Jeg skal legge en større bestilling hos Bauhaus og få tingene levert. Jeg skal også støpe rundt 10 pilarer på ca 120 cm.

Nå leter jeg etter betong/sement for støpingen som helst skal finnes hos Bauhaus (siden jeg får det hjemkjørt) og som ikke trenger å blandes med annet enn vann. Hvilket produkt skal jeg velge?

SC Aero skrev:
Grovbetong
[lenke]
Du får ut ca 10 Liter på en 20kg sekk.......bare å begynne å regne :thumbup:

Skal du ikke ha en gjeng med armeringsjern også ?
Den der trenger man altså bare blande med vann og ingenting annet?

Jeg skal støpe rør med en diameter på 15 cm. Hvor mange sekker går det på et rør på 120 cm? :-)

Nei, jeg skal støpe pilarer for å sette stolpesko i for terrassen. Trenger jeg armeringsjern da?

Mikael_L
Anna1984 skrev:
Den der trenger man altså bare blande med vann og ingenting annet?
Jepp, og vær ganske nøye med mengden vann, den blir raskt rar om du tar bare litt for mye vann.

Jeg skal støpe rør med en diameter på 15 cm. Hvor mange sekker går det på et rør på 120 cm? :-)
Et rør på Ø15cm x120cm har en volum på V= (1,5/2)^2*pi*12 dm3 = 0,75*0,75*3,14*12 = 21,2 dm3 = 21,2 liter.
Dvs, det går litt over 2 sekker per støperør.

Nja jeg skal støpe fundament å sette stolpesko i for terrassen. Trenger jeg ha armeringsjern da?
Ja helst. Ferdigkjøpte fundament mangler ofte armeringsjern og det virker jo likevel gå bra. Men å sette inn et par biter av et 8 eller 10mm jern er jo ikke så jobbigt, og da vet man jo at den så holder.
Ja, jernet kan jo være ganske tungt å presse inn etter at betongen er på plass, bedre å ha de på plass før man fyller røret.

Mikael_L skrev:
Et rør på Ø15cm x120cm har et volum på V= (1,5/2)^2*pi*12 dm3 = 0,75*0,75*3,14*12 = 21,2 dm3 = 21,2 liter.
Dvs, det går litt over 2 sekker per støperør.
Takk for det! Det hadde jeg ikke klart selv :-).

Mikael_L
Jeg presenterte det sikkert vanskeligere enn det egentlig er. :o
Formelen er jo den vanlige - radien ganger radien ganger pi, som gir diameteren, og så ganger høyden på røret, så er det klart.
Regner man med dm hele tiden får man svaret i liter.

Men i stedet for å bare skrive "2 sekker" så synes jeg det er en liten finesse her på forumet å også presentere hvordan man kommer fram til saker og ting.

• Liker
roYalSwe og 4 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.