiden? ;-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.