Jeg skal bygge en trapp innendørs, og kommer til å lime sammen 2 stk. 120 x 45 mm bjelker til trinn. Disse har imidlertid avrundede kanter, og det blir derfor en fordypning i skjøten som må sparkles.
Hvilken type sparkel er egnet? Er 2-komponent plastisk sparkel egnet? Dette blir jo steinhardt, men er det en risiko for at det blir en sprekk i skjøten om treet tørker og krymper? Bør jeg bruke en form for elastisk sparkel, og hvilken type anbefales i så fall? Er husfix egnet? Sparkelen må kunne overmales.
Hvilken type sparkel er egnet? Er 2-komponent plastisk sparkel egnet? Dette blir jo steinhardt, men er det en risiko for at det blir en sprekk i skjøten om treet tørker og krymper? Bør jeg bruke en form for elastisk sparkel, og hvilken type anbefales i så fall? Er husfix egnet? Sparkelen må kunne overmales.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Uten å kjenne til mål og bruk for den planlagte trappen synes jeg at din løsning av flere grunner føles tvilsom. Jeg antar at du med 45x120 lekter mener dimensjonshøvlet gran? Det fungerer jo for en provisorisk trapp men er ikke så godt på lengre sikt. Blant annet fordi det er vanskelig å overflatebehandle. Er det dessuten ikke snekkertørt virke vil sparkelvarianten bli besværlig. Det beste materialet man kan bruke for en tretrapp er spontede nedtørkede gulvbord av furu av passende tykkelse (avhengig av trinnets bredde). Spesielt om det bare er snakk om ett rett trappløp. Andre alternativer er limplater eller vanlig pløyd furu.
Det handler om en trapp til loftet, så det er jo ikke noen kjempehøye krav til det estetiske utseendet. I dag har jeg en stige, men tenker å bygge trapp i stedet.
Ja, det er korrekt at jeg tenker å kjøpe regelvirke av gran (klasse C24 hos K-Rauta). Du sier at det blir problemer å overflatebehandle den. Mener du at gran er vanskeligere å male enn furu?
Ja, det er korrekt at jeg tenker å kjøpe regelvirke av gran (klasse C24 hos K-Rauta). Du sier at det blir problemer å overflatebehandle den. Mener du at gran er vanskeligere å male enn furu?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 innlegg
tenk på at regelvirke ikke er noe godt snekkervirke. Det vil sannsynligvis bevege seg og vri seg litt, og hvis du da har sparklet i sprekken, vil det sannsynligvis løsne og bli stygt uansett.
Klikk her for å svare