Hei,
Vi holder på å renovere kjøkkenet (70-tallshus med treramme) og første steg er å slipe og sparkle tak og vegg som består av masonittplate. Jeg har tidligere brukt grovsparkel fra Beckers, finsparkel fra Bostik og også Husfix fra Casco, men det har vært i små mengder (tuber og lignende). I dette tilfellet dreier det seg om et rom på nærmere 20 kvm som skal sparkles, kan det være rimelig med en 10 L spann? Hvilken type og hvilket merke bør jeg se etter?
Ettersom det er et trehus og veggene består av tykkere masonittplater på bjelker, mistenker jeg at man i tillegg trenger å sette noen form for remser på veggene for å unngå sprekker i tapeten?
Vi holder på å renovere kjøkkenet (70-tallshus med treramme) og første steg er å slipe og sparkle tak og vegg som består av masonittplate. Jeg har tidligere brukt grovsparkel fra Beckers, finsparkel fra Bostik og også Husfix fra Casco, men det har vært i små mengder (tuber og lignende). I dette tilfellet dreier det seg om et rom på nærmere 20 kvm som skal sparkles, kan det være rimelig med en 10 L spann? Hvilken type og hvilket merke bør jeg se etter?
Ettersom det er et trehus og veggene består av tykkere masonittplater på bjelker, mistenker jeg at man i tillegg trenger å sette noen form for remser på veggene for å unngå sprekker i tapeten?
Mediumsparkel fungerer bra.
De kan være forskjellige når det gjelder hvor lette de er å jobbe med, forskjellig tørketid mm, men egentlig fungerer hvilken som helst for en hjemmefikser.
10L høres bra ut og alle byggevarehus har sannsynligvis dette.
De kan være forskjellige når det gjelder hvor lette de er å jobbe med, forskjellig tørketid mm, men egentlig fungerer hvilken som helst for en hjemmefikser.
10L høres bra ut og alle byggevarehus har sannsynligvis dette.
ta deg en funderare på om du ikke skal ta bort masoniten og skru opp ny gips, da kan du samtidig frese inn ny el om det trengs.
Ellers er det som sblixten sier, kjør på 10l blir nok mye billigere enn å kjøpe tuber, dessuten så holder det rett skapelig i bøtta så får du litt over så kan du spare det
Ellers er det som sblixten sier, kjør på 10l blir nok mye billigere enn å kjøpe tuber, dessuten så holder det rett skapelig i bøtta så får du litt over så kan du spare det
Hmm.. Å fjerne masonitten har jeg ikke tenkt på faktisk. Min tanke var å lage spor i veggene med sirkelsag!? Men klart, det er kanskje bedre å bytte ut masonitten, elektrisiteten skal jo flyttes en hel del faktisk. Det blir dog ganske mange timers ekstra arbeid.
Så det er medium sparkel jeg skal ha, fungerer det til både tre og gips? Er det noe spesielt merke man skal se etter? Beckers?
Så det er medium sparkel jeg skal ha, fungerer det til både tre og gips? Er det noe spesielt merke man skal se etter? Beckers?
Spore i masonitt, legge inn strøm og deretter sparkle? Da blir det jo mye å fylle igjen. Jeg hadde brukt gipsmørtel i første omgang siden det ikke synker sammen. Deretter hadde jeg også limt over alle skjøter med microlit og tapetlim for våtrom. Og så sparklet med mediumsparkel. Men spørsmålet er om det blir bra, MAsonitten vil nok bukle en del...
Masoniten er ganske tykk så den bør jo ikke bøye seg synes man? Har ikke fundert så mye på hvordan jeg skulle fylle igjen sporingen men en tanke kan kanskje være å bruke de bitene jeg sager ut og feste de med remser/microlit som deretter sparkles over?
Høres ut som at det er bedre å rive ned alt men det føles som mye jobb dessverre.
Høres ut som at det er bedre å rive ned alt men det føles som mye jobb dessverre.
Dette gjelder kun ett rom, men jo jeg får prøve å dra ned en men har mistanke om at de brytes ganske lett. Masonitt vet jeg hvordan er, det er jo det man oftest har av tynn versjon bak på bokhyller og lignende. Dette har samme glatte overflate og lignende farge men så er det klart mye tykkere, 12 mm høres rimelig ut. Jeg skal ta litt bilder og sende til dere. Vet iallfall at de sitter med spiker på ganske brede lekter som har ganske lang avstand mellom seg.
Jo tanken falt meg også å sette opp renoveringsgips men det som sitter der i dag er ikke helt jevnt, på noen steder buler det litt (dog ikke så det synes) og på et annet så er det større nivåforskjeller på flere mm mellom platene.
Det beste er trolig å rive det ned og sette opp 12 mm gips (dobbelt) men det er ganske mye jobb trolig. Så vil antagelig isolasjonen falle ut men det er kanskje ikke hele verden, bare å skyve den inn igjen når elektrikerne er ferdige.
Hva ville dere gjort? Rive ned alt og sette gips? La det være som det er og spore med sirkelsag? Eller sette renoveringsgips oppå?
Noe spesielt merke man skal se på når det gjelder sparkel? Eller skal man kjøpe billigst mulig fra Byggmax?
Det beste er trolig å rive det ned og sette opp 12 mm gips (dobbelt) men det er ganske mye jobb trolig. Så vil antagelig isolasjonen falle ut men det er kanskje ikke hele verden, bare å skyve den inn igjen når elektrikerne er ferdige.
Hva ville dere gjort? Rive ned alt og sette gips? La det være som det er og spore med sirkelsag? Eller sette renoveringsgips oppå?
Noe spesielt merke man skal se på når det gjelder sparkel? Eller skal man kjøpe billigst mulig fra Byggmax?
Nja, jeg vil gjøre det skikkelig fra starten. Hadde ikke strømmen trengt å flyttes så mye, hadde jeg antageligvis ikke engang vurdert å ta ned det som sitter der, men nå er det enten å ta det ned og sette opp gips eller frese en hel del. Freser jeg, så er det alltid en risiko for at man sager i plankene. Ingen anelse om det er noen problemer, men det blir nok vanskelig å unngå.sblixten skrev:
Om sparkel har jeg fått følgende prisforslag så langt:
Flugger 10 liter Medium sparkel 399 kr
Sadolin 10 liter Medium veggsparkel 305 kr
Det virker å være delte meninger om Bygg max sparkel, så jeg kan helt klart tenke meg å betale litt ekstra for å minimere risikoen for mer arbeid.
Har du tenkt å helsparkle de veggene?
Min personlige mening er at det er bortkastede penger, det kommer ikke til å bli bra. Sprekkene i skjøtene er uunngåelige etter en stund.
Min personlige mening er at det er bortkastede penger, det kommer ikke til å bli bra. Sprekkene i skjøtene er uunngåelige etter en stund.
Har prøvd mange forskjellige sparkel og synes ikke det er noen særlig forskjell. Jeg bruker Byggmax lette håndsparkel, 100 kr/10 l.
Hvorfor ikke bare bruke et lag standardgips? Det vil jevne ut ujevnhetene. Det går nok an å få det OK med bredsparkling, men da må du nok forsterke med glassfiberstrie først. Mye arbeid.
Hvorfor ikke bare bruke et lag standardgips? Det vil jevne ut ujevnhetene. Det går nok an å få det OK med bredsparkling, men da må du nok forsterke med glassfiberstrie først. Mye arbeid.