Jeg mangler skruer til en sultan springfjærbunn fra Ikea. Det er altså til bena som skal skrus fast. Ikea hadde ikke disse som reservedeler lenger, men kunne bare gi meg målene 0,70x40. Jeg har funnet et bilde på internett som jeg legger ved. Det er også skivene man ser som mangler. Har noen en idé om hva det er jeg skal ha og hvor man lettest finner det?

Fire metallbein med monteringsbeslag som mangler skruer og skiver, for en IKEA Sultan springfjærbunn, på en trebordflate.

På en "Bultbar" på hvilket som helst større byggevarehus ?

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
G gmanhem skrev:
M4 bolt er 0.7cm i diameter. Så kanskje M4 40mm?
M4 er som navnet antyder 4 mm i diameter, gjengestigningen er 0.7 mm.
Skruene på bildet er grovere, M8 ville jeg si eller ekvivalent UNC - gjenge.

• Liker
fahlis
  • Laddar…
P
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
M4 er som navnet antyder 4 mm i diameter, gjengetypen er 0.7 mm.
Skruene på bildet er grovere, M8 vil jeg si eller ekvivalent UNC - gjenge.
eniger.
ser ut som m8..
13 mm nøkkel.

P
En stund hadde de av uforklarlig grunn omgang på de der. Kjøp en M8 og sjekk at den fungerer i madrassrammen.

S stigarn skrev:
Har någon en idé vad det är jag ska ha och var man lättast hittar det?
Det er vel forborede hull i sengerammen?
Da er det jo bare å måle diameter og lengde.

• Liker
1
  • Laddar…
P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det er vel forborede hull i sengerammen?
Da er det jo bare å måle diameter og lengde.
Det sitter jo en rampamuff i rammen. Tommer eller mm.

MultiMan
Gjør det? Har vel funnets sengerammer både med og uten gjenge? Jeg har iallfall hatt IKEA (og andre) sengerammer med bare boret hull. Dog hadde den siste Hilding Anders jeg kastet ut forrige uke gjenget.

Bildet viser bolter med metallgjenge. De skal definitivt ikke skrus inn i bare treet. Det skal være en mutter et eller annet sted. Ofte er det en innslagsmutter som den skal i.

For å komplisere det hele er det ofte av en eller annen grunn tomme-gjenge for disse. Så da fungerer det ikke med M-gjenge. Jeg synes at gjengene på bildet ser ut til å være for grove til å være M-gjenge.

Takk for alle svar. Her er bilder av selve hullet i sengen. Det er jo en gjenge lenger nede i hullet, men man kommer ikke til på andre siden, så den må jo settes i den gjengen som finnes.

Hullet i en treseng med en synlig gjenge nede i hullet, omgitt av ubehandlet treverk. Hull i en tresengramme med synlig innvendig gjenge.

P
S stigarn skrev:
Takk for alle svar. Her er bilder av selve hullet i sengen. Det er jo en gjenge lenger ned i hullet, men man kommer ikke til på andre siden så den må settes i den gjenge som finnes.

[bilde] [bilde]
ser ut som m8...
To bolter plassert side ved side i en hånd, antagelig en M8 og en M10, med synlige gjenger.
Den ene er en m8a den andre en m10..

m8 13mm..
1/2" 12.7mm UNC 13 gjenger per tomme.
unf 20 gjenger per tomme.

Sist redigert av en moderator:
Anonymiserad 433451 skrev:
ser ut som m8...
[bilde]
Den ene er en m8a den andre en m10..

m8 13mm..
1/2" 12.7mm UNC 13 gjenger per tomme.
unf 20 gjenger per tomme.

Hvordan gikk det!?!? Jeg har samme problem! Hvilken skrue funket??

S stigarn skrev:
Jeg mangler skruer til en sultan rammemadrass fra Ikea. Det er altså til beina som skal skrus fast. Ikea hadde ikke disse som reservedeler lenger, men kunne bare gi meg målene 0,70x40. Jeg har funnet et bilde på internett som jeg legger ved. Det er også skivene man ser som mangler. Har noen en idé om hva det er jeg skal ha og hvor man lettest finner det?

[bilde]

Hvilken ble det??? Jeg har samme problem nemlig..

J Jennitz skrev:
Hvilken ble det??? Jeg har samme problem nemlig..
Jeg fikk den aldri sammen så vi lot den være.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.