12.746 lest ·
35 svar
13k lest
35 svar
Hvilken sparkel?
Det høres ut som at dere ikke synes jeg skal ta ned det som sitter der i dag?
Hvis det skal bli sittende, er tanken min å jevne det ut i alle fall, og så sette remser over sprekkene, primært for å gi tapeten litt bedre forutsetninger. På enkelte steder kan det nemlig være en høydeforskjell på flere mm mellom to plater av en eller annen merkelig grunn.
Problemet er at hvis jeg lar dem sitte, må jeg spore en hel del i veggene, det skal trekkes strøm til benkbelysning, skuffbelysninger, skuffåpnere, kjøleskap/frys, ovn, steketopp, vanlige stikkontakter, og så klart brytere til lampene. Det er ikke mye som sitter på riktig plass i dag dessverre.
Å smelle opp renoveringsgips på eksisterende vegg har jeg fått tips om tidligere, men jeg må sannsynligvis jevne ut det som sitter der i dag først, siden de har høydeforskjeller noen steder. Fordelen med dette er at man kan spore som man vil uten egentlig å måtte fylle det, og så bare sette opp gips foran. Ulempen er at rommet blir 12 mm mindre i lengde og bredde. Det er kanskje ikke et problem, men jeg vet at avstandene allerede er på marginalen, men 6 mm på hver side burde jo ikke spille til eller fra.
Setter man opp renoveringsgips, vil det som sagt bygge på med 6 mm, og dette innebærer at man må gjøre en form for løsning rundt vinduer og dører. Har ingen anelse om hvordan man pleier å løse det? Å sette doble lister på hverandre føles litt rotete?
Hvis det skal bli sittende, er tanken min å jevne det ut i alle fall, og så sette remser over sprekkene, primært for å gi tapeten litt bedre forutsetninger. På enkelte steder kan det nemlig være en høydeforskjell på flere mm mellom to plater av en eller annen merkelig grunn.
Problemet er at hvis jeg lar dem sitte, må jeg spore en hel del i veggene, det skal trekkes strøm til benkbelysning, skuffbelysninger, skuffåpnere, kjøleskap/frys, ovn, steketopp, vanlige stikkontakter, og så klart brytere til lampene. Det er ikke mye som sitter på riktig plass i dag dessverre.
Å smelle opp renoveringsgips på eksisterende vegg har jeg fått tips om tidligere, men jeg må sannsynligvis jevne ut det som sitter der i dag først, siden de har høydeforskjeller noen steder. Fordelen med dette er at man kan spore som man vil uten egentlig å måtte fylle det, og så bare sette opp gips foran. Ulempen er at rommet blir 12 mm mindre i lengde og bredde. Det er kanskje ikke et problem, men jeg vet at avstandene allerede er på marginalen, men 6 mm på hver side burde jo ikke spille til eller fra.
Setter man opp renoveringsgips, vil det som sagt bygge på med 6 mm, og dette innebærer at man må gjøre en form for løsning rundt vinduer og dører. Har ingen anelse om hvordan man pleier å løse det? Å sette doble lister på hverandre føles litt rotete?
Jo, jeg har lest en del som synes at de ikke merker noen forskjell mellom sparkel mens noen mener at Bygg max krever mer jobb? Noen hevder at det er små bobler i byggmax sparkel. Kanskje jeg skulle kjøpe litt og prøve?f91jsw skrev:Har prøvd mange forskjellige sparkel og synes ikke det er noen større forskjell. Jeg kjører med Byggmax lette håndsparkel, 100 kr/10 l.
Hvorfor ikke bare kjøre på et lag standardgips? Det vil ta opp ujevnhetene. Det går nok å få greit med bredsparkling, men da må du nok forsterke med glassfiberduk først. Mye jobb.
Når det gjelder sparkling av veggene så hadde jeg bare tenkt å sparkle der det er sprekker. At det oppstår sprekker igjen senere kan man som dere sier ikke gjøre så mye med, så lenge det ikke synes i tapetene iallfall.
Problemet er at platene ser ut til å være skjøre, så sannsynligvis brytes de i stykker når man bryter dem ned. Jeg så litt på gips, og det finnes gips som er 1200mm brede, så det er vel slike jeg må kjøpe, for så å sage/bryte dem ved 100. Så første laget jeg setter er 6 mm, deretter setter jeg et ytterligere 6 mm lag utenpå det og sørger for ikke å treffe de samme skjøtene for å gjøre det litt mer robust. Bredden på den ytterste gipsen kunne være standardmål.
Hvis dette skal gjøres, er det ikke verdt å rive ned veggene før den uka når elektrikerne kommer. Vi kommer også til å rive opp et flisegulv i forbindelse med dette, men jeg mistenker at man setter opp veggene før man legger gulvet. Så da får vi rive ned veggene, elektrikerne kommer dit og legger opp strømmen, vi setter opp gipsplatene og sparkler. Deretter legger man gulvet rett før man begynner å sette inn kjøkkenmøblene (skapene) som i vårt tilfelle ikke får stå på gulvet (parkett).
Hvis dette skal gjøres, er det ikke verdt å rive ned veggene før den uka når elektrikerne kommer. Vi kommer også til å rive opp et flisegulv i forbindelse med dette, men jeg mistenker at man setter opp veggene før man legger gulvet. Så da får vi rive ned veggene, elektrikerne kommer dit og legger opp strømmen, vi setter opp gipsplatene og sparkler. Deretter legger man gulvet rett før man begynner å sette inn kjøkkenmøblene (skapene) som i vårt tilfelle ikke får stå på gulvet (parkett).
Det jeg skulle gjøre:
Alternativ 1: fylle opp og jevne ut med gips, så på med renoveringsgips, sparkel og male.
Alternativ 2: Fylle opp det aller groveste med husfix, deretter grovsparkel, slipe og på med microlit og så male.
Alternativ 3: Rive all masonit, jevne opp lekter (om de er ujevne), deretter på med OSB og ny gips, sparkel og male.
Alternativ 4 (ikke anbefalt): Fylle opp store sprekker med gips, på med remse i alle skjøter (limt med f.eks. våtgrunn eller vannfast tapetklister) og så helsparkle hele veggene så godt det lar seg gjøre.
Når det gjelder sparkel så er det ikke noen større forskjell så lenge man holder seg unna de aller billigste. Beckers liker jeg ikke personlig da jeg synes det alltid er enormt mange luftbobler i det...
Alternativ 1: fylle opp og jevne ut med gips, så på med renoveringsgips, sparkel og male.
Alternativ 2: Fylle opp det aller groveste med husfix, deretter grovsparkel, slipe og på med microlit og så male.
Alternativ 3: Rive all masonit, jevne opp lekter (om de er ujevne), deretter på med OSB og ny gips, sparkel og male.
Alternativ 4 (ikke anbefalt): Fylle opp store sprekker med gips, på med remse i alle skjøter (limt med f.eks. våtgrunn eller vannfast tapetklister) og så helsparkle hele veggene så godt det lar seg gjøre.
Når det gjelder sparkel så er det ikke noen større forskjell så lenge man holder seg unna de aller billigste. Beckers liker jeg ikke personlig da jeg synes det alltid er enormt mange luftbobler i det...
Nja, jeg har ikke noe imot om det koster litt, bare det blir godt gjort. Når jeg har sett andre som har gipsa så har de satt dobbeltgips og da forskjøvet skjøtene. De har ikke sparklet første laget med gipsplater. Men vist kan jeg sette 13 gips direkte, men blir ikke risikoen for sprekker større da? Jeg kan jo se i resten av huset at det har oppstått sprekker litt her og der som også går gjennom tapeten, så vil jeg unngå at det blir om mulig.richardtenggren skrev:
Takk, mange valg, spørsmålet er hva som er rimeligst og best i dette tilfellet. Å dekke vegger med microlit har jeg hørt om tidligere, det er vel et alternativ til å sette dobbelt gips med forskjøvet skjøt.anders07 skrev:Det jeg ville gjort:
Alternativ 1: fylle opp og jevne ut med gipsmørtel, så på med rehabgips, sparkle og male.
Alternativ 2: Fylle opp det aller groveste med husfix, deretter grovsparkel, slipe av og på med microlit og så male.
Alternativ 3: Rive all masonit, jevne opp lekter (om de er ujevne), på med OSB og ny gips, sparkle og male.
Alternativ 4 (ikke anbefalt): Fylle opp store sprekker med gipsmørtel, på med remse i alle skjøter (limt med f.eks. våtgrunn eller vannfast tapetklister) og så helsparkle hele veggene så godt det går.
Når det gjelder sparkel så er det ikke noen stor forskjell så lenge man holder seg borte fra de aller billigste. Beckers liker ikke jeg personlig da jeg synes det alltid er enormt mye luftbobler i det...
Problemet som du har foran deg er det samme som vi har i vårt hus, og det er at overflatene på veggene er av tre. Tre beveger seg, noe som innebærer at det vil oppstå sprekker i tapetene uunngåelig. En skikkelig robust og glassfiberarmert renoveringstapet kan hjelpe litt, men er ikke en garanti (Jeg har prøvd). Det er da originalen DURO's Easy Cover som gjelder, og den er dyr, det finnes massevis av lignende produkter, men som ikke er glassfiberarmert og gir dermed ikke samme styrke. Den er på grunn av glassfiberen ikke særlig hyggelig å jobbe med heller - det stikker i armene... 
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg frest inn el. etc. i eksisterende trevegger og deretter slått på vanlig 13mm gips. Et lag er nok - sørg bare for at det finnes stendere å skru i - det kan være litt så som så med det i 70-talls hus (vet jeg av egen erfaring). Skjøter i gipsen som er nedsenket fyller du opp med sparkel og legger i en papirrems og drar av. Lar tørke, sliper lett og sparkler ut med 40 cm sparkelspade.
Synes du det er vanskelig å sparkle inn papirremsen i sparkelen, så kan du lime med vevlim i stedet, likt som nedenfor.
Unngå å få nedsenket gipskant mot kant uten nedsenking. I skjøter uten nedsenkede kanter skal du fase disse med en gipshøvel. Sparkle deretter skjøten og la tørke og slip av. Lim opp papirrems med vevlim, la tørke og spark deretter med 40-cm sparkelspade over skjøten.
Når det gjelder sparkel så har jeg brukt byggmax og opplever ikke noen større forskjeller på det sammenlignet med Casco. Problemet med byggmax er at de kan bytte leverandør, og da vet man ikke hvordan sparkelen er. Men da jeg kjøpte sist, i april, så var det akkurat som vanlig. Om det skulle være litt bobler i sparkelen, er det heller ikke hele verden om du skal tapetsere senere - det synes ikke uansett.
Der vi har malte vegger har vi brukt microlit eller renoveringstapet ovenpå gipsen. Det gjør at man ikke trenger å være så nøyaktig med sparkling og man får en overflate som er lik - ellers er det lett at man kan se forskjell på overflater der det bare er gips vs. overflater som er sparklet.
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg frest inn el. etc. i eksisterende trevegger og deretter slått på vanlig 13mm gips. Et lag er nok - sørg bare for at det finnes stendere å skru i - det kan være litt så som så med det i 70-talls hus (vet jeg av egen erfaring). Skjøter i gipsen som er nedsenket fyller du opp med sparkel og legger i en papirrems og drar av. Lar tørke, sliper lett og sparkler ut med 40 cm sparkelspade.
Synes du det er vanskelig å sparkle inn papirremsen i sparkelen, så kan du lime med vevlim i stedet, likt som nedenfor.
Unngå å få nedsenket gipskant mot kant uten nedsenking. I skjøter uten nedsenkede kanter skal du fase disse med en gipshøvel. Sparkle deretter skjøten og la tørke og slip av. Lim opp papirrems med vevlim, la tørke og spark deretter med 40-cm sparkelspade over skjøten.
Når det gjelder sparkel så har jeg brukt byggmax og opplever ikke noen større forskjeller på det sammenlignet med Casco. Problemet med byggmax er at de kan bytte leverandør, og da vet man ikke hvordan sparkelen er. Men da jeg kjøpte sist, i april, så var det akkurat som vanlig. Om det skulle være litt bobler i sparkelen, er det heller ikke hele verden om du skal tapetsere senere - det synes ikke uansett.
Der vi har malte vegger har vi brukt microlit eller renoveringstapet ovenpå gipsen. Det gjør at man ikke trenger å være så nøyaktig med sparkling og man får en overflate som er lik - ellers er det lett at man kan se forskjell på overflater der det bare er gips vs. overflater som er sparklet.
Sist redigert:
Moderator
· Stockholm
· 57 876 innlegg
Det eneste fornuftige er jo å spore rett gjennom de der veggene, og deretter sette opp gips, renovering eller vanlig gips. Det holder jo med et lag gips.
Det kommer ikke til å sprekke hvis du setter et lag 13-gips og sparkler skjøtene ordentlig med papirremser. Det sprekker hvis man ikke remser skjøtene, eller i nybygde hus som beveger seg mye, og da først og fremst i hjørner og vegg/tak.snowjim skrev:Nja, jeg har ikke noe imot om det koster litt, så lenge det blir bra gjort. Når jeg har sett andre gipse, har de satt dobbelgips og da forskjøvet skjøtene. De har ikke sparklet det første laget med gipsplater. Men selvfølgelig kan jeg sette 13 gips direkte, men blir ikke risikoen for sprekker større da? Jeg kan jo se i resten av huset at det har oppstått sprekker litt her og der som også går gjennom tapeten, så jeg vil unngå det hvis det er mulig.
Takk!! Dere virker ganske enige om å ikke ta ned platene som sitter der, men heller spore i dem og så bygge på med gips 6 mm eller 13 mm. Men hvis jeg bygger på veggen 6 mm, hvordan gjør man da ved dører og vinduer? Jeg forstår jo at man må ta bort listene, men når man først har lagt inn 6 mm gips, så er det som sagt 6 mm ekstra ved dør og vindu, hvordan dekker man dette? Jeg forstår så klart at de brede listene setter man direkte på gipsen, men jeg mener de 6 mm som bygger ut karmene. Er det virkelig slik man gjør? Vil det ikke se rart ut?
Det går bra å sparkle skjøter uten nedsenking på samme måte som ved nedsenking, men det er viktig å få et passe tykt lag sparkel til å sette remsen i. Det er litt vanskeligere enn ved nedsenking fordi det krever litt følelse når man drar på sparkel. Om det er mye som skal sparkles er det verdt å lære seg fordi det sparer et arbeidsmoment.mexitegel skrev:
Jeg kjøpte Byggmax sparkel sist for en uke siden og sparklet med det senest i går, og opplevde ingen problemer med det.mexitegel skrev:Når det gjelder sparkel så har jeg kjørt på Byggmax og opplever ikke noen større forskjeller på det sammenlignet med Casco. Problemet med Byggmax er at de kan bytte leverandør, og da vet man ikke hvordan sparkelen er. Men når jeg kjøpte sist, i april, så var det den samme som vanlig. Om det skulle være litt bobler i sparkelen er det heller ikke hele verden om du skal tapetsere etterpå - det synes ikke uansett.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 innlegg
Man bygger på karmene. Er det 6mm så har jeg ingen erfaring. Kan til og med gå an å ta opp nivåforskjellen med karmen. For 13mm gips finnes det ferdige foringslister å montere. Eller så sager man egne hvis man har en passende sag.snowjim skrev:Takk!! Dere virker ganske enige om å ikke fjerne platene som sitter der, men heller frese i dem og så bygge på med gips 6 mm eller 13 mm. Men hvis jeg bygger på veggen 6 mm, hvordan gjør man da ved dører og vinduer? Jeg skjønner jo at man må fjerne listene, men når man først har lagt inn 6 mm gips, så er det som sagt 6 mm ekstra ved døren og vinduet, hvordan dekker man dette? Jeg skjønner så klart at de brede listene setter man direkte på gipsen, men jeg mener de 6 mm som bygger ut karmene. Er det virkelig slik man gjør? Vil det ikke se rart ut?