Jeg skal legge en større bestilling hos Bauhaus og få tingene levert. Jeg skal også støpe rundt 10 pilarer på ca 120 cm.
Nå leter jeg etter betong/sement for støpingen som helst skal finnes hos Bauhaus (siden jeg får det hjemkjørt) og som ikke trenger å blandes med annet enn vann. Hvilket produkt skal jeg velge?
Nå leter jeg etter betong/sement for støpingen som helst skal finnes hos Bauhaus (siden jeg får det hjemkjørt) og som ikke trenger å blandes med annet enn vann. Hvilket produkt skal jeg velge?
Grovbetong
http://www.bauhaus.se/grovbetong.html#full-description
Du får ut ca 10 Liter på en 20kg sekk.......bare å begynne å regne
Skal du ikke ha en gjeng med armeringsjern også?
http://www.bauhaus.se/grovbetong.html#full-description
Du får ut ca 10 Liter på en 20kg sekk.......bare å begynne å regne
Skal du ikke ha en gjeng med armeringsjern også?
Den der trenger man altså bare blande med vann og ingenting annet?SC Aero skrev:
Jeg skal støpe rør med en diameter på 15 cm. Hvor mange sekker går det på et rør på 120 cm?
Nei, jeg skal støpe pilarer for å sette stolpesko i for terrassen. Trenger jeg armeringsjern da?
Jepp, og vær ganske nøye med mengden vann, den blir raskt rar om du tar bare litt for mye vann.Anna1984 skrev:
Et rør på Ø15cm x120cm har en volum på V= (1,5/2)^2*pi*12 dm3 = 0,75*0,75*3,14*12 = 21,2 dm3 = 21,2 liter.
Dvs, det går litt over 2 sekker per støperør.
Ja helst. Ferdigkjøpte fundament mangler ofte armeringsjern og det virker jo likevel gå bra. Men å sette inn et par biter av et 8 eller 10mm jern er jo ikke så jobbigt, og da vet man jo at den så holder.
Ja, jernet kan jo være ganske tungt å presse inn etter at betongen er på plass, bedre å ha de på plass før man fyller røret.
Jeg presenterte det sikkert vanskeligere enn det egentlig er. 
Formelen er jo den vanlige - radien ganger radien ganger pi, som gir diameteren, og så ganger høyden på røret, så er det klart.
Regner man med dm hele tiden får man svaret i liter.
Men i stedet for å bare skrive "2 sekker" så synes jeg det er en liten finesse her på forumet å også presentere hvordan man kommer fram til saker og ting.
Formelen er jo den vanlige - radien ganger radien ganger pi, som gir diameteren, og så ganger høyden på røret, så er det klart.
Regner man med dm hele tiden får man svaret i liter.
Men i stedet for å bare skrive "2 sekker" så synes jeg det er en liten finesse her på forumet å også presentere hvordan man kommer fram til saker og ting.
Klikk her for å svare