Jeg skal feste 2 stk 2 meters kabelister hvilende på en vinduslist. Listen er 15x10 mm og veggen er av gips. Vet dessverre ikke om det er dobbel eller enkel gips, jeg håper på dobbeltgips da det er mot yttervegg men det er en lokal byggherre som har gjort det så jeg vet ikke på nåværende tidspunkt.
Kan det være passe med vanlig plattskruv med målene 4,2x19 og da med forsenket hode? Eller må jeg bruke gipsanker med skrue? Gi gjerne forslag fra Biltemas utvalg da jeg uansett skal dit og kjøpe lister.
Tenker på den som finnes på bildet først og fremst. En gipsplate er 13mm tykk, og to blir således 26mm. Derfor burde vel 4,2 x 25 være passe, så dekker det både om du har enkel eller dobbel gips i veggen.
Ser ut som det bare finnes i 250-pakning. Men det kan du sikkert finne i en annen butikk der de har færre enn det.
Ja det kanskje ikke spiller veldig stor rolle hvilke skruer til en så liten list, jeg fant disse billig på Ö&B.
Listene har dobbeltsidig tape men i dette tilfellet tenker jeg at man kommer til å bytte ut lampene 2 ganger i året til julestjerner/vanlige. Min erfaring er at selvklebende lister oftest løsner fra veggen snarere enn å åpne seg?
Visst funker det med slike. Jeg har satt noen med gipsskrue, bare man ikke drar skruen for hardt så fungerer det bra med hva som.
Derimot slike med dobbeltsidig tape stoler jeg ikke heller på. Altfor ofte slike faller ned igjen. Kanskje mindre risiko med såpass små lister, men hva skader det å dra i noen skruer så man vet at den sitter der.
Visse selvklebende kabellister sitter i stedet for bra, kan være et h-vete å få bort alle biter skum/limrester. Jeg skrur nå mine lister, betydelig enklere om man skal ta dem bort å sparkle noen hull.
Limpistol fungerer bra!
Jeg har festet en hel masse lister med det og de sitter. Det går å få løs med en brytbladskniv og så bare dra av limet om det skulle være nødvendig.
Synes montasjeskrue fungerer bedre enn de med forsenket hode i kabelister.
En eske med 250/500 skruer koster 2-3 ganger mer enn mindre poser med 20-30 skruer, og snart har man et lite skruelager med forskjellige størrelser. Bra hvis man bor i hus, leilighet kanskje litt overkill.
Ta en skrue med så grov gjenge som mulig og litt spytt (eller vann) på den før du skrur den inn i gipsen. Når det tørker igjen så sitter den virkelig bra.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.