Hei,
Jeg skal sette opp 3 konsoller for en hylle på 40x20 cm som skal holde opptil 20 KG i en lettbetong(hulstein) vegg i kjelleren.
Slik ser konsollen ut med medfølgende plugg (pluggen er 6 mm og skruen ser ut til å være 4 mm:
Festet kommer egentlig med 2 skruer, men jeg har satt lignende konsoller for samme vekt i gipsvegg med mollyskruer (1 i hver) og det har fungert utmerket.
Selve hullet i konsollen er 5-6 mm så jeg kan velge en større skrue med forsænket hode. Spørsmålet er bare hva jeg bør velge? Antar at jeg trenger noen bedre plugger? Gi gjerne eksempler fra Harald-Nyborg, Biltema, eller Jula da de ligger nærmest.
Jeg har disse pluggene hjemme:
http://www.clasohlson.com/se/Pluggsats/30-6295
Men de er kanskje ikke så bra, jeg er åpen for å kjøpe andre merkeplugger, gjerne da i en slags sats så man har til fremtiden med.
Jeg skal sette opp 3 konsoller for en hylle på 40x20 cm som skal holde opptil 20 KG i en lettbetong(hulstein) vegg i kjelleren.
Slik ser konsollen ut med medfølgende plugg (pluggen er 6 mm og skruen ser ut til å være 4 mm:
Festet kommer egentlig med 2 skruer, men jeg har satt lignende konsoller for samme vekt i gipsvegg med mollyskruer (1 i hver) og det har fungert utmerket.
Selve hullet i konsollen er 5-6 mm så jeg kan velge en større skrue med forsænket hode. Spørsmålet er bare hva jeg bør velge? Antar at jeg trenger noen bedre plugger? Gi gjerne eksempler fra Harald-Nyborg, Biltema, eller Jula da de ligger nærmest.
Jeg har disse pluggene hjemme:
http://www.clasohlson.com/se/Pluggsats/30-6295
Men de er kanskje ikke så bra, jeg er åpen for å kjøpe andre merkeplugger, gjerne da i en slags sats så man har til fremtiden med.
Sist redigert:
Blir nok bra med de som følger med - Generelt synes jeg at plugger som følger med diverse hyller og slikt er for korte.
Velger alltid å kaste dem over skulderen og kjører med Essve Nylonplugg NL8x65, bra lengde som definitivt biter i lettbetong - Utallige kjøkken satt opp med dem i lettbetongvegger. Den er en god kompromiss mellom lengde og hullstørrelse. Til den velger jeg en 6mm skrue på 70-80mm, typ Essve.
De større byggevarehusene selger bra plugg i diverse størrelser.
Velger alltid å kaste dem over skulderen og kjører med Essve Nylonplugg NL8x65, bra lengde som definitivt biter i lettbetong - Utallige kjøkken satt opp med dem i lettbetongvegger. Den er en god kompromiss mellom lengde og hullstørrelse. Til den velger jeg en 6mm skrue på 70-80mm, typ Essve.
De større byggevarehusene selger bra plugg i diverse størrelser.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Det var generøst av hyllprodusenten å sende med Fischer UX plugg; ofte er pluggene som følger med rent søppel. Men, i din andre tråd så virker det å være usikkerhet om du har hullstein av "ekte" betong eller av en eller annen form for lettbetong/lettklinker. Dette gjør nemlig stor forskjell når det kommer til hvilken plugg du trenger å bruke.
Har du hullstein av ekte betong så fungerer Fischer UX utmerket. Ifølge lasttabellen (her) så er en UX6 i "Hollow sand lime stone" (nært nok betonghullstein) dimensjonert for 0,40 kN = ca 40 kg.
Men hvis du har hullstein i en eller annen form for lettbetong/lettklinker så er det en helt annen sak, og da ville i alle fall jeg brukt en fremfor alt mye lengre plugg enn det der. Essve NL 8x65 blir nok bra i det tilfellet; og disse ser ut til å faktisk selges (trolig som no-name) på Harald Nyborg som du foretrakk: http://www.harald-nyborg.se/nylonplugg-8x65.html.
Har du hullstein av ekte betong så fungerer Fischer UX utmerket. Ifølge lasttabellen (her) så er en UX6 i "Hollow sand lime stone" (nært nok betonghullstein) dimensjonert for 0,40 kN = ca 40 kg.
Men hvis du har hullstein i en eller annen form for lettbetong/lettklinker så er det en helt annen sak, og da ville i alle fall jeg brukt en fremfor alt mye lengre plugg enn det der. Essve NL 8x65 blir nok bra i det tilfellet; og disse ser ut til å faktisk selges (trolig som no-name) på Harald Nyborg som du foretrakk: http://www.harald-nyborg.se/nylonplugg-8x65.html.
Sist redigert:
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Kan jo legge til at Essve NL 8x65 selvfølgelig fungerer ypperlig også i hullstein av ekte betong; så hvis du er usikker, bruk disse (og følg slackers anbefaling av skruer) så vil det bli bra.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Har fikset lenken ovenfor. Dog er det ganske små pakker ser jeg nå.snowjim skrev:
Det kan også være verdt å lete etter Fischer SX 8x65; den er t.o.m. enda hyggeligere enn Essve NL 8x65. Disse selges blant annet i storpakke på Amazon i Tyskland link; burde bli ca 160 kr inklusive frakt.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Ser ut til å være riktig plugg. Får du inn 6x80 skruen i konsollen så kjør på den, ellers 5x70.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
En liten kommentar i forbifarten:snowjim skrev:
Overdimensjoner skikkelig! Tenk ikke bare på den planlagte statiske belastningen.
Rett som det er kommer noen ubesindige og støtter baksiden mot en hyllekant,
eller et barn og tar tak og hever seg opp med hjelp av hendene for å se hva som finnes.
Og da holder kanskje ikke de der 20 kiloene.
Altså: Lange skruer, og så grove som får plass i konsollen
De større skruene passer om man skrur dem inn i festet, større skrue går ikke. Man kan se at de vil stikke ut noen mm i pluggen, men så vidt jeg forstår gjør det ingenting. Trolig innebærer det dog at jeg må bore et litt dypere hull enn hva pluggen er.
Her kan dere se hvor stor skruen er og hvordan den sammenlignes med den som fulgte med.

Litt misvisende da den medfølgende skruen ligger på benken og dermed ser enda mindre ut.
Veggen er ferdig for å bores i, får bare håpe at skruen ikke leter seg ut på andre siden av veggen (pannerum)
Her kan dere se hvor stor skruen er og hvordan den sammenlignes med den som fulgte med.

Litt misvisende da den medfølgende skruen ligger på benken og dermed ser enda mindre ut.
Veggen er ferdig for å bores i, får bare håpe at skruen ikke leter seg ut på andre siden av veggen (pannerum)
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Perfekt, helt rett størrelse da kort sagt.snowjim skrev:
Tvert imot så skal en skrue stikke ut gjennom pluggen. Og du skal alltid bore et hull som er dypere enn skruen/pluggen.snowjim skrev:
Klikk her for å svare